De weg kwijt met de D700
Re: De weg kwijt met de D700
Ik vraag me af of de camera al een reset heeft gehad.
Alles ff lekker weer op 0 zetten en lekker fris beginnen. Dan het menu in duiken en alles op neutraal zetten zoals kleur beheer, scherpte en contrast.
Leer je meteen de camera goed kennen. Dan even je naam en ©2012 er in zetten etc.
Ik bewerk ook altijd. Beetje verscherpen, eventueel rechtzetten, kleine belichringscorrectie en eventueel contrast.
Dan maak ik er pas een JPG van. Die JPG open ik opnieuw en verscherp nog eens met 3. Daarna maak ik er een 1024 JPG van voor het internet, als ik die wil tonen.
Het meeste doe ik als batch, dus alles in een keer. Ik klik een paar keer en het programma doet het werk voor me.
Enkel bij model en andere portret shoots maak ik er meer werk van.
Alles ff lekker weer op 0 zetten en lekker fris beginnen. Dan het menu in duiken en alles op neutraal zetten zoals kleur beheer, scherpte en contrast.
Leer je meteen de camera goed kennen. Dan even je naam en ©2012 er in zetten etc.
Ik bewerk ook altijd. Beetje verscherpen, eventueel rechtzetten, kleine belichringscorrectie en eventueel contrast.
Dan maak ik er pas een JPG van. Die JPG open ik opnieuw en verscherp nog eens met 3. Daarna maak ik er een 1024 JPG van voor het internet, als ik die wil tonen.
Het meeste doe ik als batch, dus alles in een keer. Ik klik een paar keer en het programma doet het werk voor me.
Enkel bij model en andere portret shoots maak ik er meer werk van.
Als je met de D700 op de zelfde manier fotografeert als met de D90 moet je qua belichting ook min of meer de zelfde resultaten krijgen. Ik vermoed dat er iets verkeerd staat ingesteld, het is het handigst om zo'n onderbelichte foto hier te plaatsen inclusief exif, aan de hand daarvan kan je snel geholpen worden.
Mensen roepen snel fotografeer in M of in A waar op zich ook niets mis mee is, maar een D700 moet ook in P prima resultaten leveren.
Als je in P of A fotografeert is het over het algemeen ook beter om matrixmeting of meting met nadruk op het midden te gebruiken en niet spot meting.
Groeten Jan
Mensen roepen snel fotografeer in M of in A waar op zich ook niets mis mee is, maar een D700 moet ook in P prima resultaten leveren.
Als je in P of A fotografeert is het over het algemeen ook beter om matrixmeting of meting met nadruk op het midden te gebruiken en niet spot meting.
Groeten Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tuihanti schreef:Ik bewerk ook altijd. Beetje verscherpen, eventueel rechtzetten, kleine belichringscorrectie en eventueel contrast.

Waarom zou je een bestand eerst als JPG opslaan, die weer openen en dan na verkleinen weer opslaan als JPG. Dat komt de kwaliteit echt niet ten goede!
Ik moet helaas werken nu, ik zal vannacht wat foto's plaatsen om een beeld te geven hoe ze zijn.
Om een extra verscherping mee te geven zonder dit in de raw file te moeten doen. Ik moet het anders nadien weer uit de RAW file gaan halen.
Doe ik dat niet ontbreekt er scherpte op de website. Zodra ik dat dan heb gedaan kan ik er meteen een 1024 van maken in 1 handeling.
Ik vind het makkelijker werken op die manier.
@Windmill
Ik ben benieuwd.
Doe ik dat niet ontbreekt er scherpte op de website. Zodra ik dat dan heb gedaan kan ik er meteen een 1024 van maken in 1 handeling.
Ik vind het makkelijker werken op die manier.
@Windmill
Ik ben benieuwd.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik ben even benieuwd op welke stand dit knopje staat. Hij staat hier in het midden, matrixbelichting maar hoe staat deze ingesteld op jouw camera ?

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
De TS geefyt aan de compensatie te hebben gebruikt en dan extreem te moeten corrigeren.
Ik verwacht dan niet dat het daar aan zal liggen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Grappig. Mij lijkt het juist een heel aannemelijke reden voor het probleem. Hoewel het feit dat het meer lijkt te spelen bij een bepaald objectief wat vreemd is...Tuihanti schreef:De TS geefyt aan de compensatie te hebben gebruikt en dan extreem te moeten corrigeren.
Deze heb ik in zeker geprobeerd, maakt zeker uit.a90 schreef:Ik ben even benieuwd op welke stand dit knopje staat. Hij staat hier in het midden, matrixbelichting maar hoe staat deze ingesteld op jouw camera ?
Is het niet keer mogenlijk om een D700 clubdag te organiseren ?
Helaas zit ik nu in de auto, dus gedetaileerde info kan ik nu niet geven.
Is NEF foto's maken verstandiger dan jpeg + RAW ? Is een NEF makkelijk te bewerken met
de standaard door Nikon meegeleverde software ?
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Moet zeggen dat mijn eerste gedachte ook naar het spot/matrix meting schakelaartje ging. Dat kan behoorlijk verschillende resultaten opleveren.
Complimenten trouwens dat je gelijk de schuld bij jezelf en je gebrek aan ervaring zoekt; er zullen er genoeg zijn die in een soortgelijke situatie gelijk de camera de schuld geven.
Weet zeker dat dit probleem goed gaat komen en je niet terug hoeft te grijpen naar de D90 (alhoewel dat ook geen straf hoeft te zijn). En als ik jou was zou ik zeker mijn camera en lenzen zeker meenemen naar de clubavond, daar kun je alleen maar wat van opsteken.
Complimenten trouwens dat je gelijk de schuld bij jezelf en je gebrek aan ervaring zoekt; er zullen er genoeg zijn die in een soortgelijke situatie gelijk de camera de schuld geven.
Weet zeker dat dit probleem goed gaat komen en je niet terug hoeft te grijpen naar de D90 (alhoewel dat ook geen straf hoeft te zijn). En als ik jou was zou ik zeker mijn camera en lenzen zeker meenemen naar de clubavond, daar kun je alleen maar wat van opsteken.
Bedankt hoor, camera is ook goed, deoperator noch niet hahaweimaraner schreef:Complimenten trouwens dat je gelijk de schuld bij jezelf en je gebrek aan ervaring zoekt; er zullen er genoeg zijn die in een soortgelijke situatie gelijk de camera de schuld geven.

Maarre, op mijn werk even gespeeld met de camera en ik zie nu al verschillen, ik zie ook in dat vele sluitertijden te hoog waren ingesteld waardoor de foto's te donker werden in P stand. Ik doe het nu in A en M, en vanuit daar speel ik met diafragma opening, ik zie wel nog steeds onderlinge verschillen en mijn fouten !

Later foto's erbij....
-
- Forumlid
Ook inde P stand moet er correct belicht zijn.Windmill schreef:...... ik zie ook in dat vele sluitertijden te hoog waren ingesteld waardoor de foto's te donker werden in P stand. .....
Donkere foto's hebben niets met de sluitertijd te maken.
- Pearldrop
- Forumlid
Gewoon flink experimenteren. Ik kwam zelf van een Canon G5 (niet spiegel) en schoot meestal op P, na de overstap op de D700 had ik ook zoiets van: met de canon maakte ik betere foto's. Het kost even tijd om hem te leren kennen maar uiteindelijk maakt hij mooie plaatjes. Vooral met je 50mm 1.4 prime.
- bert
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Beste windmill
Als je mij een pb stuurt wil ik je graag wijsmaken in deze mooie kamera
Ik kom zelf ook uit hellevoetsluis en heb ook de d700 gehad
Misschien kunnen we wat afspreken van de week
Gr bert
Als je mij een pb stuurt wil ik je graag wijsmaken in deze mooie kamera
Ik kom zelf ook uit hellevoetsluis en heb ook de d700 gehad