Is de D800 eerder ontworpen dan de D4?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Is de D800 eerder ontworpen dan de D4?

Bericht door Léon Obers » zo okt 21 2012 10:48 am

Hans Braakhuis schreef: Als je in M werkt, kun je al tientallen jaren door de sluitertijd de belichting van de omgeving variëren. Door het diafragma en de ISO waarde kun je de belichting van flits en omgevingslicht variëren. Door de flitsintensiteit en de afstand tussen flitser en onderwerp kun je de de hoeveelheid flitslicht variëren. Niks nieuws dus.

Bij Nikon is sinds de D2H de flitslichtmeting en de gewone lichtmeting cumulatief. En werk je dan in GROEN of in P dan heb je niet de mogelijkheden die je in M hebt. Met de D800 heb je nu in P een verbeterde automatische oplossing en met de D4 en de D600 kun je dat zelf via het menu aangeven.
Ik heb het helemaal niet over volledig manuele instellingen, maar over automatische belichtingsmodi zoals A, S en P.
Daar kun je dus reeds al jaren onafhankelijk je voorkeuren ingeven voor flitslicht of omgevingslicht. Het kan op mijn D80 alsook mijn D700.
De Auto "GROEN" instellingen zitten helemaal niet op een D800 of D4
Vriendelijke groet, Léon Obers

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 21 2012 11:43 am

Er zijn bij Nikon R&D natuurlijk meerdere teams die gelijktijdig aan meerdere camera's werken, de D800 en D4 zijn min of meer gelijktijdig naast elkaar ontwikkeld. Natuurlijk zal daarbij veel overleg plaats vinden want het heeft geen zin om het wiel meerdere keren uit te vinden.

Als je dan naar de geruchten kijkt lijkt het er wel op dat het uitkomen van de D800 verlaat is door de tsunami in Japan en/of de overstromingen in Bangkok, deze natuurrampen hebben natuurlijk een enorme impact gehad op de Nikon organisatie.

Inmiddels zullen er al weer mensen druk bezig zijn met de ontwikkeling van de D5 en de D900.

Groeten Jan

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 23 2012 12:01 pm

De D800 heeft een andere (flits)licht meet techniek. Staat beschreven op pagina 28 + 29 van de Technische handleiding, inclusief verhelderende foto's. Die andere techniek vindt je niet meer terug bij de D4 en de D600. Daar heb je in het menu een E4 keuze. En daarmee ontkoppel je de lichtmeting van de flitslichtmeting. Dat is nieuw voor de D4 en de latere D600 heeft het ook. Eigenlijk is dat beter en door de fotograaf zelf te besturen dan de automatische oplossing van de D800. Die dan ook nog eens alleen bij gezichtsherkenning werkt.
Normaal is de (flits)lichtmeting bij Nikon cumulatief. Probeer het maar eens uit. Flitsfoto wordt in zijn geheel donkerder als je de lichtmeter correctie op - 1 zet. Het omgevingslicht wordt donkerder en het flitslicht wordt donkerder.

Afbeelding
uit: gebruiksaanwijzing D4.

Hier zie je dus dat een lichtmeter correctie niet van invloed is op het flitslicht, mits je de onderste keuze neemt. De bovenste keuze is wat we al jaren hadden: cumulatief.

Omdat de D4 en de D600 verder gaan dan de D800 concludeer ik dat het ontwerp van de D800 van een oudere datum is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 23 2012 1:30 pm

Hans Braakhuis schreef:Probeer het maar eens uit. Flitsfoto wordt in zijn geheel donkerder als je de lichtmeter correctie op - 1 zet. Het omgevingslicht wordt donkerder en het flitslicht wordt donkerder.
Dat cumulatieve is niet het probleem.

Lichtmeter correctie op -1 en flitscorrectie op +1 (met flitser op uitgebalanceerde invulflits) geeft een gemiddelde belichting met nadruk op het flitslicht.
Lichtmeter correctie op +1 en flitscorrectie op -1 (met flitser op uitgebalanceerde invulflits) geeft een gemiddelde belichting met nadruk op het omgevingslicht.

Met de huidige nieuwe modellen worden nu alleen andere toeters en bellen gebruikt om hetzelfde te bereiken.
Wellicht wel makkelijker of logischer in te stellen, maar het kan dus al jaren.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di okt 23 2012 1:47 pm

Misschien was het wel een ander ontwerpteam?
Of koos men op een bepaald moment voor een iets andere gedachtengang?
Wie weet...
Maar dan nog...(?) of de D800 nou eerder of later ontworpen is dan de D4, of de D600, of whatever, wat zegt dat dan? Ik zie daar geen bijzondere betekenis in ofzo... :? :?:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di okt 23 2012 3:54 pm

Léon Obers schreef: (...)
Met de huidige nieuwe modellen worden nu alleen andere toeters en bellen gebruikt om hetzelfde te bereiken.
Wellicht wel makkelijker of logischer in te stellen, maar het kan dus al jaren.
Deze twee regels zijn ook (tenminste voor een groot deel) van toepassing op de SB-700 t.o.v. de SB-600 en de SB-900(10) t.o.v. de SB-800.
Ofwel: oude wijn in nieuwe zakken :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 23 2012 5:40 pm

:And….big thing to me…..it separates the components of flash and ambient exposure. You know how now if you program in minus 2 EV on the camera, it becomes a global command that influences the flash output as well? No more. You can separate the two values and work their math independently. Very helpful….best, Joe:

Uit http://www.joemcnally.com/blog/2012/01/ ... ng-the-d4/" onclick="window.open(this.href);return false; commentaar 19 februari.

Waarom is het van belang om te weten of de D800 eerder ontworpen is. Omdat het leuk is om te weten hoe de wegen van Nikon zijn geweest.
Je ziet dan soms de verschillende stapjes die gemaakt zijn om te komen tot bijvoorbeeld lichtmeting. Een van m'n verzamelingen is bijvoorbeeld de ontwikkeling in flitslichtmeting. Begonnen met de F3, apart van de lichtmeting. Vanaf de D2H is de flitslichtmeting samen met de gewone lichtmeting. Daarvoor zit een periode waarvan ik dat nog wil uitzoeken. En dan begint er vanaf de D4 een ontkoppeling.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » zo okt 28 2012 1:36 pm

Onze grote vriend Ken Rockwell meent zelfs dat de Nikon D600, D800 en D4 tegelijkertijd ontworpen zijn en van binnen grotendeels identiek.
(Ja ja ik weet het, we moeten het wellicht met een korreltje zout nemen)

http://kenrockwell.com/nikon/d600-d800- ... camera.htm
groeten Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 29 2012 12:08 pm

Hans Braakhuis schreef:Waarom is het van belang om te weten of de D800 eerder ontworpen is. Omdat het leuk is om te weten hoe de wegen van Nikon zijn geweest.
Je ziet dan soms de verschillende stapjes die gemaakt zijn om te komen tot bijvoorbeeld lichtmeting.
In zowel de D4 als de D800 alsook de D600 wordt een nieuwe 91.000 pixel RGB sensor gebruikt voor de lichtmeting.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma okt 29 2012 5:51 pm

Léon Obers schreef:In zowel de D4 als de D800 alsook de D600 wordt een nieuwe 91.000 pixel RGB sensor gebruikt voor de lichtmeting.
De D600 heeft een 2016 pixel RGB sensor, wat weer bevestigt dat hij veel componenten van de D7000 gebruikt.
En Hans geeft het hierboven al aan: bij de D4 en D600 kun je correctie +/- voor omgevings- en flitslicht loskoppelen (via E4) en bij de D800 niet, wat doet vermoeden dat de D800 eerder ontworpen is.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 29 2012 7:50 pm

ArendV schreef: De D600 heeft een 2016 pixel RGB sensor
Je hebt gelijk, ik heb verkeerd gekeken.

Pjerry
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 29 2012 9:24 pm

Ik zou wel eens precies willen weten wat dat nou precies doet en hoe ik dat terug zie in de foto.
Die 2016 was toen al behoorlijk exceptioneel, maar nu zitten we (plots) al aan de 91000 pixels....

Wie kan mij aan een duidelijk antwoord of link helpen.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma okt 29 2012 9:55 pm

Pjerry schreef:Ik zou wel eens precies willen weten wat dat nou precies doet en hoe ik dat terug zie in de foto.
Die 2016 was toen al behoorlijk exceptioneel, maar nu zitten we (plots) al aan de 91000 pixels....

Wie kan mij aan een duidelijk antwoord of link helpen.
Ik vond:
http://forums.dpreview.com/forums/post/40233316" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar helemaal doorzichtig heb ik het ook nog niet... :?
EDIT: benieuwd wat Léon hierover kan/wil zeggen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma okt 29 2012 10:10 pm

Het wordt weer iets nauwkeuriger, scroll bij de volgende review door naar 9)
http://photographylife.com/reviews/nikon-d600
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Pjerry
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 30 2012 12:25 am

Dank je, ik zal weer eens wat gaan absorberen.... :P.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”