Sorenos schreef:jan schreef:Sorenos, vooral het rode licht is altijd moeilijk zeker wanneer het ook nog zwak is. Kon je met dit licht wel altijd scherpstellen of bleef de AF pendelen? Ondanks dat toch mooi resultaten. Ik weet niet in hoeverre je de belichting nog kunt corrigeren maar het publiek wat op foto 4 zwak zichtbaar is had ik zelf iets sterker opgelicht. Ik zvindt ze niet allemaal even scherp. Kom ik later in een vraag op terug.
Ik had ook even op je Flickr account gekeken (voor de exif info) Jammer dat de exif gegevens niet via de op dit forum geplaatste foto zichtbaar zijn. De foto's die ik heb bekeken zijn allemaal met iso 2000 en diafragma f/5.6 genomen en in LR4 bewerkt. Sluitertijden zie ik varieren tussen 1/60-1/100 met een 105mm objectief. (neem aan dat het de f/2.8 is)
Gewoon even een vraag waarom niet met een hogere iso (de D7000 kan dit makkelijk handlen) en een groter diafragma en een snellere sluitertijd i.v.m. de bewegingsonscherpte. De ruis had je in LR4 aardig kunnen terugdringen.
De omgezette foto's naar Z/W vindt ik persoonlijk niet zo geweldig vanwege de grijstinten.
12 & 13 oktober mag ik zelf weer oefenen 12 oktober bij Rossumbeats & 13 oktober een Hollandse avond.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide post!

Ik gebruikte de single point focus, en dat ging gelukkig wel goed. Op zich was er genoeg licht, maar te rood. Wat betreft foto 4 kon ik de belichting niet echt verder opschroeven vanwege dat de zangeres dan overbelicht zou worden. Al vond ik het zelf ook wel goed, omdat de aandacht direct wordt getrokken naar de zangeres. En de 105mm objectief is de 18-105mm. Dat was dus een moeilijke factor. En omdat het mijn eerste echte concert was, durfde ik nog niet naar de 3200 te gaan. Ik deed dat pas op het einde, en toen werden de resultaten ineens een stuk beter. Dus voor de volgende keer...
Dan heb je wel ineens een druk weekendje! Leuk!
En nog bedankt voor de link! Zal daar eens kijken
Via de link kun je vele mooie presets verkrijgen. Zeker de moeite waard om ze allemaal te downloaden. Wel even kijken of ze voor LR4 zijn. Wanneer je de LR3 download dan hebben deze in LR4 een ander effect! Wanneer je deze LR3 presets toch wilt toepassen selecteer dan bij bewerking (onder cameracalibratie) niet 2012 maar 2010.
Ik zelf gebruik ook veelal de single focuspoint.
Voor wat betreft f/5.6/105mm begrijp ik het nu (
Ik had ook iets verder in het menu kunnen kijken daar stond het per slot van rekening). Toevallig dat ik juist deze foto's opende.
Ik heb nu wel iets verder gekeken en zag een overzichtsfoto, de laatste in deze post en zie daar een sluitertijd van 1/15s, iso 2500, f/3.5. Wanneer je met zulke lage sluitertijden zit kun je nog overwegen om een monopod te gebruiken want zonder krijg je altijd bewegingsonscherpte. (ik in ieder geval wel zonder hulpmiddelen

).
Voor wat betreft de 2 avonden dat zijn weer 2 leuke oefenavonden al zal het de eerste avond donkerder zijn dan de 2e (ander publiek/andere muziek

). Maar inderdaad een leuke uitdaging.