Flitser uit bij standen P,S,A of M

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Mirella

Flitser uit bij standen P,S,A of M

Bericht door Mirella » vr aug 24 2007 12:48 pm

In veel musea e.d. mag je niet met flitser fotograferen. Mijn D40 heeft een automatische stand "flits uit". Bij deze stand kun je echter niet zelf aan je diafragma of sluitertijd sleutelen. Hoe hoe kan ik bij het gebruik van de A, S of M stand ervoor zorgen dat de camera niet flitst? Wat ik nu doe, is de flitser tegenhouden, zodat deze niet kan uitklappen. Ik weet echter niet of dit gezond is voor de camera. Via de flitserknop aan de linkerkant van de camera kan ik wel diverse flitsstanden kiezen, echter geen flits uit. Op blz 35 van de handleiding valt op dat bij de keuzestanden P, A, S en M de optie "Uit" niet genoemd staat. Betekent dit dat het in principe niet mogelijk is om bij deze standen zonder flits te fotograferen?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr aug 24 2007 1:25 pm

In de stande P, S, A en M moet je de flitser uitklappen (met het knopje dat er naast (schuin links onder) zit) om te kunnen flitsen.
Het knopje om de flitser uit te klappen werkt alleen maar in P, S, A en M modus.

Met andere woorden als je fotografeert in P, S, A of M dan moet je de flitser bewust aanzetten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Rogier

Bericht door Rogier » vr aug 24 2007 1:26 pm

Ik ken de D40 niet, maar bij de meeste Nikons is het juist zo dat in de PSAM standen de flitser niet automatisch gebruikt wordt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr aug 24 2007 2:25 pm

Mirella,

Als je de stand P-flits uit gebruikt, moet je met het instelwiel achterop de kamera de combinatie diafragma/sluitertijd kunnen verschuiven.
Als je een bepaald diafragma of sluitertijd wilt hebben schakel je over op A of S mode.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Polling

Bericht door Polling » vr aug 24 2007 5:14 pm

Op pag. 34 van de handleiding van de D40 staat dat je de flitser in de standen PASM handmatig moet uitklappen, dus tegenhouden is niet nodig.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”