Boomklever

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Boomklever

Bericht door Angelique » vr okt 19 2012 4:41 pm

Helaas niet zo'n super kwaliteit....
Moet toch maar eens denken aan een andere lens erbij denk ik :wink:

Afbeelding
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Boomklever

Bericht door Léon Obers » vr okt 19 2012 5:15 pm

Angelique schreef:Helaas niet zo'n super kwaliteit....
Moet toch maar eens denken aan een andere lens erbij denk ik :wink:
Zelfs op deze kleine plaatjes die erover blijven kan ik toch wel opmerken dat de scherpte verkeerd is ingesteld. Dat lantaarntje rechtsvoor is redelijk scherp. Dus ik betwijfel of het aan de lens ligt, maar eerder aan je kennis hoe met dit soort omstandigheden en scherpstelling om te gaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » vr okt 19 2012 5:24 pm

Idd er is niet op de vogel scherpgesteld wel op de lantaarn,goed opgemerkt Leon.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » vr okt 19 2012 5:46 pm

Bedankt voor jullie reacties Leon en Germay.
Ik heb toch echt proberen scherp te stellen op de boomklever... maar jullie willen ook niet weten hoe ik hier op dat moment zat hahaha.....
Maar ik zal dan toch wel iets fout hebben ingesteld denk ik :frown:

Het ligt dus niet aan mijn lens??
Ik heb deze fotos ontzettend veel bijgesneden.
Lijkt mij als je een andere lens hebt je hem toch veel dichterbij kan halen waardoor de foto mooier wordt?
Groetjes Angelique

http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » vr okt 19 2012 5:50 pm

Terwijl ik dit schrijf weet ik denk ik wat er mis is gegaan...
Ik zat namelijk eerder in andere positie en heb toen scherpstelpunt gewijzigd.
En toen ik later ergens anders ben gaan zitten niet bijgesteld.
Denk dat dit het probleem is.....

Kijk deze heb ik vanuit andere positie genomen:

Afbeelding
Groetjes Angelique

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 19 2012 6:07 pm

Maar die kan ik ook niet echt scherp noemen. Wellicht een net wat te trage sluitertijd (1/60 sec.) gezien de brandpunt in relatie tot het DX-formaat. Gebruik beter een snellere sluitertijd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr okt 19 2012 6:14 pm

Dat is mij ook eens overkomen, en vanaf dat moment staat het singelveld centraal vast.
Met het verzetten van je singelveld gaat de scherpte ook achteruit door de bouw van je objectief ten op zichte van je sensor, heb ik eens ergens gelezen op dit forum.
Beter is het toch om het veld centraal te zetten, scherpstellen op je onderwerp, herkaderen en dan de opname maken.

Succes voor een volgende keer. :wink2:
Wel een heel mooi vogeltje om te fotograferen.

vrgr
Tiny

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » vr okt 19 2012 7:34 pm

Léon Obers schreef:Maar die kan ik ook niet echt scherp noemen. Wellicht een net wat te trage sluitertijd (1/60 sec.) gezien de brandpunt in relatie tot het DX-formaat. Gebruik beter een snellere sluitertijd.
Bedankt Leon, ga hier aan denken de volgende keer.
jettiny schreef:Dat is mij ook eens overkomen, en vanaf dat moment staat het singelveld centraal vast.
Met het verzetten van je singelveld gaat de scherpte ook achteruit door de bouw van je objectief ten op zichte van je sensor, heb ik eens ergens gelezen op dit forum.
Beter is het toch om het veld centraal te zetten, scherpstellen op je onderwerp, herkaderen en dan de opname maken.

vrgr
Tiny
Dank je voor je reactie Tiny.
Ga dit even opzoeken want weet niet wat een singelveld is.... en ook niet hoe ik kan herkaderen en dan opname moet maken...
Maar zal vast en zeker hier op het forum iets over te vinden zijn.
Bedankt!!!
Groetjes Angelique

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » vr okt 19 2012 7:50 pm

jettiny schreef:Dat is mij ook eens overkomen, en vanaf dat moment staat het singelveld centraal vast.

vrgr
Tiny
Niet altijd de juiste methode hoor. Zie bijv. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... herkaderen

Ik ben het met Léon eens (natuurlijk :P) dat de vuistregel minimaal 1/80s aangeeft. Maar met een beetje steun zou 1/60 toch een beter resultaat op moeten leveren dan dit. Ik denk dat zowel de scherpstelling en daarbovenop bewegingsonscherpte een rol spelen.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr okt 19 2012 8:13 pm

Hoi Tiny,

als ik de gegevens van de foto uitlees zie ik dat je in de A-modus hebt geschoten?
Dat is voor het vastleggen van een snel bewegend 'iets' als een vogeltje misschien niet de 'beste' stand.
Beter kun je 'em op de S-modus zetten (shutter) en dan op 1/60 of - zoals al opgemerkt - 1/80 zetten.
Verder vraag ik me af wat je bedoeld met dat je 'eerst in een andere positie zat, en toen je scherpstelpunt hebt gewijzigd; en daarna niet bijgesteld hebt?'...

(ik weet niet of ik het goed uitleg hoor, maar ik heb ook een D3100 en je kunt met de 18-55 zulke snel bewegende objecten prima scherpzetten hoor)
Ik neem aan dat je scherpstelt met - als je door de zoeker kijkt - het kleine rode puntje in het midden?
Let op dat je deze ook kunt 'verplaatsen' zodat je dus niet scherpstelt in het midden maar daar buiten; ook de instellingen van hóe je je auto-focus instellingen hebt zijn van belang (AF-S of AF-C bijvoorbeeld).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » vr okt 19 2012 9:52 pm

DannySan schreef:Hoi Tiny, Denk dat je Angelique bedoelt :wink:

als ik de gegevens van de foto uitlees zie ik dat je in de A-modus hebt geschoten?
Klopt Danny
Dat is voor het vastleggen van een snel bewegend 'iets' als een vogeltje misschien niet de 'beste' stand.
Beter kun je 'em op de S-modus zetten (shutter) en dan op 1/60 of - zoals al opgemerkt - 1/80 zetten.
Ok, bedankt voor de tip, ik had hem op A gezet omdat ik het vogeltje niet vliegend wilde fotograveren en dacht daarom dat A beter was
Verder vraag ik me af wat je bedoeld met dat je 'eerst in een andere positie zat, en toen je scherpstelpunt hebt gewijzigd; en daarna niet bijgesteld hebt?'...
Ik maakte de foto's eerst vanaf een andere kant en omdat ik mijn vensterbank al sttief gebruikte heb ik het rode puntje verplaatst naar onderen

(ik weet niet of ik het goed uitleg hoor, maar ik heb ook een D3100 en je kunt met de 18-55 zulke snel bewegende objecten prima scherpzetten hoor)
Ja ok, maar dit vogeltje zat een behoorlijk eindje van mij weg, dus zie dat vogeltje dan enorm klein op de originele foto, moet echt flink snijden.
Ik neem aan dat je scherpstelt met - als je door de zoeker kijkt - het kleine rode puntje in het midden? Ja klopt
Let op dat je deze ook kunt 'verplaatsen' zodat je dus niet scherpstelt in het midden maar daar buiten; ook de instellingen van hóe je je auto-focus instellingen hebt zijn van belang (AF-S of AF-C bijvoorbeeld).
Dit had ik dus gedaan.... zie tekst hierboven :)
Bedankt voor het meedenken en je reactie Danny!!
Groetjes Angelique

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za okt 20 2012 5:02 am

Angelique schreef:.......
Ja ok, maar dit vogeltje zat een behoorlijk eindje van mij weg, dus zie dat vogeltje dan enorm klein op de originele foto, moet echt flink snijden.
..........!
Dat verklaart een hoop. Je wilt iets dat de lens (naast alle andere opmerkingen) gewoon niet aankan.

Wordt het tijd om voor die fantastische Tamron 70-300mm VC te gaan sparen. Ik word met de dag enthousiaster over die lens.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”