Lichtsterkte bij prime lens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
Jerengina
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lichtsterkte bij prime lens

Bericht door Jerengina » wo okt 24 2012 10:10 am

Hallo allemaal!

Relatief nieuw rol ik de wereld van fotografie binnen en daardoor had ik graag een vraag willen stellen. Een waarom ik hem hier stel is dat ik het antwoord niet in de reguliere boekjes en internet pagina's terug kan vinden.

Ter inleiding:
Ik heb kort gewerkt met de D5100 met de litlens 18-55mm, en nu met de D7000 met 16-85mm. Beide lenzen hebben de volgende specificaties: 3.5-5.6, wat de lichtsterkte doet vermoeden.
Bij volledig uitgezoomd haal je het diafragma van 3.5. Bij volledig inzoomen is het laagste diafragma 5.6.

Nu vraag ik mij af hoe dit met een prime lens gesteld is. Heeft een b.v. 70-200mm 2.8 hier ook "last" van?

"Mocht de uitleg technisch worden, of een doorverwijzing zijn, heb ik hier geen problemen mee....:smile:)

Jeroen

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lichtsterkte bij prime lens

Bericht door ElRonno » wo okt 24 2012 10:17 am

Een 70-200 is geen prime lens maar een zoomlens, maar dat terzijde.

Als er maar 1 getal achter staat, dus 70-200 2.8, dan is de grootste opening inderdaad 2.8 over het gehele zoombereik, op zowel 70mm als 200mm en alles daartussen. Dat is prettig maar vind je vooral bij de duurdere modellen.

Echter.... de grootst instelbare opening kan wel varieren met de scherpstelafstand. De 105/2.8 macro bijvoorbeeld, dat is wel een prime lens trouwens, heeft op kortere afstand (ik weet het niet precies, denk minder dan een halve meter) een maximaal instelbare opening die oploopt tot ongeveer 3.5 (weet het niet uit mijn hoofd). In feite gaat het diafragma niet minder ver open, maar verlies je extra licht vanwege de constructie van de lens.

Jerengina
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jerengina » wo okt 24 2012 10:44 am

Beste ElRonno,

Bedankt voor je reactie.
Heb je mogelijk ook enig zicht wat de technische verschillen zijn die dit mogelijk maken?

Gr. Jeroen

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo okt 24 2012 11:18 am

Lichtsterkte in het algemeen kun je verbeteren door beter glas, groter glas, betere coating, beter ontwerp, etc.

Om lichtsterke over een zoomrange constant te maken is een kwestie van ontwerp. Een objectief bestaat uit meerdere lenzen die ten opzichte van elkaar bewegen bij het zoomen en scherpstellen. Geen makkelijke klus om te ontwerpen.

In de praktijk is dat "constant" alleen bij benadering waar, het is nooit exact. Er zit zowiezo in die waarden bij elke lens een aardige afronding in van de marketingafdeling om op de magische standaardgetallen uit te komen. Een maximale opening van 2.8 is in de praktijk iets dat fotografen als professioneel beschouwen. Als de ontwerpers niet verder komen dan 3.0 is het dus begrijpelijk dat het een beetje naar beneden wordt afgerond, anders kun je die lens aan de straatstenen niet kwijt.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » wo okt 24 2012 11:28 am

ElRonno schreef:Lichtsterkte in het algemeen kun je verbeteren door beter glas, groter glas, betere coating, beter ontwerp, etc.

Om lichtsterke over een zoomrange constant te maken is een kwestie van ontwerp. Een objectief bestaat uit meerdere lenzen die ten opzichte van elkaar bewegen bij het zoomen en scherpstellen. Geen makkelijke klus om te ontwerpen.

In de praktijk is dat "constant" alleen bij benadering waar, het is nooit exact. Er zit zowiezo in die waarden bij elke lens een aardige afronding in van de marketingafdeling om op de magische standaardgetallen uit te komen. Een maximale opening van 2.8 is in de praktijk iets dat fotografen als professioneel beschouwen. Als de ontwerpers niet verder komen dan 3.0 is het dus begrijpelijk dat het een beetje naar beneden wordt afgerond, anders kun je die lens aan de straatstenen niet kwijt.
Is dat zo? Als ik een lens met een max opening op mijn camera monteer dan kan ik bij de diafragma instellingen die waarde ook echt kiezen, of manipuleert men die waarden dan ook?

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo okt 24 2012 11:45 am

Pearldrop schreef:Is dat zo? Als ik een lens met een max opening op mijn camera monteer dan kan ik bij de diafragma instellingen die waarde ook echt kiezen, of manipuleert men die waarden dan ook?
Met een elektronische lens geeft de lens een waarde door aan de camera, die de camera op het display toont. De camera meet dat niet na of zo. Dus ja, je ziet op het display de waarde die de fabrikant wilt dat je ziet.

Met analoge lenzen kan de fabrikant er ook de cijfertjes opdruken die hij wil.

Die afronding heeft ook voordelen, want dan zie je tenminste de standaardwaarden (2.8, 4, 5.6 etc.) en dat werkt wel prettig. Ik moet er niet aan denken dat elke lens die ik heb het echt exact zou weergeven, want uit het hoofd doorreken naar sluitertijden is dan wel erg lastig want het is geen linaire schaal.

In fotocursussen druk ik mensen ook op het hart om in eerste instantie alleen de standaardwaarden (dus hele stops) te gebruiken en tussenliggende waarden niet. Sommige camera's laten ook tussenstapjes van 1/3 of 1/4 stop toe. Die getallen krijg je nooit zo snel in je hoofd. Probeer eerst gevoel te krijgen bij de hele stops, dan weet je tenminste dat er tussen f/4 en f/8 twee stops zitten en dat je de sluitertijd twee keer moet halveren of verdubbelen. Maar goed, ik raak wat off topic :-)

Jerengina
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jerengina » do okt 25 2012 10:58 am

Bedankt voor de reacties!

Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”