gezichten overbelicht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
flappie00

gezichten overbelicht

Bericht door flappie00 » zo sep 30 2012 7:54 pm

als ik foto's met mijn nikon d3100 maak zijn de gezichten vaak over belicht in tegenstelling met de foto de rest van de foto os wel (redelijk) goed.
hoe kan ik dit voorkomen?

Kroontje

Re: gezichten overbelicht

Bericht door Kroontje » zo sep 30 2012 8:07 pm

Hallo Flappie

Zou je hier een foto kunnen plaatsen met de instellingen erbij, zodat we kunnen zien hoe de camera is in gesteld.

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 30 2012 8:33 pm

flappie00 schreef:hoe kan ik dit voorkomen?
Een beetje onderbelichten...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Dafir

Bericht door Dafir » zo sep 30 2012 8:40 pm

Misschien komt het doordat je matrixmeting gebruikt wat bij 'algemene fotos' vaak goed gaat. Bij portretten is het juist handiger spotmeting te gebruiken.

george013

Bericht door george013 » zo sep 30 2012 8:57 pm

Blind, je laat geen voorbeeld zien. Gezichten zijn vaak het dichts bij. Imo kan een flits niet goed overweg met relatieve grote afstandsverschillen. Afstand nemen.
George

flappie00

Bericht door flappie00 » zo sep 30 2012 9:47 pm

ik zal morgen even een foto plaatsen ik zit nu op mijn mobiel

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » zo sep 30 2012 10:30 pm

flappie00 schreef:als ik foto's met mijn nikon d3100 maak zijn de gezichten vaak over belicht in tegenstelling met de foto de rest van de foto os wel (redelijk) goed.
Gebruik je de flitser?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

flappie00

Bericht door flappie00 » zo sep 30 2012 10:33 pm

DannySan schreef:
flappie00 schreef:als ik foto's met mijn nikon d3100 maak zijn de gezichten vaak over belicht in tegenstelling met de foto de rest van de foto os wel (redelijk) goed.
Gebruik je de flitser?
soms wel soms niet

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo sep 30 2012 10:41 pm

flappie00 schreef:
DannySan schreef:
Gebruik je de flitser?
soms wel soms niet
externe of interne verzet je bij deze de ev waarde of flits vermogen in de camera of flits vermogen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » zo sep 30 2012 10:48 pm

Je hebt toch i-TTL? Nikon heeft het mooiste flitssysteem (in zijn klasse) dat er is. Dus normaliter hoeft er, bij "gewone" toepassing, nooit wat uit te bijten. Maar idd wel spot of center weighted gebruiken. Matrix gewoon van je camera afslopen, dat is een compromis en het kenmerk daarvan is dat net niets klopt :lol: .

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 7:58 am

Dat is niet alles. De flitser in iTTL gebruikt bij de voorflits altijd de centerweightmetering om de flitssterkte te bepalen. Staat het onderwerp niet in het midden, dan gaat het al fout, mn op de korte afstanden. In de iTTL-BL gebruikt de flitser een meetwaarde bepaald door de voorflits en het licht over het hele beeld, matrix zonder matrix. Eventueel de afstand tot het onderwerp indien de lens dat doorgeeft. Ik weet niet wat zijn camera, D3100, doet met de eigen flitser.
http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... ering.html
Bovenstaand is ook vertaald in het nederlands te vinden.
De voorbeelden maar afwachten.
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 01 2012 8:36 am

Pjerry schreef:Je hebt toch i-TTL? Nikon heeft het mooiste flitssysteem (in zijn klasse) dat er is. Dus normaliter hoeft er, bij "gewone" toepassing, nooit wat uit te bijten. Maar idd wel spot of center weighted gebruiken. Matrix gewoon van je camera afslopen, dat is een compromis en het kenmerk daarvan is dat net niets klopt :lol: .
Dat ben ik totaal niet met je eens.
Juist de matrix meting is de betere icm met flits.

Lees ook deze reactie in de link van George013: http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... 1657824229" onclick="window.open(this.href);return false;
So, when shooting indoors using regular TTL with the camera in Manual mode, you can choose matrix, center weighted, or spot, and it will have absolutely no effect on the images.

However, if you are using TTL-BL mode, then the two metering systems do interact. Specifically, the flash metering looks at the data from the camera metering, and then chooses a power that will make the subject an equal brightness with the ambient. In this case,the best metering mode on the camera is matrix, because matrix provides the best proxy for the ambient brightness that there is. You can use Center Weighted with TTL-BL, but it doesn't work as well as Matrix, because it doesn't look at the whole frame, and may not pick up bright objects on the edge of the frame that change the average ambient and change the power of the flash. Then, if you choose Spot Metering, you will find that TTL-BL is not available, because in Spot Metering, there is only subject brightness coming from the camera metering, so there would be nothing for the flash to balance the subject brightness with.

So, in short: the only time the camera metering affects the flash power is when using TTL-BL, and Matrix is usually the best choice. When shooting regular TTL with the camera on Manual Mode, it doesn't matter, so I personally leave it on Matrix just to be ready for the next time I switch to TTL-BL.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 8:46 am

Hi George,

Die artikelen geven toch een aardig antwoord op de vraag die hier gesteld wordt.

Bedankt voor de link, ik heb er gelijk een bookmark van gemaakt, hij beschrijft het allemaal heel erg mooi.

/edit
@ yzf1kr
Ben ik al aan het lezen (moet het nog afmaken). Zolang houd ik mijn mond :D.

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 8:55 am

Het zijn een leerzame artikelen. Soms zoek ik ze op en lees ze door. Blijft steeds meer hangen. Ik gebruik de flitser niet vaak.
George

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 9:13 am

Hier is een vertaling van die reeks. Alleen jammer dat er geen inhoudsopgave bij zit waardoor je het overzicht kwijt bent.
Ik heb begrepen dat de zoon van Jac Trum hierbij zit. Misschien kan hij dat doorgeven?
Deze toepassing van FV-lock ben ik hier nog nooit tegengekomen.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... e_lock.asp
George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”