Introductie D3 bevestigd vermoeden focus fouten
Introductie D3 bevestigd vermoeden focus fouten
De D3 heeft een focus correctie waarbij voor 20 objectieven een aanpassing kan worden opgeslagen. Dit bevestigd dus mijn vermoeden dat er focusfouten zijn vooral bij oudere objectieven en daarnaast verschillen in focus tussen objectieven onderling.
Nikon ontkent deels dat er soortgelijke problemen bestaan. Een kennis heeft onlangs nog een objectief en camera ter reparatie aangeboden omdat het niet goed focuste na aanpassing van waarschijnlijk de focus correctie in de camera kreeg hij met zijn ander objectieven een focus probleem.
Het antwoordt van Nikon was dat het niet mogelijk was dat er zulke grote verschillen waren tussen objectieven onderling.
Wat is jullie mening hier over en wat zou Nikon moeten ondernemen om dit soort problemen werkelijk op te lossen. denk aan bijv. doormidel van een firmware update toevoegen van de zelfde correctie functie als in de D3.
Nikon ontkent deels dat er soortgelijke problemen bestaan. Een kennis heeft onlangs nog een objectief en camera ter reparatie aangeboden omdat het niet goed focuste na aanpassing van waarschijnlijk de focus correctie in de camera kreeg hij met zijn ander objectieven een focus probleem.
Het antwoordt van Nikon was dat het niet mogelijk was dat er zulke grote verschillen waren tussen objectieven onderling.
Wat is jullie mening hier over en wat zou Nikon moeten ondernemen om dit soort problemen werkelijk op te lossen. denk aan bijv. doormidel van een firmware update toevoegen van de zelfde correctie functie als in de D3.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als zoiets met een firmware update geregeld zou kunnen worden dan zou ik dat wel leuk vinden voor mijn D200, maar ik geloof niet dat ik er op het ogenblik last van heb, dus ik zit er op het ogenblik niet zo erg mee.
Ik zou het wel fijn vinden als zoiets straks op mijn nieuwe D300 zou zitten.
Ik zou het wel fijn vinden als zoiets straks op mijn nieuwe D300 zou zitten.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Volgens mij gebeurt dit hardwarematig. Firmware gaat je hier niet helpen, hooguit met AF-S objectieven.
Volgens mij zit de sensor nu op een bewegend element. Hiermee kunnen ze de sensor laten trillen om er stof vanaf te schudden. En ze kunnen de sensor denk ik ietwat naar voren of naar achteren laten bewegen zodat de sensor in het correcte focusvlak/brandpuntvlak komt.
Erg gevoelig lijkt mij...
Maar er zijn natuurlijk altijd kleine afwijkingen. Je kon idd je camera op een specifiek objectief laten calibreren. Natuurlijk vooral je objectief met heel weinig scherptediepte. (85/1.4, 135/2, 200/2, etc) Als je dat nu zelf kan verhelpen zie ik dat als iets positiefs...
Volgens mij zit de sensor nu op een bewegend element. Hiermee kunnen ze de sensor laten trillen om er stof vanaf te schudden. En ze kunnen de sensor denk ik ietwat naar voren of naar achteren laten bewegen zodat de sensor in het correcte focusvlak/brandpuntvlak komt.
Erg gevoelig lijkt mij...
Maar er zijn natuurlijk altijd kleine afwijkingen. Je kon idd je camera op een specifiek objectief laten calibreren. Natuurlijk vooral je objectief met heel weinig scherptediepte. (85/1.4, 135/2, 200/2, etc) Als je dat nu zelf kan verhelpen zie ik dat als iets positiefs...
Bekend verschijnsel.
Een vriend van me had problemen met de laatste versie AF-D 80-200 (niet AF-S) op de D200. Er was geen scherp beeld mee te krijgen. Op mijn D200 hetzelfde verhaal. Op de S5Pro doet dit objectief het wel als vanouds. Zit waarschijnlijk dus in software. Die van Nikon en FujiFilm verschillen.......
Een vriend van me had problemen met de laatste versie AF-D 80-200 (niet AF-S) op de D200. Er was geen scherp beeld mee te krijgen. Op mijn D200 hetzelfde verhaal. Op de S5Pro doet dit objectief het wel als vanouds. Zit waarschijnlijk dus in software. Die van Nikon en FujiFilm verschillen.......
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Introductie D3 bevestigd vermoeden focus fouten
Beste Luc,luc schreef:De D3 heeft een focus correctie waarbij voor 20 objectieven een aanpassing kan worden opgeslagen.
Uit welke bron heb je deze wetenschap?
Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: Introductie D3 bevestigd vermoeden focus fouten
O.A. Hier Gijs,gijs sandberg schreef:Beste Luc,luc schreef:De D3 heeft een focus correctie waarbij voor 20 objectieven een aanpassing kan worden opgeslagen.
Uit welke bron heb je deze wetenschap?
Gijs Sandberg
http://www.dpreview.com/previews/nikond3/
Onder: Nikon D3 Key Features is het volgende te lezen.
# Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings)
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De software zal verschillen maar dit lijkt me toch eerder een hardwareoorzaak. Het gaat om hele kleine toleranties zowel in de camera als in het objectief.SNoordam schreef:Bekend verschijnsel.
Als je die S5Pro laat stuiteren en in eerste instantie liijkt alles te werken kan het best zijn dat de boel intern iets opgeschoven is waardoor de focus niet meer 100% correct is.
Een correctiemogelijkheid in de camera lijkt mij dus heel zinvol.
Helaas werkt het zo eenvoudig niet, je hebt namelijk je spiegelhoeken hoofspiegel en AF spiegel die hardware matig te verstellen zijn en die kennen eigenlijk maar een juiste instelling en worden met behulp van een collimator en een optische parallel exact afgesteld. dat is voor zover ik weet bij bijna alle Nikon af reflexen zowel bij film als digitaal de werkwijze. Deze mogen dus nooit versteld worden om zg AF fouten op te heffen..
Toch zie je vaak dat objectieven die op film camera's nooit focus fouten gaven dat wel doen op digitale camera's en dat is best wel vreemd.
Het AF systeem is eigenlijk een gesloten loop ofwel regeling dit betekend dat de af-motor wordt aangestuurd totdat de af-sensor meet dat het scherp is en dan dus stopt. Ik weet dat bijv. in een D70 Nikon service kan aangeven dat de motor iets eerder of later mag stoppen als de Af sensor detecteert dat het scherp is. De correctie zit dus al in de camera en zou dus alleen dmv firmware aanpassing naar buiten moeten worden gebracht.
Ik heb met de 70-210 f4 op de D70s focusfouten op de fuji S2 is hij dead on en op de D200 ervaar ik een lichtere mate van focus fout dan bij de D70s maar het is er nog steeds.
Er van uitgaande dat mechanisch alles in orde is is dit probleem dus alleen puur software matig op te lossen.
Luc
Toch zie je vaak dat objectieven die op film camera's nooit focus fouten gaven dat wel doen op digitale camera's en dat is best wel vreemd.
Het AF systeem is eigenlijk een gesloten loop ofwel regeling dit betekend dat de af-motor wordt aangestuurd totdat de af-sensor meet dat het scherp is en dan dus stopt. Ik weet dat bijv. in een D70 Nikon service kan aangeven dat de motor iets eerder of later mag stoppen als de Af sensor detecteert dat het scherp is. De correctie zit dus al in de camera en zou dus alleen dmv firmware aanpassing naar buiten moeten worden gebracht.
Ik heb met de 70-210 f4 op de D70s focusfouten op de fuji S2 is hij dead on en op de D200 ervaar ik een lichtere mate van focus fout dan bij de D70s maar het is er nog steeds.
Er van uitgaande dat mechanisch alles in orde is is dit probleem dus alleen puur software matig op te lossen.
Luc