Is een flitser gebruiken geen goed idee? Dat houdt je lichtbron iig constant. Los van je camera dan onder een hoek van 45 graden om geen reflectie te hebben (behalve de diffuse dan, anders zou je niets zien

Ja helaas, maar dat is Nikons eigen.Pjerry schreef:Shit, moet je de fijnafstelling ook zelf doen.... dat is nou wel weer erg jammer. Daar is juist heel erg veel snelheidswinst te boeken als het automatisch gaat.
Er zal vast een verklaring voor zijn om niet de flitser te gebruiken, maar welke weet ik niet. Volgens mij raad in ieder geval FoCal continue licht aan.Pjerry schreef:Is een flitser gebruiken geen goed idee? Dat houdt je lichtbron iig constant. Los van je camera dan onder een hoek van 45 graden om geen reflectie te hebben (behalve de diffuse dan, anders zou je niets zien.
Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen Sharkey. Yuul haar D800E is vorige week gejusteerd, maar ze is er nog niet erg tevreden over. We zijn benieuwd wat je nieuwe testresultaten zijn.Sharkey schreef:Zo! Dat is lekker snel!!![]()
Krijg net een mail van NSP dat mijn D800e klaar is!
Nu alleen nog de bode afwachten.... Morgen?
Dan maar hopen dat hij goed "gejustificeerd" is door Evert van Stijn . . . .
Nog steeds linker AF punt? Of nu algehele back- of frontfocus? Of rechter focuspunt?Jan en Yuul schreef:[Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen Sharkey. Yuul haar D800E is vorige week gejusteerd, maar ze is er nog niet erg tevreden over. We zijn benieuwd wat je nieuwe testresultaten zijn.
Voor het justeren had Yuul bij gebruik van haar Nikkor 24-70 mm geen problemen met de meeste middelste focuspunten. Afwijkingen waren er bij een paar linker en rechter focuspunten. Na het justeren van de D800e body heeft de lens op alle focuspunten frontfocus en die verschillen dan ook nog per afstand tot het onderwerp en per brandpuntafstand. Bij andere lenzen zijn vergelijkbare veranderingen merkbaar, zoals bij de Nikkor-Micro 105/2.8 VR en de Nikkor 14-24/2.8. Een gemiddelde AF-correctie is dus bijna niet te hanteren ...Sharkey schreef:Nog steeds linker AF punt? Of nu algehele back- of frontfocus? Of rechter focuspunt?Jan en Yuul schreef:[Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen Sharkey. Yuul haar D800E is vorige week gejusteerd, maar ze is er nog niet erg tevreden over. We zijn benieuwd wat je nieuwe testresultaten zijn.
Heb hier al meer over gehoord, dat het linker punt na justeren wel beter is geworden, maar helaas de andere slechter . . . .![]()
Hebben jullie dit al aangekaart bij NSP?
Dit is namelijk ook mijn "grote vrees". Zeker als die van Yuul vorige week pas gedaan is. Nikon heeft namelijk een tijdje geleden aangegeven dat de correctie "onder de knie" zou zijn . . .
Van de wal in de sloot, heet zoiets toch?Jan en Yuul schreef: ...
Bij andere lenzen zijn vergelijkbare veranderingen merkbaar, zoals bij de Nikkor-Micro 105/2.8 VR en de Nikkor 14-24/2.8. Een gemiddelde AF-correctie is dus bijna niet te hanteren ...
Yuul is nog steeds bezig de (nieuwe) problemen in kaart te brengen en dan zullen we ongetwijfeld weer eens richting NSP gaan. Voor ons is dat gelukkig om de hoek ...
Je kan in ieder geval de AF correctie gebruiken voor de 105. AF-fijnafstelling wordt per lens opgeslagen/gehanteerd. Maar ik neem aan dat jullie dat ook wel weten.Jan en Yuul schreef:Een gemiddelde AF-correctie is dus bijna niet te hanteren ...
Anders ik wel !!CaptainHook schreef:Ik ben gewoon heel benieuwd hoe Sharkey z'n D800 retour komt.
De mijne is 4 weken geleden heen en weer geweest. De afwijking is bij mij minder geworden, maar zeker niet weg. Het is niet ver genoeg weg om de uiterste AF-punten als bruikbaar te verklaren.Sharkey schreef:Nog steeds linker AF punt? Of nu algehele back- of frontfocus? Of rechter focuspunt?Jan en Yuul schreef:[Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen Sharkey. Yuul haar D800E is vorige week gejusteerd, maar ze is er nog niet erg tevreden over. We zijn benieuwd wat je nieuwe testresultaten zijn.
Heb hier al meer over gehoord, dat het linker punt na justeren wel beter is geworden, maar helaas de andere slechter . . . .![]()
Hebben jullie dit al aangekaart bij NSP?
Dit is namelijk ook mijn "grote vrees". Zeker als die van Yuul vorige week pas gedaan is. Nikon heeft namelijk een tijdje geleden aangegeven dat de correctie "onder de knie" zou zijn . . .
Kom op Jaap!Jaap_van_Ekris schreef:In sommige gevallen zit je enorm buiten het scherptedieptegebied, zelfs op 2 tot soms 3 stoppen diafragmeren. en dan wordt het gewoon onwerkbaar.
Ik ging/ga er eigenlijk vanuit dat dit ook gebeurd bij NSP. Het lijkt me stug dat het een kwestie is van een paar getalletjes wijzigen in de firmware van een of andere AF-ROM chip of iets dergelijks.Jaap_van_Ekris schreef:Ik las op Nikonrumors dat bij sommige camera's het binnenwerk fysiek gemodificeerd moet worden.
Op zich helemaal mee eens.Sharkey schreef:Het is toch van de zotte, dat je camera afwijkingen moet gaan corrigeren door "dan maar" verder te gaan diafragmeren om zodoende alsnog de "juiste" scherpte te krijgen?
Ik denk dat ook veel aspirant kopers jullie ervaringen, testresultaten vóór en ná "Beverwijk" , met veel aandacht volgen.Sharkey schreef:....Laat svp. je ervaringen in de toekomst weten (hier op forum of per PB.) wat betreft Nikon Europe, personen, namen etc. Hoe je afwikkelingen gaan.
Ik denk dat er nog wel meer mensen hier, helaas, misschien ook die kant op moeten.