Drie nieuwe objectieven voor Nikon 1
Drie nieuwe objectieven voor Nikon 1
Voor de Nikon 1 komen er drie nieuwe objectieven.
Waarvan ik persoonlijk de belangrijkste de 1,2/32mm vind. Zeg maar een 1,4/85mm voor de 1-serie, maar dan nog lichtsterker.
Voor de DX-camera's heeft Nikon nooit zoiets uitgebracht, een 1,2/55mm AF-s of zo...
En dan een 3,5-5,6/6,7-13mm (zeg maar vergelijkbaar met 18-35 voor kleinbeeld), een een 4-5,6/10-100mm (zeg maar een 27-270mm in FX).
http://www.nikonrumors.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Er wordt wel veel werk gemaakt van het 1-systeem, mooie objectieven.
Waarvan ik persoonlijk de belangrijkste de 1,2/32mm vind. Zeg maar een 1,4/85mm voor de 1-serie, maar dan nog lichtsterker.
Voor de DX-camera's heeft Nikon nooit zoiets uitgebracht, een 1,2/55mm AF-s of zo...
En dan een 3,5-5,6/6,7-13mm (zeg maar vergelijkbaar met 18-35 voor kleinbeeld), een een 4-5,6/10-100mm (zeg maar een 27-270mm in FX).
http://www.nikonrumors.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Er wordt wel veel werk gemaakt van het 1-systeem, mooie objectieven.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Drie nieuwe objectieven voor Nikon 1
Begint ergens op te lijken. Tot nu toe weinig berichten op dit forum over de Nikon 1-serie. Misschien dat uitbreiding van het programma de verkoop en populariteit doet toenemen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Even een link naar het artikel zelf: http://nikonrumors.com/2012/10/19/new-n ... -5-6.aspx/
Mooi spul toch wel. Zeker die super-lichtsterke 32mm!
Mooi spul toch wel. Zeker die super-lichtsterke 32mm!
Grootste nadeel van het systeem blijft natuurlijk de kleine sensor, die f4-5,6/10-100mm is wat bereik betreft inderdaad te vergelijken met een 27-270 maar qua scherptediepte vergelijkbaar met een f10.8-15 /27-270mm, dus een onderwerp isoleren van de achtergrond word moeilijk.
De 32mm f1.2 is dan wat scherptediepte betreft vergelijkbaar met een 85mm f3.2, daar is nog wel mee te leven, het systeem heeft wat mij betreft dan ook meer van deze zeer lichtsterke objectieven nodig.
Groeten Jan
De 32mm f1.2 is dan wat scherptediepte betreft vergelijkbaar met een 85mm f3.2, daar is nog wel mee te leven, het systeem heeft wat mij betreft dan ook meer van deze zeer lichtsterke objectieven nodig.
Groeten Jan
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
3 nieuwe Nikkor ONE objectieven
http://www.nikon.com/news/2012/1024_nikkor_02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit het persbericht:
"Nikon kondigt vandaag drie nieuwe 1 NIKKOR-objectieven aan, als aanvulling op de bestaande opties voor de compacte systeemcamera's uit de Nikon 1-serie.
Er wordt momenteel gewerkt aan een 32mm[1] kort teleobjectief met een vaste brandpuntsafstand en een snel maximaal diafragma van f/1,2, ideaal voor portretfoto's met een zeer onscherpe achtergrond of bokeh. Daarnaast een met vibratiereductie (VR) uitgerust 6,7-13mm[2] f/3,5-5,6 ultragroothoek-zoomobjectief. Dit wordt het eerste 1 NIKKOR-objectief met een beeldhoek van 100°. Tot slot een compact en lichtgewicht objectief met 10x zoom en een brandpuntsafstandbereik van 10-100mm[3] bij een maximaal diafragma van f/4-5,6, waardoor dit objectief zeer gebruiksvriendelijk en uiterst draagbaar is.
Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland: “De Nikon 1-serie is op dit moment Europa's best verkopende systeemcamera[4]. Het compacte formaat van de 1 NIKKOR-objectieven draagt bij aan de voordelen van de Nikon 1-camera's: draagbaarheid, snelheid en kwaliteit.”
Inmiddels bestaat het 1 NIKKOR-gamma uit het vorig jaar op de markt gebrachte zoomobjectief 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6, het compacte telezoomobjectief 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6, het platte groothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand 1 NIKKOR 10mm f/2.8, het motorgestuurde zoomobjectief 1 NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 PD-ZOOM, het reguliere objectief 1 NIKKOR 11-27.5mm f/3.5-5.6 met 2.5x zoom en het objectief met vaste brandpuntsafstand en snel maximaal diafragma 1 NIKKOR 18.5mm f/1.8. Met de toevoeging van de drie nieuwe objectieven komt het totaal aantal 1 NIKKOR-objectieven op negen.
Ook in de toekomst zal Nikon objectieven blijven ontwikkelen die de mogelijkheden en prestaties van het Nikon 1-systeem optimaal benutten.
Nikon zal op een later moment de startdatum van de verkoop, de adviesprijzen en overige specificaties aankondigen."

Uit het persbericht:
"Nikon kondigt vandaag drie nieuwe 1 NIKKOR-objectieven aan, als aanvulling op de bestaande opties voor de compacte systeemcamera's uit de Nikon 1-serie.
Er wordt momenteel gewerkt aan een 32mm[1] kort teleobjectief met een vaste brandpuntsafstand en een snel maximaal diafragma van f/1,2, ideaal voor portretfoto's met een zeer onscherpe achtergrond of bokeh. Daarnaast een met vibratiereductie (VR) uitgerust 6,7-13mm[2] f/3,5-5,6 ultragroothoek-zoomobjectief. Dit wordt het eerste 1 NIKKOR-objectief met een beeldhoek van 100°. Tot slot een compact en lichtgewicht objectief met 10x zoom en een brandpuntsafstandbereik van 10-100mm[3] bij een maximaal diafragma van f/4-5,6, waardoor dit objectief zeer gebruiksvriendelijk en uiterst draagbaar is.
Matthieu van Vliet, Country Manager Nikon Nederland: “De Nikon 1-serie is op dit moment Europa's best verkopende systeemcamera[4]. Het compacte formaat van de 1 NIKKOR-objectieven draagt bij aan de voordelen van de Nikon 1-camera's: draagbaarheid, snelheid en kwaliteit.”
Inmiddels bestaat het 1 NIKKOR-gamma uit het vorig jaar op de markt gebrachte zoomobjectief 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6, het compacte telezoomobjectief 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6, het platte groothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand 1 NIKKOR 10mm f/2.8, het motorgestuurde zoomobjectief 1 NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 PD-ZOOM, het reguliere objectief 1 NIKKOR 11-27.5mm f/3.5-5.6 met 2.5x zoom en het objectief met vaste brandpuntsafstand en snel maximaal diafragma 1 NIKKOR 18.5mm f/1.8. Met de toevoeging van de drie nieuwe objectieven komt het totaal aantal 1 NIKKOR-objectieven op negen.
Ook in de toekomst zal Nikon objectieven blijven ontwikkelen die de mogelijkheden en prestaties van het Nikon 1-systeem optimaal benutten.
Nikon zal op een later moment de startdatum van de verkoop, de adviesprijzen en overige specificaties aankondigen."

Deze was er ook al...
Dus als Nikon met meerdere lichtsterke Nikon 1 objectieven komt, dan is het grootste nadeel, de kleine sensor, een minder grote nadeel geworden ivm scherptediepte. TochGrojan schreef:Grootste nadeel van het systeem blijft natuurlijk de kleine sensor, die f4-5,6/10-100mm is wat bereik betreft inderdaad te vergelijken met een 27-270 maar qua scherptediepte vergelijkbaar met een f10.8-15 /27-270mm, dus een onderwerp isoleren van de achtergrond word moeilijk.
Groeten Jan

Het schijnt dat Tamron bezig is met Nikon 1 (f/2) objectieven. Last but not least er was een patent opgedoken over een Nikon 1 objectief met f/0.7 aperture.
Dat is correct, echter op dit moment is er nog maar een objectief aangekondigd met een dergelijke lichtsterkte, persoonlijk vind ik dan voor een compact systeem het Micro Four Thirds system interessanter, hier heb je al een veel grotere keus in mooie objectiefen.Ocram schreef:Dus als Nikon met meerdere lichtsterke Nikon 1 objectieven komt, dan is het grootste nadeel, de kleine sensor, een minder grote nadeel geworden ivm scherptediepte. Toch![]()
Desalniettemin schijnt het Nikon 1 systeem in Europa goed aan te slaan, het is natuurlijk ook heel hip met al die verschillend kleurtjes waar je uit kan kiezen

Groeten Jan
Het bericht van Hans is hier aan toe gevoegd.
Kroontje
Kroontje
Ik stond er in 1e instantie niet bij stil, maar er is al een 1 NIKKOR VR 10-100mm f/4.5-5.6 PD-ZOOM (van ongeveer 600 Euro) uit geschikt voor video.
Nu komt er een 1 NIKKOR 10-100mm f/4-5.6 erbij. Dat kan een voordeel zijn als deze objectief een stuk goedkoper wordt dan de VR-PD ZOOM.
Maar is een 2e 10-100mm f/4-5.6 niet te verwarrend voor de Nikon 1 doelgroep ala soccer moms (*).
En zo schiet kwa diveristeit mbt NIKKOR 1 objectieven niet echt op
(*) soccer moms hoor ik regelmatig als de Nikon 1 doelgroep.
Nu komt er een 1 NIKKOR 10-100mm f/4-5.6 erbij. Dat kan een voordeel zijn als deze objectief een stuk goedkoper wordt dan de VR-PD ZOOM.
Maar is een 2e 10-100mm f/4-5.6 niet te verwarrend voor de Nikon 1 doelgroep ala soccer moms (*).
En zo schiet kwa diveristeit mbt NIKKOR 1 objectieven niet echt op
(*) soccer moms hoor ik regelmatig als de Nikon 1 doelgroep.
Ik zie als welkome aanvulling de 6.3-13 mm, dat was wat ik miste bij de 1-serie.
Heb overigens (vanwage nas, ik schaam me daar niet voor en ben mi toch al als addict bekend) de specificaries doorgespit en kwam tot de ontdekking dat het zoekersysteem NIET is gewijzigd, en dat is nu juist hetgeen mij deed besluiten de 1-serie vaarwel te zeggen: Met een bril is het (voor mij althans) niet goed werkbaar.
Goed om te zien dat Nikon de weg volgt en naar zijn gebruikers luistert!
Heb overigens (vanwage nas, ik schaam me daar niet voor en ben mi toch al als addict bekend) de specificaries doorgespit en kwam tot de ontdekking dat het zoekersysteem NIET is gewijzigd, en dat is nu juist hetgeen mij deed besluiten de 1-serie vaarwel te zeggen: Met een bril is het (voor mij althans) niet goed werkbaar.
Goed om te zien dat Nikon de weg volgt en naar zijn gebruikers luistert!
Willem.
Tja, aan de andere kant kun je wel lekker rondlopen met één objectief op de camera en twee in de broekzak en een FX bereik van 28-300mm bij je hebben. Gaat je met een NEX zo snel nog niet lukken. Een gebrek aan scherpte ondiepte is inderdaad een probleem, maar aan de andere kant heb je kleine objectieven en grotere scherptediepte met macro fotografie. Elk nadeel heb se voordeel...Grojan schreef:Grootste nadeel van het systeem blijft natuurlijk de kleine sensor, die f4-5,6/10-100mm is wat bereik betreft inderdaad te vergelijken met een 27-270 maar qua scherptediepte vergelijkbaar met een f10.8-15 /27-270mm, dus een onderwerp isoleren van de achtergrond word moeilijk