Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
imarcus
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door imarcus » za sep 29 2012 10:05 am

Jaap_van_Ekris schreef:
Kamiel schreef:Niet echt bemoedigend dat er zaken aan secundaire spiegels en montagepunten van sensoren moeten worden gedaan, met micrometers precisie. De term "selected Nikon Service Points" suggereert ook dat het niet een kwestie is van naar Beverwijk fietsen en het daar op de balie gooien. Ik heb het hele bange vermoeden dat het er van gaat komen dat Dusseldorf het enige NSP gaat zijn die in Europa dat gaat kunnen....
Het is juist Beverwijk die een werkende calibratie procedure onder hun hoede hebben:
http://hifivoice.wordpress.com/2012/07/ ... -overview/" onclick="window.open(this.href);return false;

Beverwijk heeft met Dusseldorf/Japan contact om uit te leggen hoe ze mijn camera hebben gekalibreerd. Zie voor mijn eind resultaat:
http://hifivoice.wordpress.com/2012/09/ ... nd-finale/" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za sep 29 2012 12:35 pm

@imarcus: erg interessante koppelingen. Bedankt!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

pjotrgj1943

Bericht door pjotrgj1943 » za sep 29 2012 1:55 pm

imarcus

je info met grote belangstelling doorgenomen. Zeer verhelderend.
Kan me volledig vinden in de conclusie van de publicist, m.n. over de wijze waarop Nikon Japan heeft gemeend dit probleem te moeten doodzwijgen.
Zo, n houding doet meer kwaad dan goed. Gelet op de berichten van Thom Hogan (28 september j.l.) schijnt dit ook de houding van Nikon USA te zijn.
Gelukkig dat Nikon Nederland zich veel klantvriendelijker opstelt.
Als ik de D800 heb en er zou onverhoopt een AF probleem zijn, dan weet ik in elk geval dat Nikon Nederland zich zal inspannen om dit adequaat op te lossen.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo sep 30 2012 1:30 pm

Sharkey schreef:
Marten schreef:Begrijp ik je goed dat je jouw D800E deze week hebt gekregen?
Zo langzamerhand zouden ze het toch opgelost moeten hebben.
Inderdaad deze week...Ook had hij al de nieuwe B 1.01 firmware erop staan, dus hij is in ieder geval ook niet van de eerste productie maanden.
Ik mocht een D800E testen die afgelopen week door een vriend van mij is gekocht, Serienr: 6009xxx
Ook dit exemplaar stelde duidelijk niet goed scherp met het linker scherpstelpunt. (getest cf de aanwijzingen van Thom Hogan )
De nieuwe B 1.01 firmware stond er op.
Er worden dus nog steeds exemplaren verkocht met dit euvel. Of was dit een exemplaar uit een oudere productieserie?

Interessant zou zijn te weten welke serienummers dit euvel hebben en welke niet en wanneer ze gekocht zijn.. (Erik, Arjan e.a.?)

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo sep 30 2012 1:44 pm

Marten schreef:Interessant zou zijn te weten welke serienummers dit euvel hebben en welke niet en wanneer ze gekocht zijn.. (Erik, Arjan e.a.?)
D800e: 6003258 (het heeft weinig zin om xxx te gebruiken, je serienummers staan toch ook in EXIF's etc. :wink2: )

Vanochtend mijn D800e beter getest, zie dit draadje voor rapporten
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo sep 30 2012 2:09 pm

Sharkey schreef: D800e: 6003258 (het heeft weinig zin om xxx te gebruiken, je serienummers staan toch ook in EXIF's etc. :wink2: )
Vanochtend mijn D800e beter getest, zie dit draadje voor rapporten
Serienummer en datum verkoop verschillen nauwelijks van het exemplaar dat ik heb getest.
Wat mij verbaast is dat Nikon blijkbaar nog steeds exemplaren in de verkoop heeft die een AF probleem hebben. Die komen of allemaal weer bij Beverwijk terecht of bij Nikon Benelux.

Heb je testresultaten gezien. Mooi progje voor dit soort problemen lijkt me. Duidelijkheid krijgen in iets wat je vermoedt is belangrijk, m.i.
Succes met de verdere afhandeling. Nikon moet en zal dit voor je oplossen.

pjotrgj1943

Bericht door pjotrgj1943 » zo sep 30 2012 4:12 pm

Uit de meest recente berichten meen ik te mogen afleiden dat oot zeer recent in Nederland gekochte D800's last kunnen hebben van het AF probleem met linker/rechter instelsensor.
Zou het niet zinvol kunnen zijn om Nikon Nederland te vragen sinds welke batch deze problemen niet meer voorkomen.
In elk geval wacht ik met aankoop van de D800 tot ik zeker weet dat het AF probleem is opgelost. Ik voel er niets voor een body te kopen en die zelf te moeten testen om te zien of dit probleem wel of niet aanwezig is.
Wellicht iets dat NCN in gang kan zetten, gelet op de goede verstandhuding met Nikon Nederland. Of zou Nikon Japan het verstrekken van dergelijke informatie verbieden?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo sep 30 2012 5:08 pm

In elk geval wacht ik met aankoop van de D800 tot ik zeker weet dat het AF probleem is opgelost.
+1.
Leuk dat ze het probleem in Beverwijk op kunnen lossen maar om nu gelijk met een nieuwe camera alweer het reparatie circuit in te moeten daar voel ik ook niet zoveel voor. Ik wacht dus ook nog even met de aanschaf.
Voordeel is dat de prijs nu ook wat aan het dalen is. En het geeft me nog wat tijd om ruimte op harde schijven te maken en Photoshop en Lightroom te updaten.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo sep 30 2012 6:02 pm

weimaraner schreef:
In elk geval wacht ik met aankoop van de D800 tot ik zeker weet dat het AF probleem is opgelost.
+1.
Leuk dat ze het probleem in Beverwijk op kunnen lossen maar om nu gelijk met een nieuwe camera alweer het reparatie circuit in te moeten daar voel ik ook niet zoveel voor. Ik wacht dus ook nog even met de aanschaf.
Voordeel is dat de prijs nu ook wat aan het dalen is. En het geeft me nog wat tijd om ruimte op harde schijven te maken en Photoshop en Lightroom te updaten.
+2
Het nadeel daarvan is als iedereen wacht tot de kinderziekten eruit zijn er nooit geen aangetroffen worden.
Maar in de regel staat de mens te dringen en wil zo snel mogelijk het nieuwe speeltje hebben.Gelukkig maar.
Als je kijkt naar het aantal klicks als de "oude" camera van de hand wordt gedaan zou je moeten wachten tot het navolgende model uit komt, zo belachelijk weinig is dat vaak.
Ik ben altijd huiverig van een 2-e hand body, maar het is wel aantrekkelijk voor je beschikbare budget.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za okt 13 2012 12:23 am

weimaraner schreef:
+1.
Prijzen vallen al flink. Foka staat voor de niet-E versie al op € 2499,00 en de rest (behalve een paar dromers) op € 2549,00. Dat is nu dus al een verschil t.o.v. advies van 400 tot 350!
En dat allemaal door de tegenvallende vraag vanwege het focusprobleem...?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » zo okt 14 2012 4:41 pm

En dat allemaal door de tegenvallende vraag vanwege het focusprobleem...?]
Nee hoor, dat gebeurt altijd met nieuwe camera's. Nooit eentje kopen in de eerste periode na verschijnen als je tenminste een beetje op je portemonnee wilt letten...
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo okt 14 2012 5:44 pm

Willem65 schreef:
En dat allemaal door de tegenvallende vraag vanwege het focusprobleem...?
Nee hoor, dat gebeurt altijd met nieuwe camera's. Nooit eentje kopen in de eerste periode na verschijnen als je tenminste een beetje op je portemonnee wilt letten...
Dat er altijd al een geleidelijke verlaging optreedt is me bekend. Ik heb alleen het gevoel dat het nu wel hard gaat :?
Groet, Jaap

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 15 2012 1:11 pm

pjotrgj1943 schreef:Heb het testverlag van Hans Braakhuis over de D800 heeft geschreven gelezen. Is oké, behalve, in mijn optiek, de miskenning van de AF problemen.
Mijn bewering in dat testverslag is gestoeld op die ENE probleem D800 die in dit draadje beschreven is. En met ENE bedoel ik tot en met de datum van de deadline voor ons clubblad. De deadline voor ons clubblad was iets van medio augustus.
Later bleek dat er in een ander draadje ook een andere D800 met probleem werd werd geconstateerd. Dat mag, maar neem me niet kwalijk dat ik niet alle draadjes op dit forum lees.

Hoe doe je de test. Dacht zo dat ik in dit draadje een test had gezien. Daar heb ik me aan gehouden. En mijn test is dan ook gedaan met vier f/1,4 objectieven: 24, 35, 50 en 85.

In het clubblad en elders heb ik beloofd dat m'n gehele test nog een keer op m'n website zal verschijnen. Daar hou ik me aan. Sinds vanochtend zijn mijn conclusies duidelijk. En die gaan niet over dat ene AF veld.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma okt 15 2012 2:36 pm

Hans Braakhuis schreef:In het clubblad en elders heb ik beloofd dat m'n gehele test nog een keer op m'n website zal verschijnen. Daar hou ik me aan. Sinds vanochtend zijn mijn conclusies duidelijk. En die gaan niet over dat ene AF veld.
Je maakt me nieuwsgierig Hans :)

Ik zou eens op http://www.falklumo.com/lumolabs/articl ... Array.html" onclick="window.open(this.href);return false; kijken....

Jaap

gongon
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » di okt 16 2012 12:52 pm

Ik denk er over om een D800 aan te schaffen, weet alleen niet of dat de D800 of de D800e gaat worden.

Ik maak voornamelijk natuur, macro en portretfoto's welke zouden jullie me dan aanraden?

Het verschil in prijs is trouwens wel erg groot, bij foto Klein scheelt het 700 euro.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”