D7000 bij Chipclean geweest.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

D7000 bij Chipclean geweest.

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 5:22 pm

Na alle berichten over mijn D7000, waarvan tijdens onze zomer vakantie een objectief was afgebroken, kan ik nu melden dat de body helemaal oke is.

Bij het aanbieden van de gebroken lensvatting bij Nikon Service Point te Beverwijk, ook de body laten controleren. Daar kreeg ik te horen dat de body "krom" zou zijn. Body is een week daar gebleven en NSP had de body "ge-justeert". .
Nadien waren mijn foto`s niet meer scherp en dacht dat NSP daar debet aan was omdat ik vòòr het aanbieden en nà de schade wel gewoon scherpe foto`s had. Welnu om zeker te zijn en het welles nietes geneuzel vòòr te zijn heb ik alles laten controleren bij Chipclean te Heumen bij Nijmegen.
Daar kwam het volgende aan het licht:
Al mijn objectieven zijn gecontroleerd op front- of back focus. De sensor is gecontroleerd op vuil.
Ik heb alleen Nikon-objectieven,
Alle objectieven hadden Back-focus. De èèn wat meer dan de ander. De nieuwe 17-55mm f2.8 heeft/had de meeste backfocus en is tot maximale waarde teruggebracht met -20.
De rest, de 18-105 mm de 35mm schommelen zo tussen de -10 tot -15.
Met de scherpste lens, de 105mm 2,8 micro is ook gekeken of er tussen links en rechts verschil zou zitten in scherpte. Er is gèèn verschil te ontdekken in onscherpte tussen links of rechts.
De 105 f/2.8 micro had de minste correctie nodig!
Chipclean heeft ook een sensor referentiefoto gemaakt en de sensor of chip? bleek erg vervuild te zijn!! Die sensor -of chip- is ook pas schoongemaakt door NSP!!. Nu kunnen ze daar geen lange garantie opgeven maar Chipclean had de indruk dat er alleen maar met perslucht in was geblazen gezien het stof dat er nog inzat. ( dat kan wel kloppen omdat de medewerker mij vertelde dat hij het stukje plastic al had weggeblazen) Okè ook die is dus weer gereinigd en heb ik zelf de foto`s mogen zien van vòòr cleaning en nà cleaning. Een wereld van verschil!!!

Mijn conclusie over dat hele verhaal is dat NSP misschien best wel hun reparatie`s goed uitvoeren maar dat je daar geen enkele garantie op hebt of ze ook daadwerkelijk dàt hebben uitgevoerd wat ze zeggen gedaan te hebben. Je moet ze op hun woord geloven en ze laten geen enkele foto zien waarmee ze aan kunnen tonen dat de body scheef of krom was, geen enkele foto tonen van vòòr de reiniging en eentje nà. Tja wat moet ik daarvan denken? Ik had er om kunnen vragen bij het ophalen? maar dat verzuimd.

Als je zelf bij chipclean langs gaat dan sta je er met je neus bijna bovenop behalve bij het cleanen natuurlijk niet. Hij laat je wèl de foto`s zien van de chip of is het sensor? (ze heten CHIPCLEANING??)van voor en na cleaning. Je krijgt de foto's te zien van vòòr calibratie en nà calibratie.
Al met al kost het je de kop niet om bij chipclean je spullen na te laten kijken als je vermoedt dat het niet goed zit met de focus want dan weet je zeker dat het goed gebeurt en professioneel.Mits het natuurlijk te corrigeren is in je body.

Het heeft mij 75 euro gekost en daarvoor zijn al mijn objectieven gecalibreerd, (4 stuks) en de sensor gereinigd.
Misschien een hoop geld maar als het goed is hoef ik voor calibreren niet meer terug tenzij ik een objectief aanschaf.
Ik ben weer een tevreden mens en ben zèèr te spreken over Chipclean te Heumen, bij Nijmegen. :D
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

george013

Re: D7000 bij Chipclean geweest.

Bericht door george013 » vr okt 05 2012 5:32 pm

Is mij iets ondeuidelijk. Het calibreren van de lens houd in een fijnregeling van de AF voor die lens. Dat doe je als het scherptepunt niet goed ligt. Je hebt wel een scherptepunt, maar niet daar waar jij had gedacht. Dat was je klacht niet.
George

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » vr okt 05 2012 7:50 pm

Alles opgelost ? Net op tijd om de mooie herfst vast te leggen. :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 05 2012 7:56 pm

Ik val een beetje over de volgende alinea:

"Mijn conclusie over dat hele verhaal is dat NSP misschien best wel hun reparatie`s goed uitvoeren maar dat je daar geen enkele garantie op hebt of ze ook daadwerkelijk dàt hebben uitgevoerd wat ze zeggen gedaan te hebben. Je moet ze op hun woord geloven en ze laten geen enkele foto zien waarmee ze aan kunnen tonen dat de body scheef of krom was, geen enkele foto tonen van vòòr de reiniging (reparatie? emdeklerk) en eentje nà. Tja wat moet ik daarvan denken? Ik had er om kunnen vragen bij het ophalen? maar dat verzuimd."

Ik vind inderdaad dat ze die sensor wel even hadden kunnen schoonmaken, zeker na een reparatie.

Maar ik vind het belachelijk dat Nikon zou moeten aantonen middels foto's wat er mis was. Er was geen enkele discussie over het feit dat er forse schade aan objectief en derhalve mogelijkerwijs aan de camera was. Ik vind het veel en veel te ver gaan te verwachten dat Nikon moet aantonen dat er inderdaad schade was en dat die schade gerepareerd is. Met derdelijke argwaan lijkt het me het beste te vermijden dat apparatuur gerepareerd moet worden - ik kan me sowieso niet voorstellen dat de eerder getoonde schade aan de objectiefbajonet zomaar ineens ontstaan is, daar is mijns inziens behoorlijke kracht voor nodig geweest. Vallen, stoten, wat dan ook, maar die schade kwam niet zomaar. Misschien zijn er door die invloed van buitenaf ook wel andere interne cameradelen ontregeld geweest en dus gejusteerd, maar Nikon heeft de camera binnen de toleranties afgeleverd. Dat er na een reparatie opnieuw moet worden afgeregeld aan front- of backfocus is mijns inziens niet meer dan normaal, maar dat is een volgende stap. Je had ook met je vier objectieven naar Nikon kunnen gaan.

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » vr okt 05 2012 8:25 pm

+1 :!:
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr okt 05 2012 9:19 pm

Mzpeter schreef:....Chipclean heeft ook een sensor referentiefoto gemaakt en de sensor of chip? bleek erg vervuild te zijn!! Die sensor -of chip- is ook pas schoongemaakt door NSP!!. Nu kunnen ze daar geen lange garantie opgeven maar Chipclean had de indruk dat er alleen maar met perslucht in was geblazen gezien het stof dat er nog inzat. ( dat kan wel kloppen omdat de medewerker mij vertelde dat hij het stukje plastic al had weggeblazen)
Je beweert hier even dat NSP de sensor met PERSLUCHT zou schoonmaken?
Wat een onzin zeg. Het blazen met een balgje is wel even iets anders dan het gebruik van PERS lucht.
Ik heb mijn sensor door NSP laten schoonmaken: uitermate vakkundig en tot volle tevredenheid.
Wellicht even de mond spoelen?

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr okt 05 2012 9:29 pm

Ik ben ook eens met mijn toenmalige D7000 naar NSP geweest.
Had mijn Nikon objectieven erbij die allemaal een afwijking hadden.
Eèn objectief had een afwijking van -20.
Ik verwachte dat ze alle objectieven gingen fine-tunen omdat ik twijfelde aan mijn afstel kunsten.
Fout gedacht.
Eerst werd de sensor gecalibreerd en binnen de fabrieksnormen afgesteld (ik denk zelfs nog beter)
Daarna bleken mijn objectieven zo goed als geen afwijking meer te hebben.
Kortom ik kan NSP zeer aanbevelen.
groeten Robert

JanvanO
Clublid
Clublid
Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JanvanO » vr okt 05 2012 10:33 pm

Ook bij chipclean langs geweest Met D300 en Nikon AFs 300mm f2.8
Had nooit echt scherpe foto's. :evil:
Bleek uiteindelijk een back/frontfocus probleem.
Alles netjes afgesteld daar en de sensor schoongemaakt.
Bleek met TC -10 te hebben en zonder TC +20 of omgekeerd.
Weet het al niet meer.
Geweldig zo snel en netjes daar.
Was binnen het uur weer weg met een mooi afgestelde camera combi. :mryellow:
Alleen maar lof van mij.

Gr Jan
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 10:50 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Dat ik mijn woorden wat zorgvuldiger hier moet kiezen is mij nu wel duidelijk. Heel kort door de bocht: Mijn eerste kennismaking met NSP was imo niet hun beste. Als klant vond ik dat ik werd neegezet als een klein jochie van eigen schuld dikke bult! Zo heb ik dat botte ontvangst ervaren. Ze zullen ongetwijfeld weten hoe ze een camera moeten repareren maar dan hadden ze mijn 18-105 ook kunnen calibreren op de gejusteerde body. Deze lens was door hun toch weer gerepareerd? Wil je als reperateur dan niet weten of alles weer prima in orde is? Al was het dan alleen maar voor deze combinatie van lens en body waarvan de lens duidelijk kapot was en de body alleen ter controle werd achtergelaten? Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je op zijn minst die twee zaken weer prima op elkaar afsteld. De fine tuning stond in de body nog gewoon op nul en hoe kun je dan zeggen dat ALLES weer oké is en er toch een behoorlijk grote backfocus in blijkt te zitten? Mijn mening zal bij velen van jullie wel bot overkomen maar dat is mijn ervaring met NSP.
Ik hoop dat jullie een betere ervaring hebben gehad of zullen krijgen.

Ik wil als laatste wel opmerken dat NSP de lens uitstekend heeft gerepareerd en dat alles precies èèn week is weg geweest. Het bovenstaande steekt mij dat body en lens niet op elkaar zijn afgesteld terwijl ze daar de kans en/of tijd voor hebben gehad. Ik had geen haast. Als daar kosten aan verbonden zouden zijn had ik daar wel een e-mail van hun over gehad, maar helaas. Ik zal en moet het maar zien als een uitglijder van hun kant maar ook mijn reactie is misschien in jullie ogen wat overtrokken geweest waarvoor ik daarvoor mijn oprechte excuus hier aanbiedt als er mensen zijn die zich gekwetst voelen.
Verder heb ik er genoeg over geschreven en beschouw ik dit als afgehandeld. De set werkt weer naar behoren en ik ben er blij mee.

Prettig weekend.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 10:57 pm

Marten schreef:
Mzpeter schreef:....Chipclean heeft ook een sensor referentiefoto gemaakt en de sensor of chip? bleek erg vervuild te zijn!! Die sensor -of chip- is ook pas schoongemaakt door NSP!!. Nu kunnen ze daar geen lange garantie opgeven maar Chipclean had de indruk dat er alleen maar met perslucht in was geblazen gezien het stof dat er nog inzat. ( dat kan wel kloppen omdat de medewerker mij vertelde dat hij het stukje plastic al had weggeblazen)
Je beweert hier even dat NSP de sensor met PERSLUCHT zou schoonmaken?
Wat een onzin zeg. Het blazen met een balgje is wel even iets anders dan het gebruik van PERS lucht.
Ik heb mijn sensor door NSP laten schoonmaken: uitermate vakkundig en tot volle tevredenheid.
Wellicht even de mond spoelen?
Marten, Dat heb ik niet beweerd maar chipclean had de indruk van... Je draait de boel om. Trouwens standaard wordt door NSP de sensor gereinigd voor nop als je iets ter reparatie aanbiedt.
M.v.g Peter.

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » vr okt 05 2012 10:58 pm

D7000 als onderwerp:
......het is een rare hoeveelheid info geworden- ik ben blij dat jij mijn klant bent.
veel plezier met het maken van foto's. :wink:
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 11:08 pm

Erpeewee schreef:Ik ben ook eens met mijn toenmalige D7000 naar NSP geweest.
Had mijn Nikon objectieven erbij die allemaal een afwijking hadden.
Eèn objectief had een afwijking van -20.
Ik verwachte dat ze alle objectieven gingen fine-tunen omdat ik twijfelde aan mijn afstel kunsten.
Fout gedacht.
Eerst werd de sensor gecalibreerd en binnen de fabrieksnormen afgesteld (ik denk zelfs nog beter)
Daarna bleken mijn objectieven zo goed als geen afwijking meer te hebben.
Kortom ik kan NSP zeer aanbevelen.
Robert, zou het dan betekenen dat ik contact met NSP moet opnemen om ze te vertellen dat mijn objectieven ook zo'n grote afwijking hebben? Als ze mijn body hebben gejusteerd betekent dat dan dat ze ook volgens fabrieksnormen de sensor hebben gejusteerd zoals zij dat noemen? Waarom dan niet aan mij voorgelegd om bij het ophalen van de body mijn objectieven mee te nemen al was het alleen maar om te checken of ze idd volgens fabrieksnorm hebben gejusteerd? Of is dat justeren zoals zij dat noemen iets heel anders? Waarom vertellen ze mij als klant dan niets? Niets persoonlijks naar jouw toe Robert maar ik zit met een aantal onbeantwoorde vragen.
Volgende week neem ik contact op met NSP waarom dit alles niet in èèn keer is gedaan.
M.v.g Peter.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr okt 05 2012 11:16 pm

Peter,

Zolang je de back- of front focus met af-finetuning bij kunt stellen lijkt mij alles prima.
Zodra je binnen de marges niet meer bij kunt regelen wordt het tijd om actie te nemen.
Ik weet niet wat de reden is dat ze jou case zo afgehandeld hebben.
Maar even navragen kan geen kwaad lijkt me.
groeten Robert

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 11:49 pm

emdeklerk schreef:Ik val een beetje over de volgende alinea:

"Mijn conclusie over dat hele verhaal is dat NSP misschien best wel hun reparatie`s goed uitvoeren maar dat je daar geen enkele garantie op hebt of ze ook daadwerkelijk dàt hebben uitgevoerd wat ze zeggen gedaan te hebben. Je moet ze op hun woord geloven en ze laten geen enkele foto zien waarmee ze aan kunnen tonen dat de body scheef of krom was, geen enkele foto tonen van vòòr de reiniging (reparatie? emdeklerk) en eentje nà. Tja wat moet ik daarvan denken? Ik had er om kunnen vragen bij het ophalen? maar dat verzuimd."

Ik vind inderdaad dat ze die sensor wel even hadden kunnen schoonmaken, zeker na een reparatie.

Maar ik vind het belachelijk dat Nikon zou moeten aantonen middels foto's wat er mis was. Er was geen enkele discussie over het feit dat er forse schade aan objectief en derhalve mogelijkerwijs aan de camera was. Ik vind het veel en veel te ver gaan te verwachten dat Nikon moet aantonen dat er inderdaad schade was en dat die schade gerepareerd is. Met derdelijke argwaan lijkt het me het beste te vermijden dat apparatuur gerepareerd moet worden - ik kan me sowieso niet voorstellen dat de eerder getoonde schade aan de objectiefbajonet zomaar ineens ontstaan is, daar is mijns inziens behoorlijke kracht voor nodig geweest. Vallen, stoten, wat dan ook, maar die schade kwam niet zomaar. Misschien zijn er door die invloed van buitenaf ook wel andere interne cameradelen ontregeld geweest en dus gejusteerd, maar Nikon heeft de camera binnen de toleranties afgeleverd. Dat er na een reparatie opnieuw moet worden afgeregeld aan front- of backfocus is mijns inziens niet meer dan normaal, maar dat is een volgende stap. Je had ook met je vier objectieven naar Nikon kunnen gaan.
Meneer de Klerk, dat er schade was dat was duidelijk, een gebroken lensvatting. Om er zeker van te zijn of de body geen schade zou hebben opgelopen,heb ik op aanraden van het forum hier, de body ook ter CONTROLE aangeboden terwijl in mijn ogen niets defect was omdat ik met andere lensen gewoon heb door kunnen gaan met foto's maken. Ook bij NSP werd mij verteld dat ik daar goed aan deed. Als dan na amper twee minuten in de werkplaats te zijn geweest en dan terug komt met de mededeling dat "mijn body" krom is dan mag ik veronderstellen dat die diagnose wel heeeeeel erg snel is gesteld. Volgens mij moeten ze het zo op het oog hebben kunnen zien, dan verbaast het mij dat mijn foto's toen toch nog gewoon scherp waren, of ze hebben mijn body op een testopstelling ala chipclean gezet, een foto maken, beoordelen of ie krom is? of gaat dat anders? En in die twee minuten ook mijn lens grondig hebben bekeken om tot de conclusie te komen dat èn de vatting is gebroken èn dat ook de lens krom was?!? Ik ben zelf monteur maar om dit bij een precisie- instrument zo snel te constateren?!? Als het zo is vindt ik het heel knap.Op mijn vragen hoe zij dat zo snel konden constateren en ik niets gemerkt heb bij het fotograferen werden de schouders opgehaald.
Daar komt dan de in mijn ogen de niet hartelijke ontvangst, nou tel het maar bij elkaar op...Peter wordt dan niet blij..
Dat u het belachelijk vindt dat NSP zou moeten aantonen middels foto's heeft u gelijk dat is een slip of the pen mijnerzijds en niet zo bedoeld om dat kromme met foto's aan te tonen. maar over hoe en wat HUN bevindingen zijn zie ik als "service" naar de klant toe. Als ze het daar te druk voor hebben kan ik daar inkomen maar leg dan op een normale manier uit hoe ze dat hebben gecontroleerd. Zoiets van, " we hebben er een lineaaltje opgelegd en die test zegt dat het krom is" dat is in ieder geval wat (al klopt het niet hier maar is als voorbeeld bedoeld). Maar sta niet dom je schouders op te halen naar de klant toe als hij vraagt hoe ze hebben kunnen zien of constateren dat hij krom is?!? Dat vindt ik vreemd en dat steekt mij.

Dat ik in het heetst van de strijd mijn woorden of zinnen niet goed formuleer is een tekortkoming mijnerzijds, daar probeer ik aan te werken :oops:
No hard feelings.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » vr okt 05 2012 11:54 pm

Frans Heinsbroek schreef:Alles opgelost ? Net op tijd om de mooie herfst vast te leggen. :wink:
Dank je 8) Ja eindelijk herfst met goed afgesteld spul.
M.v.g Peter.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”