De weg kwijt met de D700

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Windmill
Forumlid
Forumlid

De weg kwijt met de D700

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 10:40 am

Hallo allemaal,

Ik merk nu ik de D700 heb, dat ik door de mand val met mijn onkunde, daar ik altijd dacht goed te fotograferen met de D90.
Niet zo moeilijk als je altijd in auto en P hebt gefotografeerd.

Ik merk dat veel foto's te donker zijn, ligt niet aan de camera en lenzen maar aan mijn onkunde...
Ben juist overgestapt van de D90 naar de D700 omdat ik graag met full frame wilde fotograferen, met als reden dat je dan
betere foto's verkrijgt, meer details etc... Ik merk ook dat ik veel overbelichte foto's heb met 1 bepaalde lens, de 50mm 1.8.

Is er iemand die veel ervaring heeft met de D700 of vergelijkbaar en mij en misschien ook anderen van dit forum, een soort workshop
kan geven ???Het is een mooie camera die D700, maar zoals het nu gaat moet ik straks gaan downgraden........ :huh:

Alvast bedankt ! :wink2:
Gr Etienne
Laatst gewijzigd door Windmill op za okt 27 2012 11:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: De weg kwijt met D700

Bericht door Jolanda » za okt 27 2012 10:43 am

Hoi,
binnenkort is het clubavond van de afdeling Zuid-Holland, gehouden volgens mij in Ridderkerk. Daar zitten een aantal D700 gebruikers bij. Als je daar nu eens naar toe gaat? Dan kan je wellicht al kennismaken met ze en evt. verdere afspraken maken?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 10:49 am

Dankje Jolanda,

Ik heb me net aangemeld, ik ga me niet meer beter voordoen zoals met mijn D90, ik moet aan de slag en opnieuw leren fotograferen :mryellow:

Bedankt voor de tip !

Gr Etienne

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 27 2012 11:25 am

Je aanname dat een fullframe camera betere (wat is dat eigenlijk?) beelden oplevert met meer details is alleen helemaal niet waar...

Als je last hebt van overbelichting, met name bij een bepaald objectief, dan kan je daar toch voor compenseren. Bijvoorbeeld met de +/- knop. In ieder geval je histogrammen goed in de gaten houden. Want je kan het natuurlijk ter plekke zien en hoeft niet te wachten tot je het achteraf achter de PC ziet.

En schiet in NEF formaat. Dan kan je vaak nog wel wat redden mits het niet te veel is! :idea:

Over welke 50mm f1.8 hebben we het trouwens?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 11:36 am

Ik heb alles geplaat in RAW +JPEG wat toch ook ok is om na te bewerken ???, De lens is een Nikkor 50mm 1.8 vast brandpunt. +/- heb ik gedaan maar moest wel hele grote stappen nemen om te corrigeren. Nu heb ik nog geen software om foto's te bewerken. Met I-mac weet ik ook nog niet welke software geschikt is om te gebruiken.

Blijkbaar ben ik een luie fotograaf geworden in de loop van de tijd door auto functies....en daardoor kom ik nu mezelf tegen. Is niet erg, in tegen deel alleen nu voelt het wel heel vervelend, de goeie spullen zijn er, alleen nog niet een goeie gebruiker.....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: De weg kwijt met de D700

Bericht door Patrick » za okt 27 2012 12:06 pm

Als je op RAW+JPG fotografeert dan heb je beide bestanden. Die JPG kan je gewoon weggooien; die kan je zo weer genereren uit de NEF.

Probeer gewoon eerst eens Nikon View NX. Dan kan je best al wat zaken rechttrekken. En voor het uitgebreidere werk: Lightroom 4. Te kopen met clubkorting bij onze partners!

Blijft mijn vraag: welke 50mm f1.8. Er zijn een aantal typen van...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za okt 27 2012 12:09 pm

Ik vraag me af hoe je de belichtingsmeter hebt ingesteld als je heel veel moet corrigeren.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 27 2012 12:12 pm

a90 schreef:Ik vraag me af hoe je de belichtingsmeter hebt ingesteld als je heel veel moet corrigeren.
Goed punt. De D700 heeft ook gewoon een P stand.

Ik schiet 97%+ op stand A, en de rest op stand M. P gebruik ik nooit, S maar heel sporadisch.

oud0001

Bericht door oud0001 » za okt 27 2012 12:19 pm

Yep de typen zijn: Pré Ai, Ai, Ais, AF, AF-d en AFs.

Bij de AF-D niet vergeten de diafragmaring te vergrendelen!
Bij Ai, Ais niet vergeten deze non CPU in te stellen in het menu. Anders klopt de diafragma waarde die de camera ziet niet met de ingestelde waarde op het objectief en krijg je meetfouten.

Als ik een tip mag geven. Ga werken in Manual M of diafragma voorkeuze A.
Neem de tijd om goed te belichten. Check je histogram.
Begrijp de lichtdriehoek. S,A en ISO.

Dan komt het verder wel goed. :wink:

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 12:24 pm

Een correctie, ik gebruik een AF Nikkor 50 mm f/1.4D

Op mijn Mac kan ik niet volledige foto info verkrijgen in I-Photo....ik probeer later wel een voorbeeld foto te plaatsen. Maar ik zal eerst een microsoft computer moeten opstarten om uitgebreide foto info te kunnen vermelden.

Ik heb inderdaad wel bijna altijd op P staan, wat voor zover ik nu kan oordelen nu ik even op A heb staan een aardig verschil geeft de positieve kant op.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 27 2012 12:26 pm

Vreemd. Beide automatische standen. Dat zou voor de belichting niet zoveel uit moeten maken...

Op een Mac moet je ook genoeg programma's kunnen vinden die je alles vertellen. Download in ieder geval Nikon View NX even. Werkt prettig en makkelijk en doet het uitstekend. vertelt je alles, maar dan ook alles wat je nodig hebt!

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 12:32 pm

Tuihanti schreef: Als ik een tip mag geven. Ga werken in Manual M of diafragma voorkeuze A.
Neem de tijd om goed te belichten. Check je histogram.
Begrijp de lichtdriehoek. S,A en ISO.

Dan komt het verder wel goed. :wink:
Ik ga A proberen, de licht 3 hoek ken ik (nog) niet....
ISO probeer ik niet te hoog laten op te lopen. Auto ISO is ook geen goeie optie denk ik.

Windmill
Forumlid
Forumlid

Bericht door Windmill » za okt 27 2012 12:34 pm

Patrick schreef:Vreemd. Beide automatische standen. Dat zou voor de belichting niet zoveel uit moeten maken...

Op een Mac moet je ook genoeg programma's kunnen vinden die je alles vertellen. Download in ieder geval Nikon View NX even. Werkt prettig en makkelijk en doet het uitstekend. vertelt je alles, maar dan ook alles wat je nodig hebt!
Nikon view NX heb ik al maar zegt me nog werkelijk niets....maar toegeven ik heb ook nog niet echt veel tijd aan besteed. Ik had met mijn D90 en Iphoto genoeg, ik corrigeerde mijn foto's NOOIT

oud0001

Bericht door oud0001 » za okt 27 2012 12:42 pm

U vraagt en wij leveren. :wink:

http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ichtingsdr

Probeer ook de M stand en gebruik de in de zoeker aanwezige lichtmeterbalk. Check nadien je histogram.
Eventueel maak je de plaat opnieuw met een stop meer of minder, naar gelang nodig is.
De meters in de camera's maken soms een meetfoutje. Daarom moet je ff de histogram checken.

Installeer ViewNX2 voor MAC. Daar ga je blij mee zijn. Is gratis ook nog.
http://nikonimglib.com/nvnx/index_nl_eu ... -macintosh

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 27 2012 12:49 pm

Windmill schreef: Nikon view NX heb ik al maar zegt me nog werkelijk niets....maar toegeven ik heb ook nog niet echt veel tijd aan besteed. Ik had met mijn D90 en Iphoto genoeg, ik corrigeerde mijn foto's NOOIT
Ik corrigeer mijn foto's ALTIJD. En dat is niet omdat ik nou zo'n slechte fotograaf bent. Een goede foto maak je twee maal. Eerst op locatie, waar je zorgt voor een zo goed mogelijke basis. En daarna achter de PC. Minimaal wat puntjes op de i zetten. Soms wat meer. Of je gaat helemaal los op zo'n bestand, maar dat is niet echt mijn ding.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”