interne spiegeling in lens?
interne spiegeling in lens?
Vorige week plaatste ik op Facebook een foto met bijbehorende vraag. Een aantal mensen mailde me, maar HET (technische) antwoord op mijn vraag zit er nog niet bij. Misschien weet een van jullie wat hier precies gebeurt?
Omdat ik geen idee heb hoe ik een afbeelding aan dit bericht toe moet voegen (met img lukt het niet) maar even de link naar het facebookbericht: https://www.facebook.com/LiesbethvanAss ... =1&theater.
Hartelijke groet, Liesbeth van Asselt
Omdat ik geen idee heb hoe ik een afbeelding aan dit bericht toe moet voegen (met img lukt het niet) maar even de link naar het facebookbericht: https://www.facebook.com/LiesbethvanAss ... =1&theater.
Hartelijke groet, Liesbeth van Asselt
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: interne spiegeling in lens?
Liesbeth
Ben zo vrij geweest je foto even te plaatsen.

KLIK op je foto in facebook pak de eigenschappen en zet ze tussen de img
Wat zijn je exif gegevens welke lens heb je gebruikt wat is je afstand tot het onderwerp.
Zo te zien een mooie bokeh.
http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.heinpragt.com/fotografie/bas ... .php#Deel2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben zo vrij geweest je foto even te plaatsen.

KLIK op je foto in facebook pak de eigenschappen en zet ze tussen de img
Wat zijn je exif gegevens welke lens heb je gebruikt wat is je afstand tot het onderwerp.
Zo te zien een mooie bokeh.
http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.heinpragt.com/fotografie/bas ... .php#Deel2" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo okt 14 2012 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Liesbeth,
Wat is de vraag?
Als ik de foto zie denk ik gewoon aan lichtvlakken die onscherp worden weergegeven, niet aan interne reflecties.
Groeten, Gijs
Wat is de vraag?
Als ik de foto zie denk ik gewoon aan lichtvlakken die onscherp worden weergegeven, niet aan interne reflecties.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Mijn vraag, info over hoe de foto gemaakt is en alle Exif-gegevens staan in het bericht op Facebook. In het kort: foto gemaakt met 85 mm f1.4, afstand tot plantje ca. 1 meter, gras tussen lens en plantje. tegen de zon/spiegeling in gefotografeerd. Iedere grasspriet wordt 4-8 maal weergegeven ipv eenmaal. Reden?
- a vgastel
- Forumlid
In facebook staan geen exif ook niet in de geplaatste foto heb je er een filter op gehad.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Geen filter op gehad. Zoals gezegd Nikon 85 mm (op D3), f1.4. Exifgegevens die volgens mij niet van invloed zijn (maar wie weet....): matrixmeting, AWB, iso 400, sluitertijd 1/1600, kleurruimte AdobeRGB.
- a vgastel
- Forumlid
Even gezocht dit gevonden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Totale_interne_reflectie" onclick="window.open(this.href);return false;
Totale interne reflectie

Evanescent veld achter het grensvlak bij totale interne reflectie. De voortplantingrichting van het licht is van linksonder naar rechtsboven, haaks op de golven, en de uitgaande golven zijn niet weergegeven.
Totale interne reflectie (TIR) is een optisch verschijnsel dat optreedt als licht onder een bepaalde hoek invalt op een scheidingsvlak met een optisch minder dicht materiaal (kleinere brekingsindex). Vanaf een bepaalde hoekgrootte, de kritische hoek, wordt het licht niet meer gebroken, maar volledig inwendig weerkaatst. De kritische hoek wordt bepaald door de Wet van Snellius.
TIR wordt onder andere gebruikt in glasvezeloptiek, in retro-reflecterende prisma's, en in prisma's zoals men die bijvoorbeeld in een prismakijker aantreft. In de natuur kan men een soortgelijk effect (maar met een langzaam variërende optische dichtheid in plaats van een grensvlak) aantreffen bij luchtspiegelingen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Totale_interne_reflectie" onclick="window.open(this.href);return false;
Totale interne reflectie

Evanescent veld achter het grensvlak bij totale interne reflectie. De voortplantingrichting van het licht is van linksonder naar rechtsboven, haaks op de golven, en de uitgaande golven zijn niet weergegeven.
Totale interne reflectie (TIR) is een optisch verschijnsel dat optreedt als licht onder een bepaalde hoek invalt op een scheidingsvlak met een optisch minder dicht materiaal (kleinere brekingsindex). Vanaf een bepaalde hoekgrootte, de kritische hoek, wordt het licht niet meer gebroken, maar volledig inwendig weerkaatst. De kritische hoek wordt bepaald door de Wet van Snellius.
TIR wordt onder andere gebruikt in glasvezeloptiek, in retro-reflecterende prisma's, en in prisma's zoals men die bijvoorbeeld in een prismakijker aantreft. In de natuur kan men een soortgelijk effect (maar met een langzaam variërende optische dichtheid in plaats van een grensvlak) aantreffen bij luchtspiegelingen
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Ik heb jouw uitleg even nagezocht op Wikipedia, maar ik begrijp het nog steeds niet. Hoezo laat het snel uitdoven van de golven 4-8 sprietjes te zien?
- a vgastel
- Forumlid
Misschien is het zo duidelijker.
Het is de reflectie op het water die door de grasprieten gaat
Dubbele breking is het verschijnsel dat een op een materiaal invallende lichtbundel wordt gesplitst in twee bundels die een verschillend pad volgen, en die verschillende polarisatie hebben. Deze verklaring werd ontdekt door Christiaan Huygens. Dubbele breking is een verschijnsel dat onder meer optreedt bij kristallen van een lagere symmetrie dan kubisch. Een goed voorbeeld daarvan is het mineraal calciet. Materialen die dubbele breking vertonen noemt men dubbelbrekend.
Breking van licht of refractie is het verschijnsel dat lichtstralen van richting veranderen als ze van het ene medium (doorzichtige stof) in het andere terechtkomen.
Een lichtbundel die een kristal binnentreedt, wordt daarom zelfs bij loodrechte inval opgesplitst in onderling loodrecht gepolariseerde delen die zich in verschillende richtingen door het kristal voortbewegen met verschillende snelheden.
De verandering in richting wordt bepaald door de brekingsindex (soms ook optische dichtheid genoemd) van de twee media (hoe groter het verschil des te groter de breking) en door de invalshoek waaronder de bundel het grensvlak treft (hoe groter de hoek des te groter de breking).

Een bekend voorbeeld: als het regent terwijl de zon schijnt worden de lichtstralen van de zon gebroken (en intern weerkaatst) door de regendruppels. Als je met de rug naar de zon staat zie je vóór je een regenboog.
Het is de reflectie op het water die door de grasprieten gaat
Dubbele breking is het verschijnsel dat een op een materiaal invallende lichtbundel wordt gesplitst in twee bundels die een verschillend pad volgen, en die verschillende polarisatie hebben. Deze verklaring werd ontdekt door Christiaan Huygens. Dubbele breking is een verschijnsel dat onder meer optreedt bij kristallen van een lagere symmetrie dan kubisch. Een goed voorbeeld daarvan is het mineraal calciet. Materialen die dubbele breking vertonen noemt men dubbelbrekend.
Breking van licht of refractie is het verschijnsel dat lichtstralen van richting veranderen als ze van het ene medium (doorzichtige stof) in het andere terechtkomen.
Een lichtbundel die een kristal binnentreedt, wordt daarom zelfs bij loodrechte inval opgesplitst in onderling loodrecht gepolariseerde delen die zich in verschillende richtingen door het kristal voortbewegen met verschillende snelheden.
De verandering in richting wordt bepaald door de brekingsindex (soms ook optische dichtheid genoemd) van de twee media (hoe groter het verschil des te groter de breking) en door de invalshoek waaronder de bundel het grensvlak treft (hoe groter de hoek des te groter de breking).

Een bekend voorbeeld: als het regent terwijl de zon schijnt worden de lichtstralen van de zon gebroken (en intern weerkaatst) door de regendruppels. Als je met de rug naar de zon staat zie je vóór je een regenboog.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Ja, dank je wel, dit is voor mij duidelijker. Blijft nog de vraag waarom ik de sprieten meer dan verdubbeld zie? Misschien heeft dat te maken met reflecties die elkaar overlappen??
- Léon Obers
- Forumlid
Waterdruppeltjes werken als een lens. Meerdere waterdruppeltjes dicht bij elkaar laten elk van dezelfde sprieten een vergelijkbare breking zien.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a vgastel
- Forumlid
Heb het zelf enkele jaren geleden ook mee gemaakt.
Heb de foto,s ergens op mijn back up staan weet zo niet waar .
Weet nog wel dat het meestal gebeurde bij een zeer korte instel afstand zo als je zelf al zij 1meter.
Heb de foto,s ergens op mijn back up staan weet zo niet waar .
Weet nog wel dat het meestal gebeurde bij een zeer korte instel afstand zo als je zelf al zij 1meter.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
En toch blijven er nog wat vragen over. We gaan eens spelen met een enkel/simpel glas als een loep. Volgens deze theorieën zou het dan immers niet op mogen treden. Wordt vervolgd......
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat je hier laat zien is niks abnormaals. Op Flickr kom je vaak van die foto's tegen waarbij mensen een klein hartje hebben uitgeknipt uit een stukje papier en dat papier dan vlak voor de lens houden terwijl ze bijvoorbeeld kerstverlichting fotograferen. Zo krijg je dan in plaats van ronde lichtvlekken hartvormige figuurtjes te zien.
Zo iets bijvoorbeeld: http://www.flickr.com/photos/alexpinto/ ... 4253998240" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiervoor heb ik zelf geen technische uitleg, maar er is vast wel iemand die het geheim hiervan kan ontsluieren...
Groet, Rob.
Zo iets bijvoorbeeld: http://www.flickr.com/photos/alexpinto/ ... 4253998240" onclick="window.open(this.href);return false;
Hiervoor heb ik zelf geen technische uitleg, maar er is vast wel iemand die het geheim hiervan kan ontsluieren...
Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
- Léon Obers
- Forumlid
Een uitgeknipt hartje pal voor de lens werkt al een diafragma. Highlights buiten het scherptegebied krijgen de vorm van het diafragma. Bij oudere lenzen is de vorm van het diafragma dikwijls een 5-kant of een zeskant. Dat zie je bij "normale" foto's dan ook heel vaak terug in highlights. Tegenwoordig houden lensfabrikanten er meer rekening mee om de vorm van het diafragma zoveel mogelijk rond te houden. Bijv. met 9 lamellen en een ronde vorm per lamel.
Maar dat is toch een ander effect als wat de TS als voorbeeld laat zien. Waar het waarschijnklik om dauwdruppels gaat op plantjes of bladeren in de achtergrond, waar het licht van de zon doorheen speelt.
Maar dat is toch een ander effect als wat de TS als voorbeeld laat zien. Waar het waarschijnklik om dauwdruppels gaat op plantjes of bladeren in de achtergrond, waar het licht van de zon doorheen speelt.
Vriendelijke groet, Léon Obers