tip tegen het beslaan van het objectief
- EllydeJ
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
tip tegen het beslaan van het objectief
Hallo allemaal,
Gisteren ben ik naar Blijdorp geweest met het doel om te fotograferen in de vlinderkas. Dat heb ik in de zomer ook al een keer gedaan, maar toen was de buiten temperatuur hoger en had ik er maar een heel klein beetje last van dat het objectief ging beslaan en het was eigenlijk ook best snel weer weg getrokken.
Als voorbereiding er op had ik hier op het forum al gezocht naar onderwerpen hier op. En de tip die daar in stonden ook ter harte genomen.
Dus ik ben in de dierentuin direct naar de vlinderkas gegaan, terwijl mijn camera nog in zijn tas zat. Daar eerst een 5-tal minuten rondgelopen en toen mijn camera uit de tas gehaald.
Maar binnen enkele seconde was alles helemaal beslagen. Het opjectief, de zoeker en het scherm. Ik heb daar zeker een kwartier gewacht en steeds met een zeemleren lapje het vocht weggenomen maar de camera bleef beslaan.
Toen ben ik er maar weer uitgegaan en vrijwel direct was het condens verdwenen.
Later in de botanische kas waar het minder warm en vochtig was als in de vlinderkas. Besloeg weer alles.
Wie heeft er nog een goede tip om dit te voorkomen ??
Groetjes Elly
Gisteren ben ik naar Blijdorp geweest met het doel om te fotograferen in de vlinderkas. Dat heb ik in de zomer ook al een keer gedaan, maar toen was de buiten temperatuur hoger en had ik er maar een heel klein beetje last van dat het objectief ging beslaan en het was eigenlijk ook best snel weer weg getrokken.
Als voorbereiding er op had ik hier op het forum al gezocht naar onderwerpen hier op. En de tip die daar in stonden ook ter harte genomen.
Dus ik ben in de dierentuin direct naar de vlinderkas gegaan, terwijl mijn camera nog in zijn tas zat. Daar eerst een 5-tal minuten rondgelopen en toen mijn camera uit de tas gehaald.
Maar binnen enkele seconde was alles helemaal beslagen. Het opjectief, de zoeker en het scherm. Ik heb daar zeker een kwartier gewacht en steeds met een zeemleren lapje het vocht weggenomen maar de camera bleef beslaan.
Toen ben ik er maar weer uitgegaan en vrijwel direct was het condens verdwenen.
Later in de botanische kas waar het minder warm en vochtig was als in de vlinderkas. Besloeg weer alles.
Wie heeft er nog een goede tip om dit te voorkomen ??
Groetjes Elly
Nikon D3200,
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR
Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: tip tegen het beslaan van het objectief
Elly,
Er is maar 1 oplossing: zorg dat kamera en lens minimaal even warm zijn als de omgeving.
Groeten, GIjs
Er is maar 1 oplossing: zorg dat kamera en lens minimaal even warm zijn als de omgeving.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Achteruit de ruimte in lopen
zegt men.
Kroontje

Kroontje
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Thuis alvast een warme kruik in je fototas stoppen, zodat je lens warm is als je hem er uit pakt. 

- EllydeJ
- Forumlid
Alvast bedankt voor de tip's.
Een verwarmde cameratas, ja dat lijkt me wel wat
Maar het heeft volgens mij niet alleen maar met de temperatuur te maken, ook heel veel met de vochtigheidsgraad.
Want later in de botanische kas gebeurde het weer terwijl daar de temperatuur niet veel hoger was als in de rivierahal, maar wel een hogere vochtigheidsgraad.
groetjes
Een verwarmde cameratas, ja dat lijkt me wel wat

Maar het heeft volgens mij niet alleen maar met de temperatuur te maken, ook heel veel met de vochtigheidsgraad.
Want later in de botanische kas gebeurde het weer terwijl daar de temperatuur niet veel hoger was als in de rivierahal, maar wel een hogere vochtigheidsgraad.
groetjes
Nikon D3200,
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De vochtigheidsgraad maakt niets uit, voor het wel of niet neerslaan, alleen voor de hoeveelheid.
Dus als je lens kouder is, zal altijd vocht neerslaan, alleen als de luchtvochtigheid hoger is zal het sneller gebeuren.
Er zijn dus maar 2 oplossingen: Veel tijd nemen om de lens op te laten warmen, of zorgen dat de lens al warm is.
Dus als je lens kouder is, zal altijd vocht neerslaan, alleen als de luchtvochtigheid hoger is zal het sneller gebeuren.
Er zijn dus maar 2 oplossingen: Veel tijd nemen om de lens op te laten warmen, of zorgen dat de lens al warm is.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
@Elly
Met een föhn de warme lucht over de camera wapperen is de condens zo verdwenen. Die methode heb ik wel eens gebruikt als er een stopcontact in de buurt is. Alleen bij een dergelijke locatie als een vlindertuin vind je wellicht geen "openbaar" stopcontact.
Heb je een draadloze föhn nodig. Die zijn echter nauwelijks te vinden. In Nederland heb ik ze nog niet gezien, maar ze bestaan wel !!!
Goedkoop zijn ze echter niet.
http://www.tekmaker.com/html/front/bin/ ... l?Part=p01" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=IFbWNZM0 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Doet het zelfs onder water (maar helpt dan niet tegen condens
): http://www.youtube.com/watch?v=B3W2s5FCCno" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een föhn de warme lucht over de camera wapperen is de condens zo verdwenen. Die methode heb ik wel eens gebruikt als er een stopcontact in de buurt is. Alleen bij een dergelijke locatie als een vlindertuin vind je wellicht geen "openbaar" stopcontact.

Heb je een draadloze föhn nodig. Die zijn echter nauwelijks te vinden. In Nederland heb ik ze nog niet gezien, maar ze bestaan wel !!!

Goedkoop zijn ze echter niet.
http://www.tekmaker.com/html/front/bin/ ... l?Part=p01" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=IFbWNZM0 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Doet het zelfs onder water (maar helpt dan niet tegen condens

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Essebes
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Van de huisfotograaf van Blijdorp kregen wij destijds de tip om de camera warm te houden onder je jas (het was destijds april, dus ook nog wel nodig
). Dus inderdaad: warm krijgen en houden tot je in de kas bent. Dan is de kans op condens op je lens een stuk kleiner. Succes!

J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
Lucht kan een hoeveelheid vocht bevatten, uitgedrukt in gram water per kg lucht, deze hoeveelheid is afhankelijk van de temperatuur en de druk. De relatieve vochtigheidsgraad geeft aan het percenage vocht in de lucht bij die temperatuur tov de maximale hoeveelheid vocht uitgedrukt in procenten. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, bij dezelfde druk.EllydeJ schreef:Alvast bedankt voor de tip's.
Een verwarmde cameratas, ja dat lijkt me wel wat![]()
groetjes
Op het moment dat jij met je koude camera een warme en vochtige kas binnenkomt zal aan de oppervlak van de kamera de luchttemperatuur dalen en de relatieve vochtigheid boven de 100% uitkomen, dus condenseren.
Bekijk het Mollier-diagram maar eens als je er zin in hebt. http://www.aspas.nl/hsz/collegedictaat% ... iagram.htm
Oplossingen om dit te voorkomen zijn of de tempratuur van de camera te verhogen voordat je de kas binnengaat, of de tijd nemen om de camera op een gelijke temperatuur te laten komen als de omgeving. Dit laatste wel afgesloten van de lucht om schade door condens te voorkomen. Bijv. door de camera in de koudere buitenlucht in een plastiek tasje te stoppen, deze goed afdichten en laten aklimatiseren in de warme ruimte. Gaat sneller als in de cameratas, die isoleert teveel.
George
- EllydeJ
- Forumlid
Allemaal bedankt voor de tips. !
Ik ga volgende week een nieuwe poging wagen.
groetjes Elly
Ik ga volgende week een nieuwe poging wagen.
groetjes Elly
Nikon D3200,
- Yaron
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou naar Artis gaan, daar hangt buiten de vlinderkas een blower om je bril/camera op temperatuur te brengen.
Mzzl
Yaron
Mzzl
Yaron
D3000, een flitser, steeds meer objectieven en een te kleine fototas
http://www.yarondaniel.wordpress.com
http://www.yarondaniel.wordpress.com
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ja wou ik net zeggen, in emmen hangt er een blower voor brillen, kan ook een objectief onder natuurlijk. Maar wellicht hangt er gewoon 1 in het toilet om je handen te drogen. Verder zou ik iets langer wachten, niet te snel weer naar buiten gaan, uiteindelijk trekt het wel weg.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Doe de camera en lens vóór je naar binnen gaat in een plastic (boodschappen) draagtas. Vouw hem dicht en haal zoveel mogelijk lucht er uit. Ga naar binnen en laat de camera zo op de omgevingstemperatuur komen. (Alleen het vocht van de lucht in de plastic zak kan dan op de camera en lens neerslaan, maar dat zal heel weinig zijn.) Het meeste vocht zal dan aan de buitenkant op de plasic tas neerslaan. Na enige tijd kun je de camera uit de tas halen en gebruiken.
Is mijn standaard methode en werkt goed.
Is mijn standaard methode en werkt goed.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
De lucht mag je best in de zak laten. Deze wordt in deze omstandigheden opgewarmd en daarom zal de RV altijd dalen. Je moet alleen voorkomen dat de warmere en vochtigere lucht niet op de koude delen komt.
George
George
- EllydeJ
- Forumlid
Helemaal voorbereid vandaag op pad gegaan naar Blijdorp.
Voordat ik de vlinderkas in ging, mijn camera in een plastic tas gedaan.
Kom ik in de kas, blijkt de temperatuur daar vandaag eigenlijk helemaal niet zo hoog te zijn, en zie veel mensen zonder zorgen en voorbereiding foto's maken.
Want waar ik niet aan gedacht had, was dat het op een zaterdag vele malen drukker is dan op een door de weekse dag.
(Afgelopen dinsdag was ik ruim een half uur als enige aanwezig in de kas
)
Doordat het veel drukker was met bezoekers ging dus ook de schuifdeuren veel vaker open en dicht en ik denk dat het daardoor behoorlijk minder warm in de kas was.
Dus ik heb heel voorzichtig mijn camera uit de plastic tas gehaald, en gewacht op wat er zou gebeuren......... niets.
Jammer genoeg was het door de drukte, voor de vlinders ook minder. Veel kinderhandjes die hoopte dat de vlinder op hun handjes zou stappen.
Ik heb wel wat foto's kunnen maken, maar toch niet wat ik er van verwacht had.
Dus ik ga nog een keer terug en neem weer alle voorzorgsmaatregelen.... maar dan op een door-de-weekse dag.
Groetjes Elly
Voordat ik de vlinderkas in ging, mijn camera in een plastic tas gedaan.
Kom ik in de kas, blijkt de temperatuur daar vandaag eigenlijk helemaal niet zo hoog te zijn, en zie veel mensen zonder zorgen en voorbereiding foto's maken.
Want waar ik niet aan gedacht had, was dat het op een zaterdag vele malen drukker is dan op een door de weekse dag.
(Afgelopen dinsdag was ik ruim een half uur als enige aanwezig in de kas

Doordat het veel drukker was met bezoekers ging dus ook de schuifdeuren veel vaker open en dicht en ik denk dat het daardoor behoorlijk minder warm in de kas was.
Dus ik heb heel voorzichtig mijn camera uit de plastic tas gehaald, en gewacht op wat er zou gebeuren......... niets.
Jammer genoeg was het door de drukte, voor de vlinders ook minder. Veel kinderhandjes die hoopte dat de vlinder op hun handjes zou stappen.
Ik heb wel wat foto's kunnen maken, maar toch niet wat ik er van verwacht had.
Dus ik ga nog een keer terug en neem weer alle voorzorgsmaatregelen.... maar dan op een door-de-weekse dag.
Groetjes Elly
Nikon D3200,