Gekozen witbalans uit foto opvragen: hoe?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Gekozen witbalans uit foto opvragen: hoe?
Maar wat is er op tegen om achteraf vanuit een bepaalde situatie de witbalans "handmatig" te bepalen, en de gevonden witbalans in batch over een aantal opnamen te zetten?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Wat mij betreft is daar niets op tegen. Heb ik hiervoor ook gesteld. Maar waarom de afwijzing om het ook van te voren proberen te benaderen?
Kan er wel sprake zijn van een "witbalans" in een theater met allerlei verschillende kleuren licht die ook nog eens aparte gedeeltes van de ruimte belichten? Moet je volgens mij ook gevoelsmatig aanpassen.
George
Kan er wel sprake zijn van een "witbalans" in een theater met allerlei verschillende kleuren licht die ook nog eens aparte gedeeltes van de ruimte belichten? Moet je volgens mij ook gevoelsmatig aanpassen.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Klopt. Er zijn zoveel variabele lichtomstandigheden bij theater, dat je dat nooit met een custom witbalans kunt oplossen.george013 schreef:Moet je volgens mij ook gevoelsmatig aanpassen.
Staat een persoon toevallig meer in een groene spot, klopt het al niet meer als die 70cm verderop staat en meer licht vangt van een rode spot.
Alleen bij een specifiek algemeen soort (kunst)licht is het aardig te doen, om dat af te passen voor een groter aantal opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Maar...als je in RAW shoot, dan bepaal je toch gewoon achteraf (bij je post-processing) hoe je de WB instelt. Kun je het zelfs per individuele opname anders zetten.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het licht was in mijn geval bijna constant. Er werd gegeten op het podium, geen voorstelling. 

Dan zou ik een grijskaart pakken. Daarna de hele handel in batch corrigeren.
Dan ben je er toch?
Dan ben je er toch?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als ik dat zou willen. De foto die ik gemaakt heb direct na de Expodisc-meting is ook witter-dan-wit! Maar dat wilde ik natuurlijk niet; dan krijg je heel erg steriele foto's...Tuihanti schreef:Dan zou ik een grijskaart pakken. Daarna de hele handel in batch corrigeren.
Dan ben je er toch?
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
+1Patrick schreef:Als ik dat zou willen. De foto die ik gemaakt heb direct na de Expodisc-meting is ook witter-dan-wit! Maar dat wilde ik natuurlijk niet; dan krijg je heel erg steriele foto's...Tuihanti schreef:Dan zou ik een grijskaart pakken. Daarna de hele handel in batch corrigeren.
Dan ben je er toch?
Dat werkt alleen als je de natuurlijke kleuren WILT hebben, maar in veel omstandigheden haal je de hele sfeer die je wou vastleggen dan wel uit de plaat.
Ik doe het meestal op gevoel en smaak achteraf
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Als je de 4e post op pag 1 leest dan weet je dat ik ook geen voorstander ben van een totaal gecorrigeerde handel.