Hi,
Heb de nikon d 5100 nu 3 maanden in mijn bezit en zou graag een lens met een vast brandpuntafstand willen aanschaffen. Voor de 5100 is er de 35mm 1.8g speciaal voor de dx. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om ook de 50mm 1.8g op deze camera te plaatsen. Is er iemand die mijn kan vertellen welke lens ik het best zou kunnen aanschaffen bij mijn camera. Even ter informatie ik wil deze lens voor het maken van portret fotos en binnenshuis opnamen op feestjes en dergelijke.
afs 50mm vs afs 35mm
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Re: afs 50mm vs afs 35mm
Als je even zoekt, zie je dat hier pas een draadje over is geweest
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=43147
Je hebt twee verschillende wensen:
Voor portretten leent de 50mm zich beter en voor binnenwerk de 35mm (hoewel je daar soms nog meer groothoek zou willen), dus waar ligt je prioriteit?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=43147
Je hebt twee verschillende wensen:
Voor portretten leent de 50mm zich beter en voor binnenwerk de 35mm (hoewel je daar soms nog meer groothoek zou willen), dus waar ligt je prioriteit?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Bedankt voor je snelle reactie. Even voor de duidelijkheid ik ben nog een beginner in de fotografie, maar iemand heeft mij ooit aangraden om een lens met vaste brandpuntsafstand aan mijn collectie toe te voegen omdat dit fijne lenzen zijn om te leren fotograferen. Nu heb ik gelezen over de cropfactor van een dx toestel van 1,5 heb ik het dan goed begrepen dat de fx 50mm lens op een dx door de cropfactor van 1,5 neer komen op 75mm en de dx 35mm lens op de dx camera neer komen op 52.5mm. En dan dus de 35mm dx lens het meest neutraal/standaard is?
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad wordt de beeldhoek op een DX camera kleiner en dan gedraagt de 35mm zich als een standaard objectief (vergelijkbaar met een 50mm op FX).
En het klopt dat je met een vast brandpunt anders gaat kijken en fotograferen, zeker een aanrader die 35mm DX !
En het klopt dat je met een vast brandpunt anders gaat kijken en fotograferen, zeker een aanrader die 35mm DX !
Groeten - Arend / flickr
Nogmaals bedankt, ik denk dat mijn keuze gaat vallen op de 35mm dx lens.
Gisteren avond de dx 35mm lens gekocht, krijg hem alleen pas a.s. donderdag voor mijn verjaardag. Ja mijn vrouw en ik zijn dan wel 51 jaar, maar eerder krijg hem echt niet.... hi hi. Zal na wat uitproberen mijn bevindingen, voor zo ver ik dat kan beoordelen, nog laten weten. Bedankt voor het meedenken.
Ik kan je vertellen dat je er blij van wordt.
Je zult moeten zoomen met je voeten maar, het beeld dat het oplevert is dat meer dan waard.
Ga er maar vast van uit dat je last gaat krijgen van NAS en nog meer lichtsterke primes wilt hebben.
Je zult moeten zoomen met je voeten maar, het beeld dat het oplevert is dat meer dan waard.
Ga er maar vast van uit dat je last gaat krijgen van NAS en nog meer lichtsterke primes wilt hebben.