Mooie test verschil (?) D800-D800e

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mooie test verschil (?) D800-D800e

Bericht door Sharkey » za okt 06 2012 12:35 pm

Ik weet niet of deze link al eerder hier naar voren gebracht is. (zo ja dan kan deze post in de prullebak)

Maar Rob Galbraith DPI heeft gelijke foto's gemaakt met de D800 en D800e om het "verschil" van de lowpass filter aan te tonen. (site in Engels, maar foto's spreken voor zich)
Geeft weer genoeg voer voor de discussie of het nu wel of niet loont om die €300 extra uit te geven :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

CaptainHook

Re: Mooie test verschil (?) D800-D800e

Bericht door CaptainHook » za okt 06 2012 12:45 pm

Sharkey schreef: Geeft weer genoeg voer voor de discussie of het nu wel of niet loont om die €300 extra uit te geven :wink2:
Ik zie toch duidelijke verschillen in de voorbeeldplaatjes.
BTW: het prijsverschil zit natuurlijk ook in de meegeleverde NX2 licentie.
Een NX2 licentie kost ca. 160 euro. Dus dat maakt het prijsverschil al wat minder...

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za okt 06 2012 1:45 pm

CaptainHook schreef:
Sharkey schreef: Geeft weer genoeg voer voor de discussie of het nu wel of niet loont om die €300 extra uit te geven :wink2:
Ik zie toch duidelijke verschillen in de voorbeeldplaatjes.
BTW: het prijsverschil zit natuurlijk ook in de meegeleverde NX2 licentie.
Een NX2 licentie kost ca. 160 euro. Dus dat maakt het prijsverschil al wat minder...
Ja, maar helaas zit die niet bij alle D800e's.
Waaronder die van mij . . . :roll:
Wordt ook nergens vernoemd op of in de verpakking. En ja, ik heb een EU model :wink2:
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za okt 06 2012 1:48 pm

Sharkey schreef:Ja, maar helaas zit die niet bij alle D800e's.
Wordt ook nergens vernoemd op of in de verpakking. En ja, ik heb een EU model :wink2:
He? da's vreemd.
Bij mij staat het duidelijk op de verpakking (speciale sticker erop). En binnenin een pasje met een licentiecode.
En de diverse fotoboeren (zoals cameranu) hebben dat op hun website staan.
Zelfs op de website van Nikon wordt het vermeld, als meegeleverde accessoire!
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... onal/d800e" onclick="window.open(this.href);return false;

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za okt 06 2012 2:19 pm

CaptainHook schreef:
Sharkey schreef:Ja, maar helaas zit die niet bij alle D800e's.
He? da's vreemd.
Bij mij staat het duidelijk op de verpakking (speciale sticker erop). En binnenin een pasje met een licentiecode.
En de diverse fotoboeren (zoals cameranu) hebben dat op hun website staan.
Zelfs op de website van Nikon wordt het vermeld, als meegeleverde accessoire!
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... onal/d800e" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, ik was er niet aan toegekomen, maar net een mail gestuurd naar Nikon NL.
Heb jij trouwens er ook een Sandisk ResuePRO CD erbij? Dit vond ik nogal vreemd nl. . . . .

Ik heb wel gewoon een EU Service Warranty Kaart erin zitten, dus het is geen grijze import. Doos en camera sn. komen ook over één. Snap het ook niet echt, maar ach, ik zal er geen nacht minder om slapen :wink2:

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za okt 06 2012 2:32 pm

Sharkey schreef:Geeft weer genoeg voer voor de discussie of het nu wel of niet loont om die €300 extra uit te geven :wink2:
Om de discussie maar te voeren:
http://falklumo.blogspot.de/2012/05/d800-aa-filter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar wordt de stelling gemaakt dat een foto van een D800 met 100% sharpening met 0.5 pixel er grofweg hetzelfde uit ziet als er een uit de D800E.

Ik heb het zelf eens geprobeerd met de RAW foto's van Rob en de volgende settings:
Afbeelding

Het resultaat is nagenoeg hetzelfde (links D800 met sharpening):
Afbeelding
Afbeelding

Met wat extra werk is het ongetwijfeld nog meer naar elkaar toe te praten. Uiteraard kan je de D800E foto ook sharpenen, maar de D800 kan vanaf dit punt idemdito verder gesharpened worden. M.a.w., ik ben het eens met Falko, ik denk dat het minder uit maakt, en alleen in zeer specifieke gevallen essentieel is (bijv. astrofotografie).

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 06 2012 2:34 pm

Toch wel een duidelijk waarneembaar verschil. Meer dan ik had verwacht...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za okt 06 2012 2:43 pm

Het verschil is er zeker, maar praktisch alleen waarneembaar op deze manier, dus als je een vergelijk kan maken.
Ik denk dat als je een afdruk maakt, A3+ dat de kenner het misschien kan "zien".
Ik kon mijn D800e voor een D800 prijs aanschaffen, dat was voor mij ook de enige reden waarom ik de e heb. :wink2:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 06 2012 2:57 pm

Het verschil wat ik zie is niet zozeer dat je met extra verscherping de D800 wel ongeveer het resultaat kunt meegeven wat de D800E direct aan scherpte heeft, maar ik kom in diverse opnamen van de D800E net wat teveel moire tegen, tegenover de D800 opnamen waarbij het net niet storend opvalt of voldoende afwezig is.

- 1e voorbeeld bij o.a. dat bordje met tekst
- 2e voorbeeld balustrade met metaal
- 3e voorbeeld moire in de muur van de flat
Vriendelijke groet, Léon Obers

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za okt 06 2012 3:06 pm

Léon Obers schreef:Het verschil wat ik zie is niet zozeer dat je met extra verscherping de D800 wel ongeveer het resultaat kunt meegeven wat de D800E direct aan scherpte heeft, maar ik kom in diverse opnamen van de D800E net wat teveel moire tegen, tegenover de D800 opnamen waarbij het net niet storend opvalt of voldoende afwezig is.

- 1e voorbeeld bij o.a. dat bordje met tekst
- 2e voorbeeld balustrade met metaal
- 3e voorbeeld moire in de muur van de flat
Inderdaad, om die reden ga ik liever voor een D800, en heb ik mijn Lightroom import voor de D800 default op een beetje (50%) sharpening staan met 0.5 pixel.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za okt 06 2012 3:06 pm

Léon Obers schreef:maar ik kom in diverse opnamen van de D800E net wat teveel moire tegen
Tsja, dat is natuurlijk te verwachten zonder AA filter. De 800e is dan ook meer geschikt voor landschappen, portretten en buitenwerk ipv. menselijke bebouwing. en architectuur. Overigens is de moire natuurlijk nog wel met software te verwijderen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za okt 06 2012 4:59 pm

imarcus schreef:Met wat extra werk is het ongetwijfeld nog meer naar elkaar toe te praten. Uiteraard kan je de D800E foto ook sharpenen, maar de D800 kan vanaf dit punt idemdito verder gesharpened worden. M.a.w., ik ben het eens met Falko, ik denk dat het minder uit maakt, en alleen in zeer specifieke gevallen essentieel is (bijv. astrofotografie).
Ik denk dat dit tegenvalt. Bedenk dat elke bewerking die je op een D800-beeld ook op een D800e-beeld kan uitvoeren, en dat je dus met de D800e die stap altijd zult blijven voorlopen. Sharpening en andere activiteiten zijn niet "gratis". Het kost op andere vlakken weer kwaliteit, vaak in termen van prominentere ruis of artifacts. En die zul je dus niet hebben met de D800e.

Het gaat mijn er niet om om de D800e tot heilig te verklaren (alhoewel ik als D800e eigenaar wel een mening heb die enigzins gekleurd is), maar wel om de gedachte dat je kwalitatief "mindere" beelden kosteloos naar hogere kwaliteit om te toveren. Dit werkt niet met "digitaal zoomen" en ook niet met sharpening, hoe subtiel ook....

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 06 2012 8:10 pm

@Jaap
Er komt steeds betere software om de moiré weg te halen. In Capture NX2 is er een speciale tool voor. Werkt dat redelijk naar behoren als je moiré tegenkomt of heb je andere alternatieven geprobeerd? Kun je al wat meer over vertellen als je er al wat ervaring mee hebt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za okt 06 2012 8:55 pm

Léon Obers schreef:@Jaap
Er komt steeds betere software om de moiré weg te halen. In Capture NX2 is er een speciale tool voor. Werkt dat redelijk naar behoren als je moiré tegenkomt of heb je andere alternatieven geprobeerd? Kun je al wat meer over vertellen als je er al wat ervaring mee hebt?
Ik fotografeer alleen dieren en natuur. Ik kom dus maar heel zelden Moire tegen. Als ik het tegenkom is het niet storend (denk aan fijne structuren in vogelveren) en laat ik het zitten. Dus ik heb die tooling nog niet uitgeprobeerd, en ik verwacht het ook nooit te gaan gebruiken eigenlijk.

Ik kan me voorstellen dat het met hele voorspelbare structuren (lijnen met bakstenen, roosters) het ook storend wordt. En volgens mij is dat ook het soort omgeving waar je artifacts snel gaat zien als de softwarematige Moire filter meer doet dan Moire verwijderen. Dus ik denk dat dat de lakmoesproef is....

Jaap

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za okt 06 2012 10:01 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Ik denk dat dit tegenvalt. Bedenk dat elke bewerking die je op een D800-beeld ook op een D800e-beeld kan uitvoeren, en dat je dus met de D800e die stap altijd zult blijven voorlopen. Sharpening en andere activiteiten zijn niet "gratis". Het kost op andere vlakken weer kwaliteit, vaak in termen van prominentere ruis of artifacts. En die zul je dus niet hebben met de D800e.
Dat is maar deels waar. Als je na verscherpen van een D800 foto op een nagenoeg zelfde resultaat komt als van een D800E, dan is op dat moment het start punt precies hetzelfde. Dan maakt het niet uit wat je originele start punt is geweest.

Er zijn uiteraard ook uitzonderingen. Wat er kan gebeuren is dat sharpening (in sommige gevallen!) artifacts (halo's, kleurshifts) oplevert. Dat levert dan een beperking met hoe ver je met je sharpening kan gaan.

Er is denk ik wel verwarring over wat een AA-filter doet. Het is een (low-pass) filter, dus in feite zorgt het voor een beetje (!!!!) blur. Het is niet zo dat er van 4 losse pixels één grote pixel blob gemaakt wordt. De sensor blijft in beide gevallen een resolutie van 36Mpix behouden. Bij de D800 wordt de info van de buren mee-gemixed om kleur fouten te vermijden ten koste van contrast overgangen, MITS nodig. Zo niet, dan zit de scherpte info altijd nog in je foto gecodeerd, en kan je deze met post processing eruit halen.
Jaap_van_Ekris schreef: Het gaat mijn er niet om om de D800e tot heilig te verklaren (alhoewel ik als D800e eigenaar wel een mening heb die enigzins gekleurd is), maar wel om de gedachte dat je kwalitatief "mindere" beelden kosteloos naar hogere kwaliteit om te toveren. Dit werkt niet met "digitaal zoomen" en ook niet met sharpening, hoe subtiel ook....
Dat is dus niet waar. Zowel de foto's uit een D800 en D800E hebben beiden een sharpening bewerking ondergaan tijdens het de-mosaicing van het bayer patroon. De kwaliteit van een D800E plaatje gaat daar ook van omhoog.

De denkfout zit 'm in het veronderstellen dat de D800 een minder plaatje is. Lees het artikel van Falk, die laat zien dat de D800 en D800E na een USM exact dezelfde resolutie hebben. Dat betekent dat beide plaatjes even goed zijn, ze hebben hun info alleen anders ge-encodeerd in de 36 MPix, en daardoor kan je bij de ene sommige info er wel of niet uit halen. Als er Moire in de D800E versie zit, is er ook bepaalde (scherpte!) info verdwenen.

De resolutie van beide cameras is gelijk (nl. 36MPix). In een lijnentest per pixel om-en-om zal de D800E het "winnen" qua contrast, maar als het gekleurde lijnen zijn met tint verschillen zal het waarschijnlijk andersom uitpakken. Voor beiden cameras zijn gevallen te verzinnen waar bij een gegeven scherpte de een beter zal zijn dan de ander. Dat is ook de redenen waarom ze allebei bestaan.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”