Ik heb een Hähnel HRN 280 remote shutter. Als ik de knop half indruk focust hij echter niet en kan ik als ik hem helemaal indruk ook niet afdrukken. Als ik op de camera focus, werkt het wel. Op de camera heb ik daartoe de knop AF-ON geprogrammeerd en niet de sluiterknop. Ik vermoed dat het hem daarin zit. Manual focus werkt uiteraard wel.
Is er een manier waarop, zodra een remote shutter aangesloten is, deze zowel focust als ontspant in plaats van uit te gaan van de camera instellingen? Of moet ik dan telkens als ik die remote gebruik, de instelling van de ontspanknop (A5) wijzigen?
MC-30 cloon focus
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: MC-30 cloon focus
Je kunt het toch zelf even uitproberen, met verstelling van die instelling (dus de gewone sluitertijdenknop niet gedeblokkeerd voor AF)?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr okt 26 2012 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste P,
Waarom verwacht je dat een afstandsbedfiening iets anders doet dan de ontspanknop?
Ik zou die afwijkende programmerig gewoon (tijdelijk) terugzetten als je Af-activatie wilt.
Groeten, Gijs
Waarom verwacht je dat een afstandsbedfiening iets anders doet dan de ontspanknop?
Ik zou die afwijkende programmerig gewoon (tijdelijk) terugzetten als je Af-activatie wilt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Pearldrop
- Forumlid
Omdat een remote ook gebruikt wordt om de camera niet aan te raken ivm bewegingsonscherpte door indrukken van die knoppen. Naast het feit dat men met een remote meestal op wat afstand staat (vandaar de benaming remotegijs sandberg schreef:Beste P,
Groeten, Gijs

Het zou kunnen zijn dat er een bepaalde intelligentie in zit die weet dat er een remote aangesloten is en hier rekening mee houdt.
Dat had ik uiteraard gedaan (edit:, zie net dat dit in mijn post niet helemaal duidelijk is), vandaar mijn vraagstelling of het ook mogelijk was zonder de instelling op de camera te wijzigen.Léon Obers schreef:Je kunt het toch zelf even uitproberen, met verstelling van die instelling (dus de gewone sluitertijdenknop niet gedeblokkeerd voor AF)?
Maar ik krijg nu 2 tegenvragen terwijl niemand mijn oorspronkelijke vraag kan beantwoorden

Als je de functie van de ontspanknop op de camera wijzigt (dus scherpstellen als functie eruit haalt), wijzig je ook de functie van de remote op dezelfde manier. Als daar verder geen AF-on knop opzit, kan dus niet wat jij wilt
- Pearldrop
- Forumlid
Ok. Jammer maar niet onoverkomelijk.