Ik ben benaderd door een vrij groot bedrijf. Ik heb vorig jaar enkele foto's gemaakt van hun terrein en gebouwen. Nu hebben ze me per E-mail benaderd met de vraag of het mogelijk is om de foto's te mogen gebruiken voor hun website, publicaties en folders. Met (heel netjes) ook de vraag wat het moet kosten. Dus geen verzoek om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik ben daar natuurlijk heel blij mee, ook omdat het een dure hobby is en elke bijdrage welkom is.

Nu heb ik al wat vooronderzoek gedaan. Ik heb de standaard prijslijst van de fotografenfederatie opgezocht, ik ga navragen wat voor soort publicaties ze willen doen, of ze exclusieve rechten willen etc. Mijn bedoeling is om een redelijke vergoeding in de wacht slepen, al ben ik er nog helemaal niet uit wat ik moet vragen; de adviesprijs van de fotografenfederatie lijkt mij persoonlijk wat aan de hoge kant.
Ik verwacht echter een mogelijk probleem omtrent de facturering. Het is een groot bedrijf en ze verwachten mogelijk een BTW rekening. Die kan ik niet leveren want ik ben geen bedrijf. Ik heb ook niet de intentie om een bedrijf te starten. Ik weet dat het weinig moeite kost en de administratie stelt niet zo heel veel voor (heb de HEAO gedaan, dus ik weet waar ik het over heb), maar ik vind het wat teveel van het goede om voor één factuur een bedrijf te starten. Zeker omdat ik niet de intentie heb om fotografie bedrijfsmatig te gaan doen.
Mijn vraag is dus: Weet iemand hoe je dit op een nette en vooral ook legale manier af kan handelen? Kan dit als een soort onkostenvergoeding aan een particulier? Mag ik een rekening uitschrijven zonder BTW (volgens mij wel), maar hoe geef ik die eventueel bij de belasting op? Dit alles natuurlijk er vanuit gaande dat het niet twee tientjes betreft.

Kortom: Weet iemand hoe je het beste als particulier met een eenmalige vergoeding voor je foto's om kunt gaan? Een open vraag, ik weet het, maar ik moet ergens beginnen en ik wil ze een goed voorstel doen. Elke bijdrage aan deze dure hobby is welkom.