En nog een paddopoging

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Dafir

En nog een paddopoging

Bericht door Dafir » za okt 13 2012 7:05 pm

Vanmiddag ook weer een poging gewaagd. Door het natte weer stonden ze er mooi glimmend bij. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: En nog een paddopoging

Bericht door ErikB » za okt 13 2012 9:13 pm

Tja, de foto's zijn scherp enzo.. Maar wel erg donker. Doordat je een directe flits gebruikt verlies je sfeer. Daarnaast is je sluitertijd te kort om nog gebruik te maken van het omgevingslicht waardoor de foto's erg donker worden. Probeer eens te fotograferen zonder flitser en met het natuurlijke licht.

Van wat ik zo snel zie heb je een vrij grote hoek gebruikt, probeer eens een telelens te gebruiken zodat je achtergronden rustiger worden ;)

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 13 2012 9:13 pm

Veel paddo's op het forum :wink:
Deze serie is lekker gevarieerd. Het flitslicht gooit wat roet in het eten wat mij betreft, het zorgt o.a. voor zwarte vlakken op de achtergrond. Maar bij foto 6 vind ik het wel meerwaarde hebben en benadrukt de donkere achtergrond de mooie 'paddenstoeltoonladder' . Hier had je kunnen experimenteren met een andere positie van het flitslicht, zodat de takjes op de achtergond juist onbelicht zouden blijven.

Dafir

Bericht door Dafir » za okt 13 2012 10:09 pm

Bedankt voor jullie opmerkingen. Daar kan ik wat mee. Het was vandaag toch nog vaak zo donker in het bos, dat ik mijn flitser een paar keer tevoorschijn had gehaald. Maar goed flitsen is duidelijk een techniek die ik nog onvoldoende beheers gezien de verstorende slagschaduwen. Overigens, om vanuit een andere dan je camerstandpunt te kunnen flitsen heb je een kabel of remote nodig, toch?

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za okt 13 2012 10:12 pm

Dat het donker is, verplicht je niet om een flitser te gebruiken ;) Ik heb vandaag ook in een donker bos gezeten en heb een pittenzak gebruikt zodat ik lange sluitertijden kon gebruiken. Verder kan je inderdaad met een remote gaan werken, erg leuk om te doen ;)

Om je flitser te leren kennen kan je eens gaan kijken of je het sneller leert door handmatig de flitskracht in te stellen.

Dafir

Bericht door Dafir » za okt 13 2012 10:25 pm

Goede tip, want aan mijn statief had ik niet enorm veel bij deze lastige en lage standpunten. Dus ik merk het al. De uitrusting is nooit compleet. :P Op naar een bonen of rijstzak en een remote voor de flitser. Wat scheelt is dat het tenminste niet de duurste dingen zijn (om te maken).

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo okt 14 2012 8:31 am

Zelf maken (pittenzak) kan prima. Die van mij is ook eigen fabricaat. Als je er eentje zelf maakt, zorg dan dat je de rijst/pitten (wat je er dan ook in gaat doen) in een afsluitbare zak doet, dit maakt het makkelijker als je pittenzak vochtig wordt. Vochtige rijst zit je denk ik niet op te wachten ;)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”