Gekozen witbalans uit foto opvragen: hoe?

Discussies over fotobewerking en archivering
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Gekozen witbalans uit foto opvragen: hoe?

Bericht door Patrick » ma okt 15 2012 12:23 am

Ik heb zaterdagavond uren staan fotograferen in een theater. Veel roze licht. Ik heb dus even, leek me handig, van tevoren de expodisc gepakt en een witbalans bepaalt. Met die witbalans heb ik vervolgens een foto gemaakt om deze witbalans "vast te leggen" en ik ben vervolgens met automatische witbalans gaan fotograferen. Maar ik kan nergens vinden wat de witbalans nou precies is in dat bestand. Ik hoopte een temperatuur in Kelvin en eventueel een tint-waarde erin te kunnen vinden. Ik kan het niet vinden. Ik heb gekeken in Lightroom 4.2, Capture NX en Nikon View NX.

Wie? :frown:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Re: Gekozen witbalans uit foto opvragen: hoe?

Bericht door oud0001 » ma okt 15 2012 2:13 am

Is het dan niet de bedoeling om met de expodisk de waarden in je camera in te voeren als custom WB?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 15 2012 2:31 am

Tuihanti schreef:Is het dan niet de bedoeling om met de expodisk de waarden in je camera in te voeren als custom WB?
Ja, natuurlijk. Maar ik wilde niet standaard die witbalans hebben. Ik wilde iets hebben om eventueel op terug te vallen. Nu heb ik het achteraf niet nodig, maar mijn plannetje lijkt niet te kunnen, of ik heb in ieder geval nog niet gevonden hoe. Daar houd dus ik niets zo van...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 15 2012 2:58 am

Tja, Theater. Elke foto een andere WB.
Je zou de WB voor het schieten op kunstlicht/gloeilampje kunnen zetten. Komt nog behoorlijk in de buurt, denk ik.
Als je het op jouw manier wilt doen krijg je het volgens mij erg moeilijk.
Bij veranderende lichtomstandigheden zul je dan voor elke foto de WB opnieuw moeten meten. of een grijskaart foto moeten maken.
Dat is niet werkbaar in de gegeven situatie.

Daarbij denk ik dat je ook niet elke foto recht moet gaan trekken in de WB.
Dan haal je de hele sfeer er uit. Dat is, denk ik, toch ook weer zonde.

Een andere manier zou ik niet weten.

Misschien heeft iemand anders nog een suggestie.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma okt 15 2012 6:59 am

Patrick, onder LR4 kun je de waarde, temperatuur zoals Adobe het noemt, van de witbalans toch aflezen bij het deelvenster "standaard" daar waar ook het pipetje voor witbalans meting staat. Maar dit geldt alleen voor een RAW bestand. Wanneer je een JPEG/TIFF hebt geimporteerd dan staat er geen getal en kun je alleen maar aan het schuifje trekken. Ook alleen in RAW krijg je de volledige lijst met voorinstellingen te zien. In JPEG is er maar 1 keuze nl. automatisch.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

george013

Bericht door george013 » ma okt 15 2012 7:45 am

Ik heb mezelf ook vaak deze vraag gesteld. Mijn verhaal is het volgende. Er zijn 2 manieren om tot een witbalans te komen: via de kleurtemperatuur welke een verwerking van het rode en blauwe kanaal bepaald rondom het groene kanaal en via een grijspunt waarbij de drie kleurkanalen worden gemiddeld obv een grijsaanname.
De exopdisk werkt obv dat laatste, de kleuren worden gemeten door een witte voorzetstuk, de camera bekijkt de drie kanalen en stelt een correctiefactor hiervoor vast obv het gemeten beeld. Hier is geen sprake van het begrip kleurtemperatuur.
Bij instellingen van de kleurtemperatuur wordt de correctiefactor voor het rode en blauwe kanaal bepaald onafhankelijk van het beeld. Deze benadering zou je terug moeten zien, bijv. als je de witbalans instelt op een bep, temperatuur.

Had een leuk experiment geweest met de nachtfotografie.

George

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 15 2012 10:33 am

Ik vraag me af of je dat moet willen. Stel je voor, al die mooie oranje zweem van die mooie oranje lampjes helemaal wit. Weg sfeer. :wink:

george013

Bericht door george013 » ma okt 15 2012 10:42 am

Daarom is het een experiment. Moet een absurd resultaat geven.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 15 2012 10:48 am

Er was hoofdzakelijk paars/roze licht. Geen probleem. Dat wil ik ook in de foto's laten terugkomen. Ik had deze foto gemaakt als referentiefoto. Om eventueel te kunnen gebruiken als er op een gegeven moment heel bizar licht zou zijn. Uiteindelijk heb ik het niet meer nodig; ik heb zo ook prima resultaten. Maar toch wil natuurlijk graag even weten of mijn plannetje wel had KUNNEN werken...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 15 2012 11:12 am

Nee, want een expodisc meet het licht zodanig dat het resultaat neutraal zou moeten worden, dan filter je als het ware alle typische sfeerverlichting er helemaal uit. In zoverre dat zoiets mogelijk is. Een custom witbalans van een aantal bizarre kleuren worden door de camera niet als geldig aangenomen.

Terugkomend over de kleurtemperatuur in RAW software in het algemeen. Dat is wel "back engineered" mogelijk.
Capture NX2. Stel bij "Camera instellingen" de witbalans op een instelling die het dichts in de buurt komt met de heersende omstandigheden. Schuif dan vervolgens aan het schuifje van de kleurtemperatuur, totdat de expodisc weergave neutraal is (met het pipetje in de foto na te meten). Eventueel het schuifje van de kleurtoon nog bijschuiven. Dat is het.

Ik neem aan dat het in LightRoom ook als zodanig gaat, daar zit ook een schuifje voor kleurtemperatuur en kleurtoon (groen/magenta).
Een en ander reeds door Jan aangehaald.

Overigens in een theater met een expodisc werken betekent dat je op de Bühne met je exposdic de meting zou moeten doen, richting het licht. Het lijk mij dat je daar niet de gelegenheid voor krijgt. Hoe heb je dat dan gedaan? (Afgezien dat bizarre kleurstellingen niet worden opgepakt).
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma okt 15 2012 11:24 am

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar als de omgeving door verschillende lichtbronnen/kleuren wordt verlicht, had je plannetje niet kunnen lukken. Volgens mij is zo'n preset alleen nuttig als er een gelijkmatige lichtbron is.
George

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » ma okt 15 2012 11:32 am

Patrick,

Dit heb ik uitgelegd gekregen van ALE om dit via Liveview vooraf in te stellen zodat je met een constante kleur temperatuur werkt.
In PSP kan je in standaard gegevens de waarde teruglezen volgens mij.

In capture vind ik dat een zoekplaatje :(

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

george013

Bericht door george013 » ma okt 15 2012 12:14 pm

Als je je kleurtemperatuur instelt op je camera kun je die zo terugzien in Capture. En ook zo aanpassen, zowel voor 1 foto als in batch voor een hele serie. Ale gebruikte liveview waarschijnlijk om een juiste kleurtemperatuur te kiezen, iets wat door de zoeker niet mogelijk is.
Alles in RAW uiteraard.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 15 2012 12:53 pm

george013 schreef:Als je je kleurtemperatuur instelt op je camera kun je die zo terugzien in Capture.
Alleen is het de vraag of het de juiste kleurtemperatuur is. Als het niet de juiste instelling is voor de gegeven omstandigheden heb je er weinig aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma okt 15 2012 1:26 pm

Uit mijn hoofd. Je zet de witbalans op de camera op auto, dan wordt er een soort grijsvergelijking gemaakt en vind je geen kleurtemperatuur terug in Capture. Of je zet hem op zonnetje oid., dan wordt dat vertaald in een kleurtemperatuur, of je kiest zelf een kleurtemperatuur. Deze vind je terug in Capture. Dat was de vraag.
En wat juist is? We hebben laatst ook een draadje gehad over de verschillende kleurtemperaturen bij de symbolen in PS en Capture. Maar ik kan me indenken dat als je bracketing doet, dat je niet alleen het diafragma wilt vastzetten, ook je witbalans. En dan is de methode middels lifeview niet gek.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”