Speling vatting 70-200 VR II

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Speling vatting 70-200 VR II

Bericht door JosK » wo sep 26 2012 8:05 am

Nou heb ik me nooit zorgen gemaakt om het beetje speling op de 70-200 VR II. Dat had ie op de D700 en op de D800 ook. Het is een beetje, maar je ziet er niks van. Dacht ik.....

Maar nu gebruikte ik afgelopen maandag Live View icm productfotografie en zag dat er wel degelijk wat gebeurde. De ene kant van de speling is juist belicht en de andere kant van de speling was een fractie donkerder! Volgens mij is dat nou weer niet de bedoeling, toch?

Is dit normaal?

grt. Jos
klijnfotografie.com

Boschje79

Re: Speling vatting 70-200 VR II

Bericht door Boschje79 » wo sep 26 2012 9:55 pm

Lijkt me wat apart omdat de camera in live view de belichting zuiver berekent met het licht wat op je sensor valt, je spiegel is immers opgeklapt. Je lens heeft daar weinig invloed op. De normale belichting wijkt daarom ook vaak iets af van de belichting in live view, zeker in contrastrijke beelden met veel dynamisch bereik.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je toch een net iets ander beeld en daardoor belichting krijgt (vanwege de speling op de bajonet vatting). Probeer het eens op een egaal verlicht vlak, uniform van kleur. Vergelijk het ook eens met als je niet in live view fotografeert.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 10:05 pm

Hoe moeten we (de lezers) die speling zien met wat je bedoelt? Circulair binnen de tolerantie van de vergrendeling?
Of een lens "tienden" van millimeters links of rechts zit maakt voor een belichting niet uit. Als het links of rechts donkerder is zal eerder de situatie ter plekke zijn dan dat de camera iets niet op een juiste wijze zou vastleggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » wo sep 26 2012 10:12 pm

Circulair, maar of het binnen de tolerantie valt is de vraag. Als ik het objectief op een statief plaats, dan kan het zijn dat door de beweging van de body (vanwege de speling) twee foto's niet identiek zijn. Als ik een serie foto's moet maken, moet ik ervoor zorgen dat de body óf naar uiterst recht "gedraaid" is, of naar links, anders krijg een minimaal verschil. Soms wil je dat niet...
klijnfotografie.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 10:32 pm

Maar dan heb je het mogelijk niet over belichtingsverschillen links of rechts van het beeld, maar in algemene helderheid tussen de ene of ander opname?

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » wo sep 26 2012 10:37 pm

Het licht scheelt een fractie, maar ook de positie van hetgeen je opneemt. Een product bijvoorbeeld staat enerzijds recht en als je de body aanraakt is het tweede beeld door de beweging niet meer exact gelijk als het eerste.
klijnfotografie.com

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 26 2012 10:38 pm

Het is natuurlijk klip en klaar dat de speling die een objectief heeft op een nikon body, de belichting beinvloedt. Want het diafragma wordt mechanisch gestuurd via het 'hendeltje' en de mate van bediening daarvan is afhankelijk van of het objectief links of rechts tegen de aanslag zit. De slag van het 'hendeltje' is minder dan 1 cm voor de hele range aan diafragma's. De speling van het objectie ligt binnen 1 diafragma maar zoals betoogd wel meetbaar.

Je zou je individuele belichtingscorrectie kunnen instellen op je individuele keuze van monteren van het objectief. Dan heb je altijd eenzelfde resultaat.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 10:55 pm

Als het gaat om dat diafragma hendeltje, dat is de erfenis van 50 jaar Nikon compatibiliteit met oude lenzen. Zie eerder draadje (5 jaar terug):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 398#p57398" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf derde niet aangehaalde alinea: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 71#p444971" onclick="window.open(this.href);return false;

Afhankelijk van het cameramodel kun je voor objectieven met een eigen diafragmaring met persoonlijke instellingen kiezen om het diafragma op de lens zelf te gebruiken om het diafragma in te stellen, inplaats van het instelwieltje op de camera. Via de diafragmaring is nauwkeurig en meer stabiel tussen de opnamen onderling dan via het instelwieltje op de camera.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”