D3100; D3200 of D5100
D3100; D3200 of D5100
Hallo,
Zoals de titel duidelijk maakt zit ik me in te lezen in de spiegelreflexcamera's. Wat zijn volgens jullie de belangrijke en grote verschillen tussen deze 3 camera's? Ik las bijvoorbeeld elders op het forum dat je voor de D3200 de nikkor AF-S lenzen moet gebruiken, maar wat houd dat in?
Als ik het goed had zit in geen van de camera's een beeldstabilisator, dus bij aankoop van een lens zal ik daar dan wel op letten.
Budget? Over een maandje (of 2) hopelijk ongeveer €800.
Groet,
Luuk
Zoals de titel duidelijk maakt zit ik me in te lezen in de spiegelreflexcamera's. Wat zijn volgens jullie de belangrijke en grote verschillen tussen deze 3 camera's? Ik las bijvoorbeeld elders op het forum dat je voor de D3200 de nikkor AF-S lenzen moet gebruiken, maar wat houd dat in?
Als ik het goed had zit in geen van de camera's een beeldstabilisator, dus bij aankoop van een lens zal ik daar dan wel op letten.
Groet,
Luuk
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D3100; D3200 of D5100
Ik ga je niet adviseren in welke je moet kiezen. Eerst moet je voor jezelf een lijstje maken van wat jij belangrijk vindt.
AF-S: dan zijn lenzen met een scherpstelmotor ingebouwd. Alle drie de camera's die je noemt hebben geen motor in de body, dus op dat punt hebben ze exact dezelfde "beperking".
Nikon heeft NOOIT een stabilizer ingebouwd in de body (gelukkig, want in de lens werkt het nauwkeuriger). Lenzen met stabilisatie hebben bij Nikon (Nikkor) de toevoeging VR. Neem je een Tamron dan heet het VC, bij Sigma heet het OS. Allemaal merken die objectieven maken voor met een Nikon bajonet-aansluiting (F-mount).
AF-S: dan zijn lenzen met een scherpstelmotor ingebouwd. Alle drie de camera's die je noemt hebben geen motor in de body, dus op dat punt hebben ze exact dezelfde "beperking".
Nikon heeft NOOIT een stabilizer ingebouwd in de body (gelukkig, want in de lens werkt het nauwkeuriger). Lenzen met stabilisatie hebben bij Nikon (Nikkor) de toevoeging VR. Neem je een Tamron dan heet het VC, bij Sigma heet het OS. Allemaal merken die objectieven maken voor met een Nikon bajonet-aansluiting (F-mount).
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Luuk,
Welkom.
Google eens naar Nikon Braakhuis, daar staan o.a. tabellen met vergelijkingen.
Bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je brochures en handboeken vinden, daarin staat ook wat AF_S is.
Groeten, Gijs
Welkom.
Google eens naar Nikon Braakhuis, daar staan o.a. tabellen met vergelijkingen.
Bij http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je brochures en handboeken vinden, daarin staat ook wat AF_S is.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
@Pjerry als er in de camera zelf al een scherpstelmotor zit, en in de lens ook, welke word er dangebruikt?
Wat ik wil fotograferen weet ik nog niets aangezien mijn ervaring nihil is. Natuur en wat gebouwen zal het eerst wel worden
Wat ik wil fotograferen weet ik nog niets aangezien mijn ervaring nihil is. Natuur en wat gebouwen zal het eerst wel worden
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Luuk,
Neem eens een AF-S lens ter hand.
Dan zal je zien dat die geen mechanische AF koppeling in de vatting heeft.
Groeten, GIjs
Neem eens een AF-S lens ter hand.
Dan zal je zien dat die geen mechanische AF koppeling in de vatting heeft.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- DannySan
- Clublid
Hoi Luuk,Luuk F schreef:Hallo,
Groet,
Luuk
welkom op dit leuke - en erg gezellige - forum!
Dit is niet het 1e topic wat hierover langskomt; en het zal ook wel niet het laatste zijn

Eigenlijk is de keuze heel makkelijk: wat wil je met je camera doen?
Je budget is duidelijk, maar heb je daarin ook meegenomen dat je naast een body ook een objectief (of meer dan 1) wilt hebben?
En een sd-card (of meer dan 1), een tas om het geheel in op te bergen?
Zodra je kunt aangeven wat je met je camera wilt doen, kunnen 'we' wellicht nadere tips geven; uiteindelijk is het jouw geld dus jij kiest.
Laat je horen

Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Wat wil ik met de camera doen? Nou in ieder geval niet specifiek gaan filmen of onder speciaale omstandigheden foto's maken.. Wat wel? Wil je categorieen of wat anders?
Ja de volgende is een goede. Objectief wil ik het liefst wel in die 800 eurohebben. SD kaartje en tas mogen er nog los bij.
Het wordt, als ik scherpstelmotor en beeldstabilisator in de lens wil, dus sowieso een AF-S VR lens als ik het goed begrijp?
Ja de volgende is een goede. Objectief wil ik het liefst wel in die 800 eurohebben. SD kaartje en tas mogen er nog los bij.
Het wordt, als ik scherpstelmotor en beeldstabilisator in de lens wil, dus sowieso een AF-S VR lens als ik het goed begrijp?
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
Wat Danny (en ik ook in een eerdere post) bedoelen is:
Wil je een snelle camera (veel beeldjes per sec, moet je wel heel specifieke foto's maken wil je dat nodig hebben)?
Wil je veel MP's (D3100: 14,2MP, D5100: 16,2 MP, D3200: 24,2 MP) en waarom?
Wil je een klapbaar LCD?
en zo kan ik nog even dooprgaan.
Zet alle specificaties op een rij.
Een helper: http://www.youtube.com/watch?v=ppctp2nUAU4" onclick="window.open(this.href);return false;
en gebruik snapsort.com bijv: http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5100" onclick="window.open(this.href);return false;
wel wat erg beperkt, maar het helpt je bewuster te worden van je keuze. Die zul je nl. echt zelf moeten doen....
Wil je een snelle camera (veel beeldjes per sec, moet je wel heel specifieke foto's maken wil je dat nodig hebben)?
Wil je veel MP's (D3100: 14,2MP, D5100: 16,2 MP, D3200: 24,2 MP) en waarom?
Wil je een klapbaar LCD?
en zo kan ik nog even dooprgaan.
Zet alle specificaties op een rij.
Een helper: http://www.youtube.com/watch?v=ppctp2nUAU4" onclick="window.open(this.href);return false;
en gebruik snapsort.com bijv: http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5100" onclick="window.open(this.href);return false;
wel wat erg beperkt, maar het helpt je bewuster te worden van je keuze. Die zul je nl. echt zelf moeten doen....
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Neem in je overweging ook de D90 eens mee.
Prima body, met ingebouwde motor zodat je daar een scala van lenzen op kunt zetten
Prima body, met ingebouwde motor zodat je daar een scala van lenzen op kunt zetten
Oke op die manier. Als ik zo kijk dan is een klapbaar beeldscherm niet zo belangrijk. Wat ik daarin tegen wel mooi vind/wil is dat je bijvoorbeeld haren (niet van project x, maar die van je hoofd) echt heel duidelijk en scherp op een foto kan zetten. Dus dan speelt het aantal mp ook mee denk ik. Maar heb ik dan genoeg aan de d5100 of kan ik beter voor de d3200 gaan die 8mp scheelt met de D5100. Dingen als een mogelijkheid voor externe microfoon heb ik ook niet nodig. Dan liever niet zelfs
zal het filmpje nog even kijken.
D90, zal er ook eens naar kijken. Die is al wel wat ouder geloof ik? (betekent natuurlijk niet per direct ook minder goed)

D90, zal er ook eens naar kijken. Die is al wel wat ouder geloof ik? (betekent natuurlijk niet per direct ook minder goed)
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
De D90 is bijna legendarisch...... Gek dat ik eigenlijk nog niet aan die optie had gedacht (dom, dom, dom).
Haartjes scherp... dan gebeurd op iedere camera hoor (hoewel er verschillen zijn). In dat opzicht is eigenlijk de gebruikte lens bepalender.
Haartjes scherp... dan gebeurd op iedere camera hoor (hoewel er verschillen zijn). In dat opzicht is eigenlijk de gebruikte lens bepalender.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb lang getwijfeld over de upgrade van mijn D5000
in mijn keuzes heb ik meegenomen de 5100, de D7000 en de D90.
Het is de D90 geworden. Gebaseerd op de (voor mij) goede grip en vanwege de ingebouwde motor.
Geen moment spijt !
De D7000 heeft ook een ingebouwde motor. Echter het prijsverschil was het me niet waard.
Het restverschil tussen de D90 en D7000 investeer ik wel in lenzen
voor scherpe 'haren' zit je al snel vast aan een macro lens
in mijn keuzes heb ik meegenomen de 5100, de D7000 en de D90.
Het is de D90 geworden. Gebaseerd op de (voor mij) goede grip en vanwege de ingebouwde motor.
Geen moment spijt !
De D7000 heeft ook een ingebouwde motor. Echter het prijsverschil was het me niet waard.
Het restverschil tussen de D90 en D7000 investeer ik wel in lenzen

voor scherpe 'haren' zit je al snel vast aan een macro lens
- DannySan
- Clublid
Categorieën kán maar hoeft niet hoor, het is alleen of je al een idee hebt wat je met de camera wil gaan doen...Luuk F schreef:Wat wil ik met de camera doen? Nou in ieder geval niet specifiek gaan filmen of onder speciaale omstandigheden foto's maken.. Wat wel? Wil je categorieen of wat anders?
Ik noem maar even wat in willekeurige volgorde:
1. Je zet graag vergezichten op de foto
2. Je dochter op de foto zetten tijdens haar turnlessen
3. Je zoon op de foto zetten tijdens zijn roeiwedstrijden
4. Een hert in de bossen zó dicht bij op de foto zetten dat je zijn neusharen kunt tellen
5. Mooie architectuur in de stad vastleggen
6. De uitdrukking van die artiest op een donkere buhne vastleggen terwijl hij/zij een instrument bespeeld
7. Formule-1 wagens tijdens de rit superstrak op de foto zetten
8. Foto's maken in donkere gebouwen of juist bij extreem licht
Dit zijn maar een paar dingen, en dit kun je dan ook nog weer onderling combineren...
Om het meteen even 'uit de wereld te helpen':|
Er zijn verschillende types body's voor wat betreft spiegelreflex camera's:
Types met óf zonder scherpstelmotor in de body; Nikon heeft beide modellen wel. Wat de consequentie is, zijn de types objectieven die je dan nodig hebt.
AF-S op een objectief betekent niets meer of minder dan: een objectief mét scherpstelmotor erin gebouwd.
VR is de Nikon term voor "vibration reduction' en geeft aan dat je minder snel een bewogen foto hebt (even versimpeld gezegd); het is echter geen 'wondermiddel'.
Objectieven heb je met en zonder VR, en dan zijn er ook nog weer 2 verschillende soorten VR (I en II, waarbij de laatste de meest moderne is).
Wat ik met bovenstaande bedoel is dat je met je body je 'basis' legt, en ik neem de wijze woorden van een mede-forumlid nog even mee: Met het stukje glas áán je camera bereik je het meest wat je wilt.
De D3100 (die ik zelf ook heb) is een prima camera, zet daar een 'mooi stuk glas' op voor het doel wat je zoekt en je krijgt prima foto's.
De D3200 is ook een prima camera, maar de D5100 ook en de D90 dus ook. Staar je daar echter niet 'blind' op...
Als ik bovenstaande punten neem, dan snap je waarom...
1. Bij vergezichten heb je een groothoek-lens nodig, omdat je daarmee nou eenmaal de mooiste landschappen vastlegt; die lens heb je voor alle 3 de camera's wel...
2. Ik fotografeer mijn dochter tijdens de turnlessen met mijn D3100 in combi met de 55-200; omdat je bij turnen nou eenmaal niet dichtbij kan komen, en in de S-modus is deze camera daarvoor snel genoeg.
3. Ik heb geen zoon die aan roeien doet, maar mocht je een sport hebben die - voor de kijker - zo ver weg is, moet je dus een zoomlens hebben van 300mm of meer; ook die past weer op alle 3 de camera's.
4. Dit is bijkans nóg meer zoomen, omdat natuurfotografie vereist dat de dieren niet van je schrikken; dus wederom een zoomlens van groot kaliber.
5. Groothoek lens, maar in de stad (waar het licht soms moeilijker is) heb je ook wat meer "licht" nodig, dus een lens met de mogelijkheid tot een groter diafragma.
6. Een camera die goed om kan gaan met weinig licht, daar wordt de camera-keuze kritischer, en de keuze voor je lens ook.
7. Hierbij heb je snelle sluitertijden nodig, jawel ook dit kan met alle 3 de camera's
8. Een lens met een groter diafragma, die dan ook weer post op alle 3 de camera's....
Zoals je ziet, is het niet een kwestie van "camera x" doet dat allemaal wel, of de ander juist niet. Aangezien je net begint met een spiegelreflex adviseer ik je goed te kijken naar wat je met de camera PLUS lens wilt doen.
En je aanschaf te baseren op de combinatie van die 2 (of - en daar gaat het nou vaak om bij een spiegelreflex - dat je meer dan 1 lens aanschaft).
(ik zie dat je tussentijds ook alweer gereageerd had, dus die opmerking neem ik meteen ook nog even mee).
Haren duidelijk op een foto, bedoel je daarmee een hele close-up? Of een macro-foto (dat is - minimaal - 1:2 fotografie of nog dichterbij).
Het aantal megapixels telt daar eigenlijk niet zo aan mee, dan heb je aan die van de D3100 al genoeg, het is het juiste objectief en de juiste combinatie van scherpstellen, belichten en compositie wat die mooie foto maakt.
De kennis telt hier - juist hier - ook mee; en dat wil nog wel eens vergeten worden bij de aanschaf; een D3200 met een prachtige lens maakt niet meteen mooie plaatjes als je niets snap van de camera en alles in 'auto' schiet...
Ik ben benieuwd wat je al weet wat je met de camera wil doen, anders zou ik - en da's puur even in mijn bescheiden opinie - een D3100 doen met een 18-105 kitlens.
De basis-investering is hiervan nét een stapje hoger dan de standaard-kit (met 18-55) maar ik heb stiekem wel een beetje spijt dat ik de 18-55 gedaan heb soms; ik mis nét even dat bereik op mijn basis lens.
Ben je trouwens al bij een camera-winkel geweest? Heb je de verschillende modellen in de hand gehad? En niet alleen met het basis-opbjectiefje, maar ook meteen forse zoomlens erop c.q. lichtsterke lens?
Je zal verbaasd zijn hoe dat aanvoelt, en verschillend aan kan voelen.
Uiteindelijk is het jouw 'ding' natuurlijk he?
Het is wel een beetje een heel verhaal geworden

Vragen staat vrij hier hoor, dus kom maar op!
Zo dat was even een bom aan informatie, waar ik gelukkig weer wat wijzer uit word. Om in te gaan op de punten die je noemde zullen 2 & 3 niet zo snel van pas konen aangezien ik nog maar 15 jaar ben. Als ik even inga op wat ik me zo herinner van je info kan ik je vertellen dat ik er gelukkig, wel achter was dat de lens inderdaad minstens zo belangrijk is als de body. Wat je aangeeft is ook een beetje mijn punt waar ik over twijfel. Je zegt namelijk: " een D3100 doen met een 18-105 kitlens". Dat is waar ik ook aan dacht. In ieder geval "een body" met een 18-105 kitlens omdat ik nog geen flauw idee heb van wat ik nodig heb en wat ik uiteindelijk het meest fotografeer. Alleen het stukje van "de body" moet nog ingevuld worden waarbij ik nu meer twijfel tussen de D90, D3200 (vanweg le aantal pixels) en D5100 (of kan ik die laten afvallen omdat ik de uitgebreide video functie daarvan toch niet gebruik?). De D90 heeft als voordeel wel al een ingebouwde AF-motor. Is alleen die 12 mp niet wat aan de lage kant, of valt dat in de praktijk wel mee?
- DannySan
- Clublid
Oops, 15 jaar; ja dan zijn zekere punten waarschijnlijk nog niet 'actueel'Luuk F schreef:Zo dat was even een bom aan informatie, waar ik gelukkig weer wat wijzer uit word. Om in te gaan op de punten die je noemde zullen 2 & 3 niet zo snel van pas konen aangezien ik nog maar 15 jaar ben. Als ik even inga op wat ik me zo herinner van je info kan ik je vertellen dat ik er gelukkig, wel achter was dat de lens inderdaad minstens zo belangrijk is als de body. Wat je aangeeft is ook een beetje mijn punt waar ik over twijfel. Je zegt namelijk: " een D3100 doen met een 18-105 kitlens". Dat is waar ik ook aan dacht. In ieder geval "een body" met een 18-105 kitlens omdat ik nog geen flauw idee heb van wat ik nodig heb en wat ik uiteindelijk het meest fotografeer. Alleen het stukje van "de body" moet nog ingevuld worden waarbij ik nu meer twijfel tussen de D90, D3200 (vanweg le aantal pixels) en D5100 (of kan ik die laten afvallen omdat ik de uitgebreide video functie daarvan toch niet gebruik?). De D90 heeft als voordeel wel al een ingebouwde AF-motor. Is alleen die 12 mp niet wat aan de lage kant, of valt dat in de praktijk wel mee?

Ik zie nu dat de twijfel is verschoven, kan ik me ook wel voorstellen met al die info hoor; maar - om even met de deur in huis te vallen - wat wil je met je foto's gaan doen?
Ze 'opblazen' naar Abri-formaat? Ze in de berm van een snelweg als posterborden plaatsen? Of print je er wellicht een paar thuis uit met de foto-printer?
Of deel je ze met familie en vrienden...
Megapixels zegt - in mijn opinie dan he? - helemaal niets, behalve dan dat je het 'nodig' hebt als je de foto groter - en met behoud van de juiste details - wilt/moet gaan verwerken.
De 12 MP van de D90 zijn wellicht 'lager' dan die van de D3200; maar dat betekent niet dat dat dan 'mindere' foto oplevert. Het zijn wel totaal verschillende camera's.
Ook vanwege het feit dat de D90 een ingebouwde AF-motor heeft, zul je - als je een D90 kiest, en later een of meer objectieven bijkoopt - dat pad 'moeten' blijven volgen, behalve als je - als de D90 ooit aan vervanging toe is, ook alle objectieven wilt gaan vervangen omdat je er niets aan hebt als je dán een camera zónder scherpstelmotor in de body koopt...
Het is dus - nogmaals - weer aan jou, de D90 is een 'ouder' type camera maar tegelijk een veel volwassener camera qua body-formaat (volgens mij nét een slagje groter) en met meer rechtstreeks in te stellen opties op de body; maar dus ook het dilemma aangaande de scherpstelmotor. Een iets meer profi-model dus, en ik hoor vaak lovende dingen over deze camera.
Ook over de D5100 en de D3200, dus het is ook een persoonlijk ding.
De vraag is niet wat jij "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallemaaaaaaaaaaaaaaaal met de camera ZOU kunnen doen", het is of de camera doet wat jíj wil bereiken (dus techniek gecombineerd met kennis).
Ik heb nu mijn D3100 een dik half jaar, en leer elke keer dat ik weer een kaart volschiet nog meer