D7000 problemen met belichtingsmeter

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
De Fotoloog

D7000 problemen met belichtingsmeter

Bericht door De Fotoloog » wo sep 26 2012 12:41 pm

Goedemiddag,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum.
En ook nog een beginnend fotograaf.
Sinds twee weken ben ik bezig met een basiscursus fotografie.
Nu ben ik erachter gekomen dat mij belichtingsmeter van mijn Nikon D7000 niet werkt zoals het zou moeten.
Wanneer ik ervoor zorg dat het pijltje op de nul staat is mijn foto of helemaal zwart of helemaal wit.
Pas als ik de camera zo instel dat hij eigenlijk veel te onderbelicht is is de foto redelijk qua belichting.
Of ik moet een sluitertijd gebruiken die echt enorm lang is???
Kan iemand mij helpen. Heb ik per ongeluk een instelling veranderd of is hij kapot?
Nomaals ik ben een beginner en ik weet ook eigenlijk niet of ik me vraag hier goed stel?

Groetjes

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 problemen met belichtingsmeter

Bericht door gijs sandberg » wo sep 26 2012 12:45 pm

Beste F,

Welkom.

Ik kan van jouw verhaal niet veel brood bakken.
Kan je een voorbeeld laten zien?
als dat niet lukt kan je beschrijven hie de exif-informatie er uit ziet.
Wellicht kunnen docenten of collega-studenten je helpen.

Groeten, Gijs

PS wat je beschrijft als pijltje op nul kan ook de afstandsmeter (AF-indicatie) zijn.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 26 2012 2:50 pm

De Fotoloog schreef:Heb ik per ongeluk een instelling veranderd of is hij kapot?
Kapot lijkt me eigenlijk niet aan de orde. 99% van problemen (als het percentage al niet hoger is) is doorgaans gewoon een gebruikersfout. Mogelijk heb je een instelling verkeerd staan of begrijp je de werking van de camera niet. Begin de handleiding van de camera gewoon droog door te nemen, vanaf het begin, met de camera ernaast en oefen met de instellingen die in het boekje beschreven worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo sep 26 2012 7:07 pm

Heb je de belichtingscorrectie misschien aan staan?
click voor mijn foto's op flickr.

george013

Bericht door george013 » wo sep 26 2012 9:06 pm

Wanneer ik ervoor zorg dat het pijltje op de nul staat is mijn foto of helemaal zwart of helemaal wit.
In mijn gerdachte kun je dat alleen in de M-stand doen. In tegenstelling tot die andere (automaten)standen is het 0-punt veranderd. In dit geval moet je even kijken wat je EV-correctie is. Deze op 0 zetten, dan heb je de belichtingsmeter terug in de standaardwaarden.
Een andere controle is je camera in de S-stand zetten of whatever. En dan kijken waar je pijltje staat. Deze waarde is niet gecorrigeerd, dan zie je een EV-correctie direkt.
George

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo sep 26 2012 9:16 pm

De Fotoloog schreef:Goedemiddag,

Als ik dit lees denk ik eerder dat je per ongeluk bracketing aangezet hebt. :D
Groetjes,
Jaap

george013

Bericht door george013 » wo sep 26 2012 9:49 pm

Is ook een goede.
In tweede instantie, de belichting wordt handmatig ingesteld, hij regelt het zelf. Kun je dan ook bracketing doen? Ik weet het niet.
George

De Fotoloog

Bericht door De Fotoloog » do sep 27 2012 7:45 pm

Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk ben ik er toch achter gekomen dat er een instelling niet goed stond. Nu weer snel de opdrachten maken voor mijn cursus. Nogmaals bedankt!

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr sep 28 2012 12:20 am

De Fotoloog schreef:Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk ben ik er toch achter gekomen dat er een instelling niet goed stond. Nu weer snel de opdrachten maken voor mijn cursus. Nogmaals bedankt!
En welke instelling stond er niet goed? Lijkt mij leerzaam voor iedereen!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

De Fotoloog

Bericht door De Fotoloog » vr sep 28 2012 10:00 pm

Wellicht handig om te vermelden ja. Ik weet alleen niet de juiste namen ben ik bang. Maar ik heb een knop op de body met een vierkantjee half zwart half wit met plus en min erin. Als ik deze ingedrukt hou en aan het instellingswieltje draai veranderd deze van nul naar plus of min. Deze stond naar plus 4,5. Dus mijn nul in de lijn van de belichtingsmeter was uds eigenlijk 4,5. Is het een beetje duidelijk zo. Ik kan nu iig weer mooie foto's maken. Waarschijnlijk tot gauw ergens anders op dit forum!

Groetjes

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » vr sep 28 2012 10:20 pm

De Fotoloog schreef:Wellicht handig om te vermelden ja. Ik weet alleen niet de juiste namen ben ik bang. Maar ik heb een knop op de body met een vierkantjee half zwart half wit met plus en min erin. Als ik deze ingedrukt hou en aan het instellingswieltje draai veranderd deze van nul naar plus of min. Deze stond naar plus 4,5. Dus mijn nul in de lijn van de belichtingsmeter was uds eigenlijk 4,5. Is het een beetje duidelijk zo. Ik kan nu iig weer mooie foto's maken. Waarschijnlijk tot gauw ergens anders op dit forum!

Groetjes
Aha je belichtingscorrectie stond dus aan.
Was volgens mij al ergens als mogelijkheid genoemd.

Maar blij dat het opgelost is.

Jan
Een berg Nikon spullen....

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za sep 29 2012 5:42 am

Snap ik nog niet helemaal waarom de ene foto dan helemaal wit was en de andere helemaal zwart. Tenzij je de instelling van telkens wijzigde van -5 naar +5.

Overigens staat hij bij mij standaard op de D7000 op - 0.7. De D7000 heeft (zoals veel Nikons) de neiging iets over te belichten. Op -0.7 kom ik naar mijn idee altijd op de beste nulmeting uit.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”