Pup

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Gideon R

Pup

Bericht door Gideon R » ma okt 22 2012 2:43 pm

OK, na mijn introductie dan nu een stel foto's ter beoordeling.
Mijn grootste vraag zit rondom scherptediepte en scherpte.

Bij sommige openingen heb niet voldoende diepte om een heel hondenhoofd scherp te krijgen.
Dan knijp ik het diafragma op gevoel maar heb eigenlijk geen idee hoeveel ik werkelijk nodig heb.
Verder verscherp ik de foto's maar de vraag is altijd hoeveel is té veel ?
Graag jullie commentaar:

D700 + 70-200 VRII:

Afbeelding

Afbeelding

D700 + 28-300 VRII:

Afbeelding

Afbeelding

dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Pup

Bericht door dendoor » ma okt 22 2012 2:47 pm

Knap ! Supercombinatie denk ik, zo strak en scherp... Zeker de eerste 2.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » ma okt 22 2012 4:18 pm

Wat een droppie,zou hem zo van je overnemen,(grapje).Mooie platen super scherp maar één ding...van #2 vind ik de ogen niet bepaald scherp.Ik heb de neiging dat de neus scherper is?Verder super geschoten. 8)Mijn voorkeur is #1,echt een herder.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Gideon R

Bericht door Gideon R » ma okt 22 2012 4:54 pm

Germay schreef:Wat een droppie,zou hem zo van je overnemen,(grapje).Mooie platen super scherp maar één ding...van #2 vind ik de ogen niet bepaald scherp.Ik heb de neiging dat de neus scherper is?Verder super geschoten. 8)Mijn voorkeur is #1,echt een herder.
#2 mee eens, en komt dus door te weinig scherptediepte. Vol open geschoten op 2.8.
Had die dus beter wat kunnen opschroeven naar een hoger diafragma, maar hoeveel dan, zodat ik toch nog voldoende bokeh overhou achter het object.
Ik weet gewoon nooit hoeveel extra diepte ik krijg voor de gekozen instelling.

Herder idd. Wolfsgrauwe versie ;)

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » ma okt 22 2012 5:03 pm

Gideon R schreef:
Germay schreef:Wat een droppie,zou hem zo van je overnemen,(grapje).Mooie platen super scherp maar één ding...van #2 vind ik de ogen niet bepaald scherp.Ik heb de neiging dat de neus scherper is?Verder super geschoten. 8)Mijn voorkeur is #1,echt een herder.
#2 mee eens, en komt dus door te weinig scherptediepte. Vol open geschoten op 2.8.
Had die dus beter wat kunnen opschroeven naar een hoger diafragma, maar hoeveel dan, zodat ik toch nog voldoende bokeh overhou achter het object.
Ik weet gewoon nooit hoeveel extra diepte ik krijg voor de gekozen instelling.

Herder idd. Wolfsgrauwe versie ;)
Je kan wel tot F/ 5.6 gaan om een redelijke goede bokeh te krijgen.
Edit;-Trouwens er zit een knop onder op je camera om de scherpte/diepte te controleren. Even experimenteren met de F waarden,en niet vergeten altijd op de ogen scherpstellen.Succes. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Gideon R

Bericht door Gideon R » ma okt 22 2012 5:18 pm

Germay schreef:Je kan wel tot F/ 5.6 gaan om een redelijke goede bokeh te krijgen.
Edit;-Trouwens er zit een knop onder op je camera om de scherpte/diepte te controleren. Even experimenteren met de F waarden,en niet vergeten altijd op de ogen scherpstellen.Succes. :mrgreen:
Die knop, akkoord. Maar dan zie ik alleen maar een donkerder beeld en niet of ik voldoende scherptediepte heb.
Scherpstellen op de ogen vind ik heel lastig, want die zijn altijd off-center. Ik weet dat de meesten daarvoor de AF-ON button programmeren als autofocusknop, maar de VR werkt alleen maar op de ontspanknop en heeft altijd even de tijd nodig om op toeren te komen dus ik gebruik die programmering niet graag.
Dan blijft er over om de AF-Lock te gebruiken nadat er scherp is gesteld op het oog, maar die zit niet op een handig plekje (te korte duim ?). Andere tips welkom of hoe anderen dat oplossen.!

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma okt 22 2012 5:45 pm

Misschien heb je hier iets .
Diverse tips om je scherptediepte te bepalen het is spelen met je diafragma , sluitertijd en iso.
Denk als je deze goed bestudeerd je wel een stap verder komt.
Tevens af/on gebruiken vr heb je niet perse nodig neem aan dat je wel een stevige hand hebt maar hij kan aan blijven
Enkel punt selecteren ,en probeer scherp te stellen op de ogen.

1 http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2 http://www.heinpragt.com/fotografie/bas ... grafie.php" onclick="window.open(this.href);return false;
3 http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
4 http://www.wilmakarels.nl/natuurfotogra ... diepte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
5 http://www.pentax.nl/nl/Scherptediepte_en_macro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit
1-2 zijn anders zeer goed

en een monopod hier al eens aan gedacht.
Laatst gewijzigd door a vgastel op ma okt 22 2012 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Gideon R

Bericht door Gideon R » ma okt 22 2012 6:56 pm

Mooie tips, ik ga de links bestuderen.

Monopod met dieren niet zo handig vanwege het ronddartelen. Ik loop er geregeld achteraan en lig vaak op mijn buik.. ;)

Bedankt !

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma okt 22 2012 7:29 pm

Gideon R schreef:Mooie tips, ik ga de links bestuderen.

Monopod met dieren niet zo handig vanwege het ronddartelen. Ik loop er geregeld achteraan en lig vaak op mijn buik.. ;)

Bedankt !
Ook dan is hij te gebruiken en ook op je buik.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”