D3100 doen of niet doen?
D3100 doen of niet doen?
Hallo allemaal,
Na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van een Panasonic lumix tz wil ik nu graag overstappen op een spiegelreflexcamera met objectief.
Ik heb behoorlijk wat research gedaan en heel wat technische aspecten bijgeleerd.
Uiteindelijk kwam ik uit op een D3100 omdat de prijs/kwaliteitsverhouding volgens mij ergens mij erg goed is.
De D5100 is weer iets duurder maar weet niet of het de moeite waard is.
Qua objectief wil ik een zoom hebben en vooral niet te veel hoeven wisselen van lens
ik dacht zelf aan een 18mm-200mm van bijvoorbeeld Sigma.
Wat vinden jullie, is dit een goed idee of raden jullie toch een andere body/objectief aan?
Bedankt
Na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van een Panasonic lumix tz wil ik nu graag overstappen op een spiegelreflexcamera met objectief.
Ik heb behoorlijk wat research gedaan en heel wat technische aspecten bijgeleerd.
Uiteindelijk kwam ik uit op een D3100 omdat de prijs/kwaliteitsverhouding volgens mij ergens mij erg goed is.
De D5100 is weer iets duurder maar weet niet of het de moeite waard is.
Qua objectief wil ik een zoom hebben en vooral niet te veel hoeven wisselen van lens
ik dacht zelf aan een 18mm-200mm van bijvoorbeeld Sigma.
Wat vinden jullie, is dit een goed idee of raden jullie toch een andere body/objectief aan?
Bedankt
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3100 doen of niet doen?
Waarom wil je overstappen op een spiegelreflex met de mogelijkheid van verwisselbare objectieven waar je hoofdzakelijk één objectief op wilt gebruiken?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De opmerking van Leon snijdt hout!!!!
daarnaast vraag ik me af of je met die lens echt gelukkig gaat worden. Als zeer algemene vuistregel (er zijn uitzondering): zoombereik 3x abs. max 4x. Zoomlenzen zijn erg complex en zitten vol met compromissen. Dus een zoombereik van 11x is wel erg veel om daar nog wat van te maken (het kan wel, maar is zeldzaam). Het zijn wel ideale reisobjectieven, vanwege het niet hoeven wisselen.
Kijk eens je fotocollectie door en bekijk op wel zoomafstand je normaliter schiet. Kies in die range een zoomlens, dan ben je beter af dan met zo'n alleskunner.
Maar eerste even antwoord geven op de vraag van leon, want dat raakt echt de kern.
Als je het geld hebt is de D5100 zeker de moeite waard. De camera heeft (net zoals de D3100) een zeer fraaie prijs/kwaliteit. Bepalend is wat je wil, wat voor soort foto's je maakt en hoeveel geld je uit wil geven. Dat kun je echt alleen zelf bepalen.
daarnaast vraag ik me af of je met die lens echt gelukkig gaat worden. Als zeer algemene vuistregel (er zijn uitzondering): zoombereik 3x abs. max 4x. Zoomlenzen zijn erg complex en zitten vol met compromissen. Dus een zoombereik van 11x is wel erg veel om daar nog wat van te maken (het kan wel, maar is zeldzaam). Het zijn wel ideale reisobjectieven, vanwege het niet hoeven wisselen.
Kijk eens je fotocollectie door en bekijk op wel zoomafstand je normaliter schiet. Kies in die range een zoomlens, dan ben je beter af dan met zo'n alleskunner.
Maar eerste even antwoord geven op de vraag van leon, want dat raakt echt de kern.

Als je het geld hebt is de D5100 zeker de moeite waard. De camera heeft (net zoals de D3100) een zeer fraaie prijs/kwaliteit. Bepalend is wat je wil, wat voor soort foto's je maakt en hoeveel geld je uit wil geven. Dat kun je echt alleen zelf bepalen.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Met dit programma kun precies bepalen welke lens, diafragma en iso ,sluitertijd je het meeste
gebruikt.
Als je maar een lens wil gebruiken kun je beter de panasonic blijven gebruiken ten zij hij niet goed is.
DSLR heeft meer mogelijkheden dan de panasonic waar om deze niet gebruiken dan.
Daar om kijk eerst eens wat je nu zelf denkt te veranderen ten op zichte van wat je nu gebruikt.
gebruikt.
Als je maar een lens wil gebruiken kun je beter de panasonic blijven gebruiken ten zij hij niet goed is.
DSLR heeft meer mogelijkheden dan de panasonic waar om deze niet gebruiken dan.
Daar om kijk eerst eens wat je nu zelf denkt te veranderen ten op zichte van wat je nu gebruikt.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Dank jullie wel voor de info.
De reden om over te stappen naar een dslr komt voor uit frustratie tegen bepaalde beperkingen aan te lopen.
Denk daarbij aan bewegende voorwerpen,dieren en fotos in donkere ruimtes.
Daarnaast wil ik niet te vaak van lens wisselen aangezien ik deze voor een groot gedeelte op verre vakanties wil gebruiken en je in de jungle niet iedere keer een andere lens hoeft te pakken voor bijvoorbeeld dieren.
Een lens met een bereik van 18-200mm leek me daarom ideaal!
Wat zouden jullie voor dergelijke situaties aanraden? (bijv 2 objectieven)
Daarnaast maak ik graag fotos van landschappen,kastelen, uitzicht enzovoort.
De reden om over te stappen naar een dslr komt voor uit frustratie tegen bepaalde beperkingen aan te lopen.
Denk daarbij aan bewegende voorwerpen,dieren en fotos in donkere ruimtes.
Daarnaast wil ik niet te vaak van lens wisselen aangezien ik deze voor een groot gedeelte op verre vakanties wil gebruiken en je in de jungle niet iedere keer een andere lens hoeft te pakken voor bijvoorbeeld dieren.
Een lens met een bereik van 18-200mm leek me daarom ideaal!
Wat zouden jullie voor dergelijke situaties aanraden? (bijv 2 objectieven)
Daarnaast maak ik graag fotos van landschappen,kastelen, uitzicht enzovoort.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi jkboer,
ikzelf heb een D3100 en ben daar erg tevreden over (dat even vooropgesteld).
Ik denk dat het een kwestie van budget en voorkeur(en) is of je de D3100 of de D5100 wilt.
De D5100 biedt een aantal features meer dan de D3100 (o.a. externe microfoon-aansluiting voor filmen en ook het draaibare/kantelbare scherm).
Het 'glas' wat je er voorop zet, dát maakt dat jij de foto's kunt maken die je wilt.
Als je een lens met een groot bereik wilt kun je de 18-300 van Nikkor erop doen linkje, die is net nieuw en biedt een magnifiek bereik. Maar deze lens heeft wel zijn prijs natuurlijk.
Voor landschappen is weer een ander type lens 'het meest geschikt' enzovoorts, maar uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak/wens/budget.
Het glas is belangrijker voor je resultaat (bij enigszins vergelijkbare body's) dan de body, dus als de D3100 biedt wat je wilt als body, dan die doen dan heb je meer budget over voor je glas?
Succes met je keuze!
ikzelf heb een D3100 en ben daar erg tevreden over (dat even vooropgesteld).
Ik denk dat het een kwestie van budget en voorkeur(en) is of je de D3100 of de D5100 wilt.
De D5100 biedt een aantal features meer dan de D3100 (o.a. externe microfoon-aansluiting voor filmen en ook het draaibare/kantelbare scherm).
Het 'glas' wat je er voorop zet, dát maakt dat jij de foto's kunt maken die je wilt.
Als je een lens met een groot bereik wilt kun je de 18-300 van Nikkor erop doen linkje, die is net nieuw en biedt een magnifiek bereik. Maar deze lens heeft wel zijn prijs natuurlijk.
Voor landschappen is weer een ander type lens 'het meest geschikt' enzovoorts, maar uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak/wens/budget.
Het glas is belangrijker voor je resultaat (bij enigszins vergelijkbare body's) dan de body, dus als de D3100 biedt wat je wilt als body, dan die doen dan heb je meer budget over voor je glas?
Succes met je keuze!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Een camera die goed filmt is voor ons een goede optie dus dat zou de voorkeur naar de d5100 verleggen.
Daarnaast weet ik dat de lens uiteindelijk de foto bepaald.
Wat is de reden dat een camera met veel zoom niet goed is? Vervormt het beeld teveen? Te weinig lichtsterkte
De 18-300 die je noemt heeft zelfs een nog groter bereik, wordt dit dan niet verergert?
Daarnaast weet ik dat de lens uiteindelijk de foto bepaald.
Wat is de reden dat een camera met veel zoom niet goed is? Vervormt het beeld teveen? Te weinig lichtsterkte
De 18-300 die je noemt heeft zelfs een nog groter bereik, wordt dit dan niet verergert?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Niet een camera, maar een lens, of beter gezegd een objectief. Lees eerdere reactie van Pjerry: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p561416" onclick="window.open(this.href);return false;jkboer schreef: Wat is de reden dat een camera met veel zoom niet goed is?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Excuses, dat was een foutje van me.
Ik overweeg om de D5100 te kopen ipv de 3100, met name door de handige functies voor de camera.
Voor de lenzen schakel ik over naar het andere forum, dank jullie wel!
Ik overweeg om de D5100 te kopen ipv de 3100, met name door de handige functies voor de camera.
Sorry wordt een dubbel verhaal.
Zie mijn bericht hieronder.
Zie mijn bericht hieronder.
Laatst gewijzigd door Einar op do sep 27 2012 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet dat wanneer je losse lenzen koopt je veel duurder uit bent dan dat je in eerste instantie een Kit (body+lens) koopt.jkboer schreef:Excuses, dat was een foutje van me.
Ik heb na veel onderzoek op websites en in winkels besloten om de D5100 met 2 verschillende objectieven(18-55 en 55-200) te kopen. De D5100 heeft meer functies en is meer een "professionele" camera voor de veeleisende amateur. Hij zit misschien net even boven je budget (ca. 670,-) maar dan heb je wel 2 objectieven. Je kunt ook gewoon de D5100 met 18-105 objectief nemen voor 600,- Ik zou je zeker aanraden om in ieder geval voor de 18-105 te gaan en niet voor de 18-55. Voor je het weet wil je er toch een groter objectief bijkopen en ben je veel duurder uit. D5100 heeft ook nog een aantal geinige special effects functies zoals bv 1 color, waarbij je alles zwart/wit laat behalve de objecten met de vooraf ingestelde kleur.
De D3100 is een leuke familiecamera voor een aardige prijs, maar mist toch wel een hoop functies. Ikzelf vind de D3200 te duur voor wat je ervoor krijgt.
Kijk vooral ook het filmpje op de Nikon site en via de objectievensimulator kun je heel goed het verschil zien tussen de verschillende objectieven.
Veel succes bij je keuze
Hoi
Ik zelf heb net een kleine week de d3100 in bezit met de tamron 18-200 in bezit
ik ben er erg blij mee
Echter ben ik wel een leek maar ik ben erg blij met de foto's die ik heb gemaakt
Ik zelf heb net een kleine week de d3100 in bezit met de tamron 18-200 in bezit
ik ben er erg blij mee
Echter ben ik wel een leek maar ik ben erg blij met de foto's die ik heb gemaakt
Dankjewel! Ik ga denk ik voor de D5100 met een all-round lens 18-200 zodat ik direct op mijn eerste vakantie (binnen 3 weken) eens kan uitproberen welke lens mij het beste zou passen en vervolgens een vaste lens of 1 met beperkte zoom erbij te kopen.Einar schreef:Vergeet niet dat wanneer je losse lenzen koopt je veel duurder uit bent dan dat je in eerste instantie een Kit (body+lens) koopt.jkboer schreef:Excuses, dat was een foutje van me.
Ik heb na veel onderzoek op websites en in winkels besloten om de D5100 met 2 verschillende objectieven(18-55 en 55-200) te kopen. De D5100 heeft meer functies en is meer een "professionele" camera voor de veeleisende amateur. Hij zit misschien net even boven je budget (ca. 670,-) maar dan heb je wel 2 objectieven. Je kunt ook gewoon de D5100 met 18-105 objectief nemen voor 600,- Ik zou je zeker aanraden om in ieder geval voor de 18-105 te gaan en niet voor de 18-55. Voor je het weet wil je er toch een groter objectief bijkopen en ben je veel duurder uit. D5100 heeft ook nog een aantal geinige special effects functies zoals bv 1 color, waarbij je alles zwart/wit laat behalve de objecten met de vooraf ingestelde kleur.
De D3100 is een leuke familiecamera voor een aardige prijs, maar mist toch wel een hoop functies. Ikzelf vind de D3200 te duur voor wat je ervoor krijgt.
Kijk vooral ook het filmpje op de Nikon site en via de objectievensimulator kun je heel goed het verschil zien tussen de verschillende objectieven.
Veel succes bij je keuze
De D5100 ligt goed in de hand en inderdaad leuke functies waar ik me zeker in wil gaan verdiepen!