gezichten overbelicht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: gezichten overbelicht

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 9:22 am

Staat ongeveer hetzelfde op de Nikon site.

https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... fv-lock%3F" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 9:45 am

Check, dubble-check. Dan moet het kloppen.
Ik ben hem alleen nooit tegengekomen in de praktijk, op fora.
George

flappie00

Bericht door flappie00 » ma okt 01 2012 2:22 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn wat foto's de gezichten zijn overbelicht
Ik heb nu wel de matrix verandert naar spot(niet op deze foto's) en het lijkt al te helpen

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma okt 01 2012 2:33 pm

Bete F,

Foto's 1 en 3 hebben een enorme contrastomvang, zelfs zwarte kleding in de schaduw, dat gaat een keer fout.
Wat dan helpt is belichten op de best verlichte aprtijen en de schaduwen met een flits bijlichten.

Bovendien heb je geen echte Nikon lens gebruikt... :evil:

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 01 2012 2:38 pm

Bij dit soort foto’s (inflitsen bij daglicht) moet je de flits iets terug schroeven.
Zet je meting gewoon terug op matrix, en flitscompensatie eens op -0,7 of -1,0.

Je probleem zit hier in de zwarte jassen, je flits meet op een zwarte jas en krijgt weinig licht terug, en compenseert daar voor.

PS: Laat je niets wijs maken, de keuze van je lens heeft hiermee helemaal niets te maken.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 01 2012 2:44 pm

gijs sandberg schreef:......
Bovendien heb je geen echte Nikon lens gebruikt... :evil:
....
Is dat zo, dan helpen we niet meer.......
Wie koopt er nu een Tamron :mryellow:

Bij de eerste twee foto's is je flits helemaal niet afgegaan, alleen bij de laatste.
Maar ik heb gezegd verder mijn mond te houden (maar ik zou toch maar eens stiekem in die linkjes van George013 kijken, ik denk dat je daar de oplossing wel vindt)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 01 2012 2:55 pm

Tja, maar om dat verhaal te begrijpen heb je enige basiskennis van lichtmeting nodig.
Dit is al een leuk stukje leesvoer om the begrijpen wat een camera "ziet":

http://photo.tutsplus.com/articles/theo ... ne-system/" onclick="window.open(this.href);return false;

flappie00

Bericht door flappie00 » ma okt 01 2012 3:01 pm

ik ken redelijk goed engels
maar vind het wel lastig om deze stukken te begrijpen in het engels...

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 3:23 pm

@Flappie,
Je eerste foto's zijn zonder flits genomen, die is daar dus niet schuldig aan.
Je moet je even verdiepen in het histogram en je hoge lichten schermpje. Daar zie je direkt dat er iets niet goed gaat. Ik geloof ook dat je de camera standaard op EV-0.7 of nog minder kunt zetten. Heeft bijna iedereen, zeker in deze lichtomstandigheden.
En heb je je EV gemind, dan kun je ook spelen met spotmeting op het hoofd van je vrouw(?), dan wordt dat gebied gebruikt om de belichting te bepalen.
George

flappie00

Bericht door flappie00 » ma okt 01 2012 3:28 pm

george013 schreef:@Flappie,
Je eerste foto's zijn zonder flits genomen, die is daar dus niet schuldig aan.
Je moet je even verdiepen in het histogram en je hoge lichten schermpje. Daar zie je direkt dat er iets niet goed gaat. Ik geloof ook dat je de camera standaard op EV-0.7 of nog minder kunt zetten. Heeft bijna iedereen, zeker in deze lichtomstandigheden.
En heb je je EV gemind, dan kun je ook spelen met spotmeting op het hoofd van je vrouw(?), dan wordt dat gebied gebruikt om de belichting te bepalen.
George
de vrouw (die hier typt) is flappie :D
Toevallig had mijn vriend deze foto gemaakt
Ik zal even goed het boek door lezen van de d3100 heb er ook een boek van gekocht
ik kan er alleen niet in vinden hoe ik het histogram aan kan zetten tijdens het fotograferen...

george013

Bericht door george013 » ma okt 01 2012 3:39 pm

Ik dacht al wat kom je me bekend voor..

Zonder dolle, digitale camera's voor zover ik weet, zijn overgevoelig voor veel licht. Je hebt de zon van voren dat kan de camera zonder hulp niet aan. Je belichtingscorrectie op -0.7 of zo zetten.
Deze website heeft verscheidene mooie tutorials, ook deze http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... grams1.htm. Zoeken op histogram levert ook een boel andere hits op. Ik wijs je daarop omdat dit een stuk gereedschap is dat standaard in je camera zit. Je moet even weten wat het betekent en daarna is het aan jou of je het wilt gebruiken.
George

Edit.
Als ik teruglees snap ik niet hoe dat flitsverhaal hierin is terechtgekomen?????
George

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma okt 01 2012 4:00 pm

flappie00 schreef: ik kan er alleen niet in vinden hoe ik het histogram aan kan zetten tijdens het fotograferen...
Kijk even in je handboek blz. 100, 101, 102 & 130.
Begin met blz. 130 voor het instellen hiervan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di okt 02 2012 11:38 am

jan schreef:
flappie00 schreef: ik kan er alleen niet in vinden hoe ik het histogram aan kan zetten tijdens het fotograferen...
Kijk even in je handboek blz. 100, 101, 102 & 130.
Begin met blz. 130 voor het instellen hiervan.
Zag vandaag op Photofacts een artikel over het histogram http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... deel_1.asp
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 02 2012 6:27 pm

En.....

controleer altijd op hoge lichten. Door op de foto naar boven of beneden te "scrollen" kom je door allerlei informatieschermen m.b.t.de foto. Waaronder dat histogram, maar ook ergens staan hoge lichten aangegeven (wel of niet in combinatie met een histogram). Als delen overbelicht zijn, dan gaat dat deel zwart flikkeren. Ik weet niet of het in jouw camera kan, maar zo ja dan kun je het zelfs per kleur (RGB) bekijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 02 2012 6:50 pm

Pjerry schreef:Ik weet niet of het in jouw camera kan, maar zo ja dan kun je het zelfs per kleur (RGB) bekijken.
Dat heeft Jan hier net boven al aangegeven waar te vinden in de handleiding om die functies in te stellen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p562615" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens vind ik de belichtingen wel erg uitgebeten. Het eerste en de laatste voorbeeld zou geen reden moeten zijn voor een camera om zoveel extreem in belichting af te wijken. Mocht de correctiewaarde teveel zijn voor doorgaans alle opnamen die je maakt, zou het kunnen zijn dat het heveltje van het diafragma van de lens iets verbogen is, waardoor een verkeerde werkelijke diafragmawaarde wordt gebruikt dan wat de camera als waarde doorgeeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”