(HN-30) Lenskap voor de AF-MICRO 200mm 1:4D?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
CaptainHook

(HN-30) Lenskap voor de AF-MICRO 200mm 1:4D?

Bericht door CaptainHook » wo sep 26 2012 2:26 pm

Heb net de fantastische Nikkor AF-MICRO 200mm 1:4D van iemand overgenomen.
Alleen dit is één van de weinige objectieven die zonder zonnekap geleverd wordt. En toen ik op zoek ging naar de HN-30 schrok ik van de prijs... :oohh: 63 euro (!) voor een zonnekap.

BTW: Zonnekap is eigenlijk een raar woord, in het engels heet het gewoon een 'lens hood' m.a.w. een objectief kap.

Weet iemand soms een alternatief hiervoor? Of ben je al eens een alternatieve HN-30 tegengekomen? Heb me al rotgezocht op eBay, en daar stikt het van de allerlei namaak nikon-alike zonnekappen, maar de HN-30 zit er niet bij (of ik kan 'm niet vinden).
Iemand?

Ja, ik weet dat JJC een 62mm metalen screw-in zonnekap heeft, maar de kaplengte is veel kleiner dan die van de echte HN-30.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: (HN-30) Lenskap voor de AF-MICRO 200mm 1:4D?

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 2:38 pm

Dan maar wat korter zou ik zo iets nemen: http://www.ebay.com/itm/New-Metal-Tele- ... 53ec59d7ae" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 2:41 pm

Beste C,

Als je echt wilt schrikken: kijk eens naar de HE-zonnekappen voor langere telelenzen...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo sep 26 2012 6:46 pm

Léon Obers schreef:Dan maar wat korter zou ik zo iets nemen:[eBay voorbeelden]
Denk het ook ja. Dat ik maar ga grasduinen wat daar tussenzit en nog redelijk groot is...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do sep 27 2012 3:14 pm

[update]
Ik heb voor welgeteld tien eurootjes een universele 62mm metalen (tele)lens hood besteld via eBay.
Wordt verstuurd vanuit de UK, dus zou in een paar dagen hier moeten zijn. Als 'ie binnen is, zal ik wel ff laten zien hoe het er uit ziet.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do sep 27 2012 3:41 pm

Uiterlijk is minder belangrijk dan het resultaat.

Dus nog liever foto's met/zonder flare; met/zonder vignetting. Het idee van Léon is natuurlijk prachtig, lekker universeel (als het werkt natuurlijk).

W,b,t de naamgeving, ja zonnekap........ deed me denken aan toen ik het in Oostenrijk over zonnebrandolie had. Een Duitser ging compleet in een deuk. Hun benaming is ook heel veel beter: Sonnenschutzcreme. Dat is nl. wat het doet.
Ik weet niet wat dat met ons Nederlanders is, dat we overal van die aparte namen voor hebben die de lading eigenlijk helemaal niet dekken.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”