Oefenen mijn eerste spiegelreflex (D3100)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
flappie00

Oefenen mijn eerste spiegelreflex (D3100)

Bericht door flappie00 » za sep 22 2012 9:18 pm

Dit is mijn eerste foto die ik zelf goed gelukt vind
Het is mijn zoontje die naar een treurwilg kijkt

Voor de meeste zal dit wel 'slechte' foto zijn maar ik heb nog nooit eerder met spiegelreflex gewerkt
De foto is op automatische stand gemaakt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door flappie00 op za sep 22 2012 9:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Oefenen mijn eerste spiegelreflex (D3100)

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 9:30 pm

De foto is wel erg klein geplaatst. Ik zag even niet een snelle manier om hem groter voor je neer te zetten; dat doe ik vaak even snel als iemand problemen heeft om de foto goed neer te zetten.

Ik heb trouwens de dikke vette letters uitgezet in je tekst. Daar houden we hier niet zo van hier... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flappie00

Bericht door flappie00 » za sep 22 2012 9:39 pm

oh oke
ik zal hem even groter neerzetten....

Afbeelding

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo sep 23 2012 5:20 am

Flappie
mooie foto van een leuk manneke.
Je weet toch wel dat je met een dslr meerdere fotos kunt maken ten minste bij mij gaan er meer op de sd kaart. :D
En die niet goed zijn gooi je weg, van de kaart.

Dus niet met de camera gaan gooien. :wink2:

tip pak de pdf file hier is zeer makkelijk als je iets op wil zoeken.
Anders zit je te bladeren in een dik boek.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

flappie00

Bericht door flappie00 » zo sep 23 2012 11:04 am

a vgastel schreef:Flappie
mooie foto van een leuk manneke.
Je weet toch wel dat je met een dslr meerdere fotos kunt maken ten minste bij mij gaan er meer op de sd kaart. :D
En die niet goed zijn gooi je weg, van de kaart.

Dus niet met de camera gaan gooien. :wink2:

tip pak de pdf file hier is zeer makkelijk als je iets op wil zoeken.
Anders zit je te bladeren in een dik boek.
nou ik was er na gistrr wel even kllaar mee van de 89 die ik had gemaakt vond ik deze alleen echt mooi.
maar ik hoop dat t met veel oefenen en leren goed komt

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » zo sep 23 2012 11:09 am

Ik zou iets meer ruimte laten waar het kereltje naar kijkt. Nu zit er weinig verhaal in.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » zo sep 23 2012 11:33 am

Het volledig op de automatisch stand zetten van de camera zorgt voor het scherpstellen op de hand en minder op het gezicht en dat is jammer (met portretten leg je meestal het focuspunt op de ogen). De sluitertijd van 1/60 is te kort met de 200mm brandpuntafstand (en waarschijnlijk beweegt je zoontje ook een beetje en met een sluitertijd van 1/60 leg je die beweging niet voldoende stil), waardoor de foto in zijn geheel ook niet scherp is (denk aan de beweging van de camera die je zelf veroorzaakt).

Probeer de volgende keer de foto te maken in verticale stand, zodat je de treurwilg er gedeeltelijk bij op krijgt te staan en bepaal dan wat je mooier vindt. Probeer daarbij de foto te maken in de S-stand als je zover inzoomt en bewegende onderwerpen vast legt, waarbij je de sluitertijd op minimaal 1/125 (met VR moet deze sluitertijd voldoende zijn) zet, zodat je zeker weet dat de sluitertijd voldoende is. De camera past dan de diafragma en iso zelf wel aan (als je de camera op auto-iso hebt staan). En nog mooier is om de focus stand van automatisch te halen en die op dynamisch of 3D te zetten, zodat je zelf het scherpstelpunt kunt kiezen (in dit geval op het gezicht/ogen van je zoon). Hoe je dit kunt instellen op de camera staat in de handleiding.

Het gaat te ver om nog dieper in te gaan hoe je de camera kunt instellen om de foto technisch beter te krijgen, aangezien je ervaring met DSLR beperkt is. Speel eerst maar veel met de camera (veel verschillende foto's maken!) en lees de handleiding van de camera regelmatig door, zodat je de camera door en door kent.

Theorie over fotografie is ook onmisbaar: Leesvoer fotografie

flappie00

Bericht door flappie00 » zo sep 23 2012 12:44 pm

M@rcel schreef:Het volledig op de automatisch stand zetten van de camera zorgt voor het scherpstellen op de hand en minder op het gezicht en dat is jammer (met portretten leg je meestal het focuspunt op de ogen). De sluitertijd van 1/60 is te kort met de 200mm brandpuntafstand (en waarschijnlijk beweegt je zoontje ook een beetje en met een sluitertijd van 1/60 leg je die beweging niet voldoende stil), waardoor de foto in zijn geheel ook niet scherp is (denk aan de beweging van de camera die je zelf veroorzaakt).

Probeer de volgende keer de foto te maken in verticale stand, zodat je de treurwilg er gedeeltelijk bij op krijgt te staan en bepaal dan wat je mooier vindt. Probeer daarbij de foto te maken in de S-stand als je zover inzoomt en bewegende onderwerpen vast legt, waarbij je de sluitertijd op minimaal 1/125 (met VR moet deze sluitertijd voldoende zijn) zet, zodat je zeker weet dat de sluitertijd voldoende is. De camera past dan de diafragma en iso zelf wel aan (als je de camera op auto-iso hebt staan). En nog mooier is om de focus stand van automatisch te halen en die op dynamisch of 3D te zetten, zodat je zelf het scherpstelpunt kunt kiezen (in dit geval op het gezicht/ogen van je zoon). Hoe je dit kunt instellen op de camera staat in de handleiding.

Het gaat te ver om nog dieper in te gaan hoe je de camera kunt instellen om de foto technisch beter te krijgen, aangezien je ervaring met DSLR beperkt is. Speel eerst maar veel met de camera (veel verschillende foto's maken!) en lees de handleiding van de camera regelmatig door, zodat je de camera door en door kent.

Theorie over fotografie is ook onmisbaar: Leesvoer fotografie
wat een info zeg. de foto was wel on schemering gemaakt dus extra lastig.
ik ga strax even rustig alles doorlezen want ik was te enthousiast om dat eerst te doen

DMiller
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door DMiller » zo sep 23 2012 1:59 pm

Begin met overdag te fotograferen, een bewolkte dag (een beetje zoals vandaag) is daar bij uitstek geschikt voor. Als je met portretten wilt beginnen, kies dan een niet zo bewegelijk mannetje ;)
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

flappie00

Bericht door flappie00 » zo sep 23 2012 2:29 pm

DMiller schreef:Begin met overdag te fotograferen, een bewolkte dag (een beetje zoals vandaag) is daar bij uitstek geschikt voor. Als je met portretten wilt beginnen, kies dan een niet zo bewegelijk mannetje ;)
we gaan straks op pad (ik,man en zoon) ja bewegende mensen maar we zien wel wie weet krijg ik een mooi plaatje de foto zal nog wel op de automatische stand genomen worden...

Bert1948

Bericht door Bert1948 » do sep 27 2012 10:53 pm

Goed zo jochie alle begin is moeilijk ik ben ook nog niet zo lang bezig en vind het ook een prestatie om hem hier in te krijgen lol

Grts Bert

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do sep 27 2012 11:50 pm

Maar het is een leuke foto hoor.
Mag je best mee voor de dag komen.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » di okt 09 2012 10:02 pm

M@rcel schreef:De sluitertijd van 1/60 is te kort met de 200mm brandpuntafstand (en waarschijnlijk beweegt je zoontje ook een beetje en met een sluitertijd van 1/60 leg je die beweging niet voldoende stil), waardoor de foto in zijn geheel ook niet scherp is (denk aan de beweging van de camera die je zelf veroorzaakt).
sluitertijd van 1/60 is te lang bedoel je ws.

Eigenlijk vind ik het best een goede foto, het laat iets onbeantwoord in die zin dat je niet precies weet waar het jongetje zo enthousiast over is. Het is wel te klein om de scherpte te beoordelen. Ik zie volgens mij wel dat de achtergrond onscherp is, dat is mooi.

flappie00

Bericht door flappie00 » di okt 09 2012 10:16 pm

Pearldrop schreef:
M@rcel schreef:De sluitertijd van 1/60 is te kort met de 200mm brandpuntafstand (en waarschijnlijk beweegt je zoontje ook een beetje en met een sluitertijd van 1/60 leg je die beweging niet voldoende stil), waardoor de foto in zijn geheel ook niet scherp is (denk aan de beweging van de camera die je zelf veroorzaakt).
sluitertijd van 1/60 is te lang bedoel je ws.

Eigenlijk vind ik het best een goede foto, het laat iets onbeantwoord in die zin dat je niet precies weet waar het jongetje zo enthousiast over is. Het is wel te klein om de scherpte te beoordelen. Ik zie volgens mij wel dat de achtergrond onscherp is, dat is mooi.
de achtergrond is idd onscherp.
het zijn wilgentakken...
de achtervrond heb ik zo gekregen door te zoomen.
hij is entbousiast over de.lange takken van de boom

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » di okt 09 2012 10:22 pm

flappie00 schreef: hij is entbousiast over de.lange takken van de boom
Dat had ik begrepen maar juist omdat je dat op de foto niet ziet creëert dat een bepaalde sfeer of spanning en dat vind ik mooi aan deze foto.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”