D3100; D3200 of D5100
Re: D3100; D3200 of D5100
Ja klopt. Heb net even zitten kijken bij de D90 sectie van het forum. Beperking van de D90 is misschien de max iso van 2000. Foto's print ik misschien een keer uit maar zal vooral delen zijn op facebook enzo. Ik denk zelf dat ik dan toch weer beter af ben met de D3200 of D5100. Het lukt om de keuze beperkter te maken, maar wat gaat voor mij als beginner de doorslag geven?
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dan lees dezetest maar eens
Kijk dan maar eens goed hoe hog de iso kan als je om kunt gaan met dit toestel en weet wat je er mee kunt.
Ga maar eens goed kijken bij de diverse topics en klik maar eens in de fotos
.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft ook een motor[af -motor] in de body zodat je alle lenzen van 1968 kunt gebruiken groot voor deel.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2935" onclick="window.open(this.href);return false;
De keus is aan jouw.
Danny san.
mooie review geschreven.

Kijk dan maar eens goed hoe hog de iso kan als je om kunt gaan met dit toestel en weet wat je er mee kunt.
Ga maar eens goed kijken bij de diverse topics en klik maar eens in de fotos
.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 8&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft ook een motor[af -motor] in de body zodat je alle lenzen van 1968 kunt gebruiken groot voor deel.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/2935" onclick="window.open(this.href);return false;
De keus is aan jouw.
Danny san.
mooie review geschreven.

mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
En (maar we pushen misschien nu te veel)...
2 wieltjes, meer knoppen en een display bovenop. Dat werkt allemaal zoveel lekkerder. Niet in een menu moeten duiken om een instelling te wijzigen, maar rechtstreeks via een knop op de body kunnen bereiken.
Naar mijn idee hang je iets te veel aan de MP's. De 3200 heeft twee keer zoveel dat wil dus zeggen dat horizontaal en verticaal je 1,4x zoveel pixels ter beschikking hebt. Het verschil van een A3 naar een A4, een A4 naar een A5. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt wel veel meer ruimte om eventueel te croppen. Als je dat belangrijk vindt, dan staat je keus al vast.
2 wieltjes, meer knoppen en een display bovenop. Dat werkt allemaal zoveel lekkerder. Niet in een menu moeten duiken om een instelling te wijzigen, maar rechtstreeks via een knop op de body kunnen bereiken.
Naar mijn idee hang je iets te veel aan de MP's. De 3200 heeft twee keer zoveel dat wil dus zeggen dat horizontaal en verticaal je 1,4x zoveel pixels ter beschikking hebt. Het verschil van een A3 naar een A4, een A4 naar een A5. Maar eerlijk is eerlijk, je hebt wel veel meer ruimte om eventueel te croppen. Als je dat belangrijk vindt, dan staat je keus al vast.
Wat ik nog tegen kwam was:
Buy Nikon D3200 if you are new to DSLR and want a compact and lightweight solution in helping you learn everything necessary for DSLR shooting.
Buy Nikon D5100 if you need a DSLR with tiltable LCD whether for stills or movies or if you are a more knowledgeable user looking to get serious in DSLR videography
Opzich hoeft het draaibare scherm niet, maar ik wil wel verder met de camera, en niet in de auto standen blijven..
Nikon maakt het lastig. Nu even andersom; als jullie moesten kiezen, welke zou het dan worden en waarom (voor- en nadelen beide camera's (D3200 en D5100) zijn ook goed
)
Buy Nikon D3200 if you are new to DSLR and want a compact and lightweight solution in helping you learn everything necessary for DSLR shooting.
Buy Nikon D5100 if you need a DSLR with tiltable LCD whether for stills or movies or if you are a more knowledgeable user looking to get serious in DSLR videography
Opzich hoeft het draaibare scherm niet, maar ik wil wel verder met de camera, en niet in de auto standen blijven..
Nikon maakt het lastig. Nu even andersom; als jullie moesten kiezen, welke zou het dan worden en waarom (voor- en nadelen beide camera's (D3200 en D5100) zijn ook goed

- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou toch stoppen met het lezen van al die specificaties.
Ga na de winkel, pak de toestellen eens in je hand en voel..., hoe ligt het toestel in je handen.
De D90 is m.i. een body pur sang, zonder alllerlei (mutimedia) poespas. Een handig 2e display bovenop je body en je raast zo door de menu's heen. Je hoeft er helemaal niet bij na te denken. Vergis je niet in de iso waarde van de D90, het zal je nog verbazen.
De pentaprisma zoeker kijkt bovendien toch net even iets lekkerder dan de zoeker in de D5100 en 3200.

Ga na de winkel, pak de toestellen eens in je hand en voel..., hoe ligt het toestel in je handen.
De D90 is m.i. een body pur sang, zonder alllerlei (mutimedia) poespas. Een handig 2e display bovenop je body en je raast zo door de menu's heen. Je hoeft er helemaal niet bij na te denken. Vergis je niet in de iso waarde van de D90, het zal je nog verbazen.
De pentaprisma zoeker kijkt bovendien toch net even iets lekkerder dan de zoeker in de D5100 en 3200.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Voor Facebook? Dan kan je het af met een goedkope reflex met goedkopere objectieven. Je plaatst ze tenslotte maar op 1 of 2 megapixels online..Luuk F schreef:Ja klopt. Heb net even zitten kijken bij de D90 sectie van het forum. Beperking van de D90 is misschien de max iso van 2000. Foto's print ik misschien een keer uit maar zal vooral delen zijn op facebook enzo. Ik denk zelf dat ik dan toch weer beter af ben met de D3200 of D5100. Het lukt om de keuze beperkter te maken, maar wat gaat voor mij als beginner de doorslag geven?
Mijn tip: koop een camera die goed aanvoelt. Koop daar een AFS 35mm f1.8G bij. Lichtsterk, scherp en geen zoom. Zorgt dat je goed leert kijken. Je kan er natuurlijk ook iets als een AFS 18-105 bij kopen voor het gemak. Algemeen: stop je geld in objectieven, niet in camera's. Alle recentere modellen camera's zijn goed genoeg voor wat jij ermee zegt te willen doen.
Ik zal binnenkort wel eens een keer naar een fotozaak gaan en wat vasthouden. Wordt vervolgd...
- joebat
- Forumlid
Hallo,
ik heb me verleden jaar een D3100 gekocht met de 18-105. Achteraf de AF-D 50 mm 1.8, die ik ook omgekeerd op mijn body kan gebruiken (voor macro) en nu staat de AF-S 35 mm 1.8 op mijn lijstje.
De zoektocht en de twijfels heb ik ook meegemaakt, maar als je een body zoekt om foto's te nemen, in de pure zin van het woord, ga voor de 3100. Ik heb geen enkel probleem om snel van instellingen te veranderen. Heeft zijn beperkingen, maar die weet je als je de body aanschaft, maar elk toestel heeft dat.
Ga je meer mogelijkheden zoeken betreffende instellingen, op de body aanwezige knoppen en wieltjes, ga je ook meer moeten neertellen. D90 blijft natuurlijk een dijk op dit gebied.
Wat ik zou adviseren : ga voor de 3100 met de 18-105, en de toekomst zal uitwijzen welke lenzen ge nodig hebt, waar je dan misschien iets meer kan aan spenderen.
Succes
J.
ik heb me verleden jaar een D3100 gekocht met de 18-105. Achteraf de AF-D 50 mm 1.8, die ik ook omgekeerd op mijn body kan gebruiken (voor macro) en nu staat de AF-S 35 mm 1.8 op mijn lijstje.
De zoektocht en de twijfels heb ik ook meegemaakt, maar als je een body zoekt om foto's te nemen, in de pure zin van het woord, ga voor de 3100. Ik heb geen enkel probleem om snel van instellingen te veranderen. Heeft zijn beperkingen, maar die weet je als je de body aanschaft, maar elk toestel heeft dat.
Ga je meer mogelijkheden zoeken betreffende instellingen, op de body aanwezige knoppen en wieltjes, ga je ook meer moeten neertellen. D90 blijft natuurlijk een dijk op dit gebied.
Wat ik zou adviseren : ga voor de 3100 met de 18-105, en de toekomst zal uitwijzen welke lenzen ge nodig hebt, waar je dan misschien iets meer kan aan spenderen.
Succes
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Hmm het word steeds duidelijker zolang ik maar duidelijke eisen stel op specifieke punten. Zo valt de d7000 af qua prijs en is de D5100 goed voor filmen maar dat wil ik toch niet. Een punt waar ik op blijf hangen bij de D90 is of de max. iso van 3200 wel genoeg is, die mp's zit geloof ik wel goed. http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90" onclick="window.open(this.href);return false;
voordeel daaruit blijkt de pentaprisma zoeker van de d90. Maar is die iso waarde niet een puntje om nog eens over na te denken? Voordeel us trouwens ook de AF motor van de D90 dat is toch wel handig.
voordeel daaruit blijkt de pentaprisma zoeker van de d90. Maar is die iso waarde niet een puntje om nog eens over na te denken? Voordeel us trouwens ook de AF motor van de D90 dat is toch wel handig.
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
Belangrijk is om je te bedenken hoe vaak je het gebruikt.
Mijn D7000 heeft een erg fraai ruisniveau (als ik de tests mag geloven). Toch schiet ik veel meer dan 90% van mijn foto's met max ISO 400.
Mijn D7000 heeft een erg fraai ruisniveau (als ik de tests mag geloven). Toch schiet ik veel meer dan 90% van mijn foto's met max ISO 400.
- Cookie1397
- Clublid
Hoe vaak denk je op iso 3200 of 1600 te fotograferen. Daar is de d90 inderdaad niet goed genoeg. Verder is het een wat oudere maar prima camera en heeft een scherpstelmotor in de camera alhoewel je dat met de vele af-s objectieven ook geen must meer is maar handig is het wel, heb je een wat bredere keus.
Nikon Z Z & de maskers
Als ik het goed begrijp zal de iso dus geen nadeel zijn als je vooral overdag (tussen zonsopkomst en zonsondergang) foto's. Binnen fotograferen zal namelijk af en toe wel gebeuren, maar niet hoofdzakelijk. Kortom, lijkt het alsof ik er uit ben? Nu nog even vasthouden...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het voordeel van de D90 is dat je hem nu voor minder dan de helft van de prijs kunt kopen. In de eerste maand ging de D90 over de toonbank voor 999 euro.
Het voordeel van de D90 is dat je er langer mee kunt doen. Geschikt voor de draadloze flitsfotografie, geschikt voor heel veel meer objectieven dan de instapcamera's D3100, D3200 en D5100. Waarom staat de D3000 niet in je rijtje. Is ook nog te koop:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus meer de keuze, wil je eens een spiegelreflex, om eens te kijken of je fotografie überhaupt wel leuk vind, ja dan ga je voor een D3000, D3100, D3200, D5100.
Wil je een spiegelreflex omdat je van fotografie je hobby wilt maken: D90, D7000.
De meeste verschillen in al die camera's staan hier:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een Excel bestand, dus de camera's die je niet wilt zien, daarvan kun je de kolom gemakkelijk weg halen.
En lees anders dit eens: http://home.planet.nl/%7Ebraak117/Keuze ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het voordeel van de D90 is dat je er langer mee kunt doen. Geschikt voor de draadloze flitsfotografie, geschikt voor heel veel meer objectieven dan de instapcamera's D3100, D3200 en D5100. Waarom staat de D3000 niet in je rijtje. Is ook nog te koop:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus meer de keuze, wil je eens een spiegelreflex, om eens te kijken of je fotografie überhaupt wel leuk vind, ja dan ga je voor een D3000, D3100, D3200, D5100.
Wil je een spiegelreflex omdat je van fotografie je hobby wilt maken: D90, D7000.
De meeste verschillen in al die camera's staan hier:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een Excel bestand, dus de camera's die je niet wilt zien, daarvan kun je de kolom gemakkelijk weg halen.
En lees anders dit eens: http://home.planet.nl/%7Ebraak117/Keuze ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
Leuk stukje Hans over al die camera's, daar heb je wat aan.
Ik kwam volgens mij (na heel snel scannen) twee foutjes tegen:
- De D90 is toch de eerste Nikon camera die kon filmen en niet de D300s?
- De prijs van de D600 is nu al € 200 onder de adviesprijs.
Ik kwam volgens mij (na heel snel scannen) twee foutjes tegen:
- De D90 is toch de eerste Nikon camera die kon filmen en niet de D300s?
- De prijs van de D600 is nu al € 200 onder de adviesprijs.
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ook na zonsondergang, avondfotografie, kun je de camera blijven gebruikenLuuk F schreef:Als ik het goed begrijp zal de iso dus geen nadeel zijn als je vooral overdag (tussen zonsopkomst en zonsondergang) foto's. Binnen fotograferen zal namelijk af en toe wel gebeuren, maar niet hoofdzakelijk. Kortom, lijkt het alsof ik er uit ben? Nu nog even vasthouden...

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)