Beste mensen, sinds enige tijd schiet ik foto's in RAW (NEF) en niet langer in JPG. Dit biedt mijn inziens als voordeel dat de foto thuis makkelijk nog iets kan worden bijgewerkt. Als belangrijkste voorbeeld zou ik het corrigeren van de belichting willen aanhalen. Dit is natuurlijk allemaal niets nieuws voor jullie hier. Maar wat ik wel merk bij mezelf is dat de verzameling NEF's op mijn PC schrikbarend toeneemt. Het lijkt mij verstandig om het grootste deel naar JPG te converteren. Ik wil van de mooiste foto's de RAW/NEF bewaren als ware het de negatieven van een analoge camera.
Wat mij nu nog echt tegenhoudt om een groot aantal foto's te converteren is het volgende. Ik wil gaan converteren met Capture NX. Maar ik aarzel welke correcties ik allemaal zal toepassen. Het is natuurlijk belangrijk om de foto's eerst door te lopen en dingen aan te passen die je opvalt. Nu kun je zeggen, dat wat je niet opvalt, hoef je ook niet aan te passen. Maar ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Ik schiet foto's met een D90 en gebruik vooralsnog het bijbehorende kit-objectief de 18-105mm zoomlens. Deze lens heeft een klein beetje last van vertekening. Ik zit er dus aan te denken om deze vertekening-correctie standaard aan te zetten en ook zie ik nog wat chromatische aberratie die ik standaard wil wegwerken bij het converteren.
Ik ben benieuwd naar jullie werkwijze. Hebben jullie actie-lijstjes per lens klaarliggen? Zo ja, wat staat daar dan op als je het over deze lens hebt. Of kijken jullie alleen naar artefacten die jullie opvallen (ik denk hierbij aan het menu van de camerainstellingen en het menu snel-herstellen in Capture NX)? Of doen jullie het helemaal anders?
foto's converteren van NEF naar JPG met Capture NX
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: foto's converteren van NEF naar JPG met Capture NX
Ik gebruik dan veelal View NX. In het verkenner venster van View NX kun je de NEF's selecteren en dan klik je op converteren. Ze blijven dan wel in dezelfde map staan.
Bij Capture komt alles in de map die je nog moet aanwijzen.
Zelf heb ik er spijt van dat mijn eerste opnamen digitaal alleen maar met JPG zijn gemaakt. Ik kan ze nu eigenlijk niet meer gebruiken.
Oplossing: alles in NEF en bewaren op een externe harde schijf. Heb nu 1 Tb van WD (passport) en die staat nu voor de helft vol met (een backup van) m'n foto's.
Zelf heb ik er spijt van dat mijn eerste opnamen digitaal alleen maar met JPG zijn gemaakt. Ik kan ze nu eigenlijk niet meer gebruiken.
Oplossing: alles in NEF en bewaren op een externe harde schijf. Heb nu 1 Tb van WD (passport) en die staat nu voor de helft vol met (een backup van) m'n foto's.
Hoezo? Je geeft gewoon de destination directory op hoor! Ik wil juist geen NEFs met JPEGs in eenzelfde directory hebben...Hans Braakhuis schreef:Ik gebruik dan veelal View NX. In het verkenner venster van View NX kun je de NEF's selecteren en dan klik je op converteren. Ze blijven dan wel in dezelfde map staan.
Vanaf de allereerste Nikon D100 heb ik alles in NEF gemaakt. En idd, nooit spijt van gehad.

Heb nog NEF files uit 2002 (10 jaar oud!) en die zijn nog prima bewerkbaar met alle huidige tools (PS CS6, ViewNX2, CaptureNX2, LR4, etc)
En vóór de Nikon D100 had ik een Minolta DiMAGE7, ook daar alles in TIFF formaat opgeslagen. Ook nog steeds bruikbaar als 'negatieven'.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Eigenlijk denk je precies verkeerd om. Feitelijk zou je gewoon alles in NEF moeten blijven bewaren, niet in JPG. Die foto's die je goed genoeg vindt ga je dan bewerken in Capture, bewaar het bestand nog steeds gewoon in het NEF-formaat (kun je de bewerking later nog weer anders aanpassen), maar niet als vervanging van het origineel, maar altijd als extra "werk"-bestand. Originelen altijd origineel laten.norry schreef:Maar wat ik wel merk bij mezelf is dat de verzameling NEF's op mijn PC schrikbarend toeneemt. Het lijkt mij verstandig om het grootste deel naar JPG te converteren. Ik wil van de mooiste foto's de RAW/NEF bewaren als ware het de negatieven van een analoge camera.
Wat mij nu nog echt tegenhoudt om een groot aantal foto's te converteren is het volgende. Ik wil gaan converteren met Capture NX. Maar ik aarzel welke correcties ik allemaal zal toepassen.
Alleen die opnamen die de moeite waard zijn om extern af te afdrukken of op een webpagina te zetten, converteer je dan naar JPG.
Met een viewer Als Nikon View NX2 kun je makkelijk gewoon alle originele NEF-bestanden doorlopen en groter opklikken om het "eenvoudig" te bekijken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 25 2012 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat is daar zo schrikbarend aan?norry schreef:Maar wat ik wel merk bij mezelf is dat de verzameling NEF's op mijn PC schrikbarend toeneemt.

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik jullie gelijk moet geven. Gewoon lekker bewaren die NEF's op een (extra/externe) harde schijf.