d5100, welke lenzen zijn voor mij interresant
d5100, welke lenzen zijn voor mij interresant
Beste,
Na lange tijd er over na gedacht te hebben en een aantal keer naar de winkel te zijn geweest om verschillende camera`s vast te houden is onze keus gevallen op de nikon d5100 met de 18 - 108 kitlens.
Nu zijn we aan het sparen om deze aan te kunnen schaffen en kan ik me verder gaan orienteren over welke objectieven wij hierbij aan willen schaffen.
Ik zal u uitleggen wat wij met zoal met de camera willen doen zodat u een beeld heeft welke objectieven voor ons interesant kunnen zijn.
Het maken van actie foto`s van onze hond.
Het fotograferen van gebouwen
Het fotograferen van landschappen.
Het fotograferen van feestjes binnen en in het donker( wij zien vaak bij foto`s met onze compact camera dat het lijkt dat mensen drugs gebruikt hebben zoals grote ogen, komt dit door de flits?)
Het fotograferen in de efteling waaronder de atracties in het donker.
Het fotograferen in dierentuinen, waar je ver van dieren afstaat.
Ik snap dat dit veel verschillende dingen zijn die we willen fotograferen, maar ik hoop om in het begin op zo`n 3 objectieven uit te komen.
hoor graag van jullie
Na lange tijd er over na gedacht te hebben en een aantal keer naar de winkel te zijn geweest om verschillende camera`s vast te houden is onze keus gevallen op de nikon d5100 met de 18 - 108 kitlens.
Nu zijn we aan het sparen om deze aan te kunnen schaffen en kan ik me verder gaan orienteren over welke objectieven wij hierbij aan willen schaffen.
Ik zal u uitleggen wat wij met zoal met de camera willen doen zodat u een beeld heeft welke objectieven voor ons interesant kunnen zijn.
Het maken van actie foto`s van onze hond.
Het fotograferen van gebouwen
Het fotograferen van landschappen.
Het fotograferen van feestjes binnen en in het donker( wij zien vaak bij foto`s met onze compact camera dat het lijkt dat mensen drugs gebruikt hebben zoals grote ogen, komt dit door de flits?)
Het fotograferen in de efteling waaronder de atracties in het donker.
Het fotograferen in dierentuinen, waar je ver van dieren afstaat.
Ik snap dat dit veel verschillende dingen zijn die we willen fotograferen, maar ik hoop om in het begin op zo`n 3 objectieven uit te komen.
hoor graag van jullie
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: d5100, welke lenzen
Beste J&S,
Nagenoeg ieder Nikon objectief met de letters AF-S past op jouw kamera.
De 18-105 is een prima lens om de mogelijkheden van een DSLR te leren kennen en gebruiken.
Waarom direct denken over meer?
Ik weet dat het leuk is om lenzen en andere fotografica aan te schaffen (op dit forum vaak omschreven als NAS, Nikon Acquisitie Syndroom).
Het kiezen voor een 18-105 lijkt me verstandig, dat voorkomt dat je erg snel wilt omzien naar een telelens.
Als je gebouwen wilt fotograferen, lees dan in het handboek over de mogelijkheid om vertekening al in de kamera te onderdrukken.
Oftewel: gebruik wat je hebt, en denk pas na over meer als je echt beperkingen voelt.
Groeten, GIjs
Nagenoeg ieder Nikon objectief met de letters AF-S past op jouw kamera.
De 18-105 is een prima lens om de mogelijkheden van een DSLR te leren kennen en gebruiken.
Waarom direct denken over meer?
Ik weet dat het leuk is om lenzen en andere fotografica aan te schaffen (op dit forum vaak omschreven als NAS, Nikon Acquisitie Syndroom).
Het kiezen voor een 18-105 lijkt me verstandig, dat voorkomt dat je erg snel wilt omzien naar een telelens.
Als je gebouwen wilt fotograferen, lees dan in het handboek over de mogelijkheid om vertekening al in de kamera te onderdrukken.
Oftewel: gebruik wat je hebt, en denk pas na over meer als je echt beperkingen voelt.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: d5100, welke lenzen zijn voor mij interresant
Wat Gijs schrijft is zeker waar. Het soort fotografie wat je echt trekt blijkt pas als je er mee bezig bent geweest.
De 18-105 is een goede keuze. Ik ben begonnen met de 18-55 en daar had ik na 2 maanden al spijt van. Heb nu ook de 18-105 en dat bevalt prima.
Een telelens zou ik nog even mee wachten, maar ik kan bijvoorbeeld wel een 35mm f/1.8 aanraden. Dit is een fijn standaard objectief, zet lichtsterk (scheelt 2 stops met de 18-105 op 35mm, dus laat 4x meer licht binnen). Bovendien kost hij maar ca. 150 euro, dus heel betaalbaar.
Voor binnen kun je de rode ogen voorkomen met een externe flitser, al gaat dat met de interne flitser ook al veel beter als met een compact.
Succes.
Milan
De 18-105 is een goede keuze. Ik ben begonnen met de 18-55 en daar had ik na 2 maanden al spijt van. Heb nu ook de 18-105 en dat bevalt prima.
Een telelens zou ik nog even mee wachten, maar ik kan bijvoorbeeld wel een 35mm f/1.8 aanraden. Dit is een fijn standaard objectief, zet lichtsterk (scheelt 2 stops met de 18-105 op 35mm, dus laat 4x meer licht binnen). Bovendien kost hij maar ca. 150 euro, dus heel betaalbaar.
Voor binnen kun je de rode ogen voorkomen met een externe flitser, al gaat dat met de interne flitser ook al veel beter als met een compact.
Succes.
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
welk resultaat wil je er mee bereiken ?
welke ervaring heb je met objectieven ?
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte)
Hier staan de antwoorden: http://home.kpn.nl/braak117/Help%20ik%2 ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
welke ervaring heb je met objectieven ?
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte)
Hier staan de antwoorden: http://home.kpn.nl/braak117/Help%20ik%2 ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste,
Ten eerste bedankt voor jullie reacties.
Het is in eerste instantie ook de bedoeling om met de 18_105 te gaan werken, maar was gewoon benieuwd wat voor andere objectieven jullie mij aan zouden raden.
Nogmaals bedankt, en zal alle tips zeker meenemen.
Ten eerste bedankt voor jullie reacties.
Het is in eerste instantie ook de bedoeling om met de 18_105 te gaan werken, maar was gewoon benieuwd wat voor andere objectieven jullie mij aan zouden raden.
Nogmaals bedankt, en zal alle tips zeker meenemen.
Beste,
Nog even een vraag van mijn kant.
Is er iemand bekent mer de firma camera.nl?
Deze hebben namelijk een winkel bij ons in de buurt en volgens mij zijn hun prijzen best gunstig.
Ik zal nog regelmatig tussen door met vragen komen tijdens mijn zoektocht.
Nog 2 maandjes sparen en dan kunnen we onszelf in ieder geval een mooi kerst cadeau geven.
Alvast bedankt.
Groeten
Nog even een vraag van mijn kant.
Is er iemand bekent mer de firma camera.nl?
Deze hebben namelijk een winkel bij ons in de buurt en volgens mij zijn hun prijzen best gunstig.
Ik zal nog regelmatig tussen door met vragen komen tijdens mijn zoektocht.
Nog 2 maandjes sparen en dan kunnen we onszelf in ieder geval een mooi kerst cadeau geven.
Alvast bedankt.
Groeten
- Pjerry
- Clublid
- Contacteer:
Camera.nl
Pros:
- groot
- veel op voorraad
- meerdere merken (dus ook third party)
- omruilen tot 2 weken mogelijk, voor het geval je aankoop niet bevalt
- scherpe prijs
- korting als je lid van NCN bent (niet op objectieven en camera's
)
- garantie tegen betaling uitbreidbaar.
Cons:
- beetje dozenschuiver
- als je geluk hebt weet de verkoper er wat van
- advies "wel eens" gebaseerd op hun marge die gehaald wordt
- soms redelijk lange wachttijden.
Die grote ogen waar je het in je eerste post over had wordt veroorzaakt door het weinige licht dat aanwezig is. Je ogen werken net als een camera (of is het andersom
), bij weinig licht gebruik je een groter diafragma. Het enige middel voor een oog, omdat sluitertijd en ISO niet aangepast kunnen worden
.
Lichtsterke betaalbare lenzen die erg goed zijn: de eerder genoemde 35mm f/1.8G en de 50mm f/1.8G. Beide erg goed bruikbaar op feestjes en beide benden de € 200,=. D-lenzen kun je niet gebruiken op jouw camera, tenzij je handmatig scherp stelt.
De dierentuin zou ik nog even vergeten, die lenzen zijn wat duurder; hoewel de Tamron 70-300mm f/4-5.6 VC wel heel betaalbaar (€ 325,=) en goed is. Niet de lens zonder VC nemen, want dat is een niet zo beste lens. De prijs is ook veel lager.
Pros:
- groot
- veel op voorraad
- meerdere merken (dus ook third party)
- omruilen tot 2 weken mogelijk, voor het geval je aankoop niet bevalt
- scherpe prijs
- korting als je lid van NCN bent (niet op objectieven en camera's

- garantie tegen betaling uitbreidbaar.
Cons:
- beetje dozenschuiver
- als je geluk hebt weet de verkoper er wat van
- advies "wel eens" gebaseerd op hun marge die gehaald wordt
- soms redelijk lange wachttijden.
Die grote ogen waar je het in je eerste post over had wordt veroorzaakt door het weinige licht dat aanwezig is. Je ogen werken net als een camera (of is het andersom

Lichtsterke betaalbare lenzen die erg goed zijn: de eerder genoemde 35mm f/1.8G en de 50mm f/1.8G. Beide erg goed bruikbaar op feestjes en beide benden de € 200,=. D-lenzen kun je niet gebruiken op jouw camera, tenzij je handmatig scherp stelt.
De dierentuin zou ik nog even vergeten, die lenzen zijn wat duurder; hoewel de Tamron 70-300mm f/4-5.6 VC wel heel betaalbaar (€ 325,=) en goed is. Niet de lens zonder VC nemen, want dat is een niet zo beste lens. De prijs is ook veel lager.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste J&S,
Mijn tip: wordt betalend lid en kom 3-11 a.s naar de NCN glasdag, dan kan je naar hartelust lenzen bekijken / voelen / bediscussieren.
Groeten, Gijs
Mijn tip: wordt betalend lid en kom 3-11 a.s naar de NCN glasdag, dan kan je naar hartelust lenzen bekijken / voelen / bediscussieren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt jullie reactie was me inderdaad al aan het inlezen over de 35 en 50 mm lens.
Weer een lastige keuze tussen die 2 gaat dat worden maar er is gelukkig genoeg over deze 2 lenzen te vinden.
Groeten
Weer een lastige keuze tussen die 2 gaat dat worden maar er is gelukkig genoeg over deze 2 lenzen te vinden.
Groeten
-
- Forumlid
Die keus is er met name 1 voor wat je ermee gaat doen.
De 35mm is een standaard lens die je dagelijks kunt gebruiken. De 50mm is meer en portret lens ivm het grotere brandpunt.
De 35mm is een standaard lens die je dagelijks kunt gebruiken. De 50mm is meer en portret lens ivm het grotere brandpunt.
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6