Aardige man overigens, waarbij je metal je vragen terecht kunt. Als hij het niet weet zegt hij het ook en vraagt het aan een collega.
Probeer een andere lens en je weet het.edrocket schreef:Bij uitzoomen verplaatst de vlek zich naar buiten en wordt wolliger, en vanaf 14mm is ie niet meer te zien. Kan dat in mijn lens zitten? Of erop?
Misschien wat onduidelijk gesteld: de vraag was meer of het op de lens zit of er in.Léon Obers schreef:Probeer een andere lens en je weet het.edrocket schreef:Bij uitzoomen verplaatst de vlek zich naar buiten en wordt wolliger, en vanaf 14mm is ie niet meer te zien. Kan dat in mijn lens zitten? Of erop?
Vuiltjes op de frontlens zul je nooit zo duidelijk terugzien, dus het vuiltje moet dichter bij de sensor zitten aan de achterkant van het objectief. Heb je de achterste lens al eens geïnspecteerd en schoongemaakt?edrocket schreef:Misschien wat onduidelijk gesteld: de vraag was meer of het op de lens zit of er in.
Ik wil m schoonmaken, maar vind het maar een enge bedoening. Is een lenspen geschikt voor het achterste element?Een krasje op de achterste lensdelen (daar waar je het objectief aan de camera koppelt) is meestal funest voor je opnamen. Maar er zijn objectieven die er bijna geen last van hebben.