Nef bestand bewerken in Element 6.0

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Clint
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nef bestand bewerken in Element 6.0

Bericht door Clint » di sep 25 2012 8:35 pm

Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met het bewerken van foto's.
Mijn foto's verzamel ik in view NX.
Als bewerkingsprogramma heb ik Photoshop elements 6.0
Het lukt mij alleen niet om NEF bestanden te openen in Elements 6.0. Ik krijg steeds de melding dat dit bestandstype niet kan worden geopent.
Via de site van Adobe heb ik een converter gedownload. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd want ik krijg nog steeds de melding dat de foto's geknipt in NEF niet geopent kunnen worden.
ZIjn er andere bewerkingspromma's waarin het openen van NEF bestanden wel gaat of kan ik op een makkelijke manier wel NEF bestanden openen in Elements 6.0?

Groet Clint

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nef bestand bewerken in Element 6.0

Bericht door weimaraner » di sep 25 2012 8:52 pm

Voor zover ik weet zijn NEF bestanden camera-typisch; een NEF van een D300 is anders dan die van een D70s en die is weer anders dan die van een D3100 enz.
Dit is ook de reden dat je bij Adobe updates van de RAW converter (Camera Raw) en bijvoorbeeld Lightroom kunt downloaden als er nieuwe camera modellen op de markt verschijnen. Hoe ver die updates gaan dat zal per programma verschillen. Een relatief oud programma zoals Elements 6 zal wellicht niet meer geupdate worden voor nieuwe cameramodellen.

Maar om iets zinnigs over jouw probleem te kunnen zeggen zullen we dus moeten weten met welk model Nikon je werkt.

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » di sep 25 2012 8:58 pm

Ik heb de D90.
Op de site van Adobe heb ik gekeken naar de updat voor dit model.
Als ik in Elements 6.0 een foto open via openen als en dan bestandstype Camera Raw kies krijg ik de volgende melding:
"Kon uw verzoek niet uitvoeren omdat de module interface voor het bestandsindeling het document niet kan verwerken."

Gr CLint

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di sep 25 2012 9:37 pm

Waarschijnlijk een (te) oude nef codec, misschien een nieuwere downloaden bij adobe alhoewel het best zou kunnen dat die voor pse 6 niet meer ge-update worden of deze versie niet meer compatibel is met de nieuwe codecs

Hier de link naar de elements 6 raw converter die volgens adobe moet werken met de D90

http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=3830" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z Z & de maskers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 26 2012 7:23 am

Ik kan een opname met een D600 gemaakt ook niet openen in Elements 9.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re:sinds kort

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 9:28 am

Beste Clint,

Mijn advies: schaf gewoon een nieuwe versie van de Adobe sftware aan als je die zo nodig wilt gebruiken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 11:58 am

Ed Schouten schreef: Hier de link naar de elements 6 raw converter die volgens adobe moet werken met de D90
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=3830" onclick="window.open(this.href);return false;
De D90 staat niet bij de ondersteunde camera's. De laatste "nieuwe" Nikon aanvullingen zijn daarbij de Nikon D3 en D300. Dus inmiddels een ver achterhaalde laatste versie van de RAW converter van Elements 6.0. Zie Readme PDF (Camera Raw 4.3.1): http://www.adobe.com/special/photoshop/ ... ReadMe.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat al eerder is voorgesteld. Neem je toevlucht tot een nieuwere versie Elements.
Alternatief is het gratis "Nikon ViewNX2", maar gaat niet zover in bewerking dan de Adobe RAW converter
Vriendelijke groet, Léon Obers

Clint
Forumlid
Forumlid

Bericht door Clint » wo sep 26 2012 2:47 pm

OK bedankt allemaal.
Is duidelijk.
Welk programma adviseren jullie m.b.t. gebruiksgemak om het bewerken van foto's?
Elements 6.0 heb ik van een kennis gekregen vandaar dat ik die op mijn computer heb gezet om te proberen.
Als ik de NEF bestanden omzet naar DNG bestanden kan ik ze in Elements 6.0 wel bewerken.

Gr Clint

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 2:54 pm

Omzetten naar DNG is een optie, maar niet echt een veel gebruikte optie. De meeste gebruikers nemen ofwel Lightroom of Nikon Capture NX2 voor de omzetting van Nikon NEF-bestanden. Zoek op het forum met die zoekcriteria tezamen met bijv. "Nik Color plugin", en je vindt een schat aan informatie.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”