D100 nu verkopen ja of nee?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Jos van Zetten

D100 nu verkopen ja of nee?

Bericht door Jos van Zetten » zo aug 26 2007 5:49 pm

Ik ben de digitale fotografie begonnen met de D100, omdat deze betaalbaar was.
De D200 is een fantastische camera maar vond ik te duur.

Nu de D300 is aangekondigd ruik ik mijn kans.
Ik denk/hoop dat de D200 goedkoper wordt en mischien dat veel D200 gebruikers wel overstappen op de D300.
Of ben ik nou erg opmimistich te denken dat deze straks veelvuldig op marktplaats aangeboden zal worden?

Ik heb inmiddels mijn F3 en F3P (press) met div zoekers en lenzen op markplaats aangeboden. Het gaat mij aan mijn hart maar ik pak toch alleen nog maar de digicam. Als ik de F3 met MD4 in mijn handen heb twijfel ik wel weer hoor.....maar goed je kan tenslotte niet alles.

Mijn vraag is eigenlijk, is het slim om nu al mijn D100 te koop aan te bieden en dan een paar maanden te wachten tot de prijzen zakken van de D200.
Als de D200 in prijs gaat dalen dan zal mijn D100 ook wel flink in prijs dalen. Ik wil de eventuele prijsdaling een slag voor zijn.
Of zal het prijsverschil te verwaarlozen zijn.

Ik hoor graag hoe jullie daar over denken.

Jos

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo aug 26 2007 6:10 pm

Ik vind het wel moeilijk hoor, Nu de D100 wegdoen of over 4 of 5 maanden ? hoeveel minder zal je er voor krijgen is dan eigenlijk de belangrijkste vraag. Daarbij komt dat je dan de komende maanden cameraloos moet zien te overbruggen.

Aan de andere kant is niet te voorspellen welke kant het op zal gaan, er zal altijd wel een minimale waarde overblijven voor de DSLR's.

Ik zou zelf niet speculeren op de mogelijke op handen zijnde D200 dump. Ik denk dat het zo een vaart waarschijnlijk wel niet zal lopen. Ik zou de D100 aanhouden totdat duidelijk is wat de prijzen worden van de D200's en of je die kunt betalen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Re: D100 nu verkopen ja of nee?

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 6:17 pm

Jos van Zetten schreef:Het gaat mij aan mijn hart...
Waarom hou je ze niet...?

D100 of D200... maakt niet veel uit...
Het gaat om de fotograaf. Die maakt de plaatjes, niet de camera.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo aug 26 2007 6:17 pm

Als het goed is zullen ze allebei wat zakken in prijs.
Ik zit er ook een beetje op te wachten, om zodoende op een leuke manier een d200 te kunnen kopen. Maar wij zijn niet de enigen. Heel veel mensen willen wel graag zo'n top camera voor een leuke prijs, daarom zal de prijs niet te veel dalen. Er zal wat meer worden aangeboden, maar die zullen snel verkocht zijn voor een vrij hoge prijs, omdat er zat kopers zijn.

Wanneer is de d300 trouwens leverbaar?
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 6:18 pm

daantje schreef:Wanneer is de d300 trouwens leverbaar?
November.
En voordat de insecten eruit zijn ben je een half jaar verder.

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo aug 26 2007 6:20 pm

als je 'n nieuwe camera koopt is het voor veel mensen juist aantrekkelijk hun oude model als reserve te houden; als je ziet hoe de wat oudere modellen het op marktplaats doen is het ook beter hem gewoon zelf te houden want je krijgt nauwelijks meer de helft van wat ie je nieuw ooit gekost heeft

mijn D70s ging niet weg toen ik de D200 kocht en als ik de D300 mettertijd aanschaf gaan ze nog steeds niet weg

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 6:21 pm

Nu krijg je 435 euro voor een D100. Stel dat dat 235 euro is over een half jaar. Dan heb je toch een half jaar lol gehad voor 200 euro. Misschien maak je er dan nog 10000 foto's mee. Dat is 2 eurocent per foto...

En wij zien toch niet of de foto is gemaakt met een D100 of D200. We zien alleen of de foto is gemaakt door iemand die snapt waar hij mee bezig is of niet...

Je hebt het nu over prijzen in de regio : "perfect als back-up body".

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » zo aug 26 2007 6:27 pm

Dat het aanbod straks groter word weet ik wel zeker , vooral op marktplaats van gebruikte D100 en de D200 , wat de prijzen in de winkels betreft voor de D200 die zijn volgens mij al licht gedaald ik heb
hier en daar al verschillende aanbiedingen gezien ,
ik denk dat als je de D100 wil verkopen moet je het nu doen ik hoop dat je er een goede prijs voor krijg ,
ik kreeg in 2006 500 euro voor mijn D100 met accupak en dat was toen
een goede prijs volgens een winkel waar ik mijn D200 heb gekocht ,
wat is wijs succes .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo aug 26 2007 6:30 pm

maar als je de camera aanhoudt hoef je niet gelijk als de D300 uitkomt aan te schaffen en kun je dat 'n half jaartje aanzien totdat de prijs al wat daalt

en het is niet ondenkbaar dat je nieuwe camera een keer voor 'n technische storing naar de reparatie moet waardoor je 'm 8 weken kwijt bent, dus ook dan is het handig om 'n reserve camera in huis te hebben

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo aug 26 2007 6:32 pm

Wat de prijsdaling zal zijn blijft natuurlijk een gok. Toen de D200 uitkwam, werd de D100 ook steeds vaker aangeboden en dat effect zal je misschien ook wel krijgen w.b. de D200 als de D300 op de markt komt.
Ik zag vanmorgen op Marktplaats dat ook de D2X er meer op staat dan normaal. Bij een enkeling staat er inderdaad bij "wegens aanschaf D3"
W.b.de D100: Gemiddeld brengt deze nu €475 op voor alleen de body, ik vermoed dat dit wel zal zakken tot beneden de €400 als de D300 op de markt komt.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo aug 26 2007 6:34 pm

Als ik nu kijk wat mijn camera nu nog opbrengt dan is dat na bijna 2 jaar nog niet de helft. Ik denk dat ik hem er lekker bijhou als er ooit een nieuwe komt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Robin

Bericht door Robin » zo aug 26 2007 6:47 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roberto

Bericht door Roberto » zo aug 26 2007 7:16 pm

Mijn D100 gaat zeker niet weg! Deze wordt gewoon de backup zoals iedereen boven al aangeeft... mzzl, Robbert

mikemix

Bericht door mikemix » zo aug 26 2007 7:24 pm

Ik hou mijn F3hp, F4s en F5.
Tuurlijk hier gaat alles ook digitaal, heb mijn D100
verkocht aan een vriend en heb een aantal maanden een D200+MB-D200.

Ik denk dat er ooit wel een D300 komt, maar weet nu al dat die D200
nooit weg gaat, wat een fijne camera is dat zeg.
Het gevoel wat ik nu met de D200 al heb, heb ik helaas nooit met de D100
gehad.
D100 is een prima camera, maar ik miste wel het één en ander.
D200 gaat toch meer richting Pro.

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » zo aug 26 2007 8:10 pm

Hoop reacties in een korte tijd....leuk.

Backup camera doe ik niet aan, als je er je brood mee moet verdienen heb je een backup nodig, ikke niet dat kost te veel voor een amateur.

Als de D100 een paar tientjes zakt dan hou ik hem liever en neem een afwachtende houding aan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat hij straks niks meer opleverd.
Ook verwacht ik niet dat het in November prijsschieten wordt.
Eerst maar eens afwachten of de D300 inderdaad leverbaar is in November, en voordat de D200 dan eventueel op marktpaats komt voor de prijs die ik voor ogen heb ben je weer een paar maanden verder.

Ik beleef veel plezier aan de D100 en zal vorlopig een afwachtende houding aan nemen.
Maar mocht de kans zich straks voor doen dan sla ik mijn slag :D

Jos

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”