LEE Big Stopper reflectie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marcel_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

LEE Big Stopper reflectie

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 6:26 pm

Afgelopen vrijdag had ik mijn bestelde "LEE Big Stopper" binnen gekregen. Dus vandaag ging ik helemaal enthousiast naar een locatie op een uur rijden.
Hier een paar foto's genomen met mijn nieuwe Big Stopper, maar nu blijkt dat op een of andere manier mijn Big Stopper reflecteert, waardoor ik de weerspiegeling van mijn lens terug zie op mijn foto's.
Hier had ik met de B+W ND110 nooit last van, weet iemand waar aan dit ligt en hoe ik het kan voorkomen?

Afbeelding

Efix:

ISO 100
f9
30 sec

(al zou het niet aan de efix moeten liggen).

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: LEE Big Stopper reflectie

Bericht door keenoncoolstuff » zo okt 28 2012 6:52 pm

Gebruik je de originele houder van LEE? Of een van een ander merk? De houder van LEE is aan de rand afgedicht met een laagje schuim, zodat er geen licht kan lekken tussen filter en lens.
Mocht je de LEE-houder gebruiken: zorg ervoor dat het filter altijd in de eerste gleuf zit, het dichtst tegen de lens aan.

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 8:18 pm

Daar zou het wel eens aan kunnen liggen. Ik heb de Cokin Z Pro houder gebruikt, hierbij past hij niet in de eerste gleuf door de 2 schroefjes en heb ik hem in de 2e gleuf gedaan.
Ik zou dus een echte LEE filterhouder moeten aanschaffen?

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo okt 28 2012 8:31 pm

Ik ben er bang voor. Heb namelijk net op de Photokina bij LEE naar dat systeem gekeken en degene die me de set toonde zei het er expliciet bij dat die afdichting aanwezig is en het filter in de eerste gleuf MOET.
Mocht je het filter kwijt willen en liever terug naar je B+W: noem je prijs! :wink2:

Groet, Rob.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 8:36 pm

Dan zal ik toch een LEE pus up houder moeten halen denk ik. Is de push up houder anders dan de gewone foundation kit? Want ik zie geen verschil op de foto.
Haha nee doe hem niet weg, maar je kunt de Big Stopper toch ook in de winkel kopen?

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo okt 28 2012 8:50 pm

Voor zover ik weet (en kan vinden) heb je aan de foundation kit genoeg. Je hebt wel nog een adapterring nodig (al dan niet wide-angle) om de houder op je lens te kunnen monteren.
De push-on-houder is zover ik kan zien alleen voor midden- en/of grootformaatcamera's.

http://www.leefilters.com/index.php/camera/system" onclick="window.open(this.href);return false;

flickr

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 9:46 pm

keenoncoolstuff schreef:Voor zover ik weet (en kan vinden) heb je aan de foundation kit genoeg. Je hebt wel nog een adapterring nodig (al dan niet wide-angle) om de houder op je lens te kunnen monteren.
De push-on-houder is zover ik kan zien alleen voor midden- en/of grootformaatcamera's.

http://www.leefilters.com/index.php/camera/system" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat bedoel je met midden en groot formaat camera's?
Want ik gebruik wel een ultra wide angle

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo okt 28 2012 10:26 pm

Als ik me niet vergis
Middenformaat: camera's met een film- of sensoroppervlak van 45x60 of 60x60mm.
Grootformaat: camera's die op een groter medium dan hierboven genoemd hun opname maken.

Welke adapterring jij nodig hebt voor welke lens op welke camera kan ik je niet vertellen. Dat zul je aan een expert of ervaringsdeskundige moeten vragen.
Misschien is het handig even te melden welke lens jij bedoelt met "ultra-wide-angle" want i.v.m. de overgang naar wintertijd zijn alle glazen bollen momenteel in storing.
Marcel_ schreef:ik gebruik wel een ultra wide angle
Klinkt wel heel stoer, trouwens... :mrgreen:

Groet, Rob.

flickr

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 10:46 pm

Haha ja dat wel :mrgreen:

Ik gebruik een Sigma 10-20. Maar ik zou er dus een foundation kit + 77mm wide adapterring op kunnen zetten maar ook een push on zonder adapterring? Maar ik weet niet wat beter of handiger is? qua prijs kom ik op hetzelfde uit

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo okt 28 2012 11:00 pm

Heb toevallig net de Big Stopper binnen gekregen (nog niet geprobeerd, vandaag stonden er paddenstoelen op het fotomenu).
In het begeleidende kaartje van de Big Stopper werd er inderdaad met klem op gewezen dat de sleuf het dichtst bij de lens voor de Big Stopper is. Ook bij gebruik in combinatie met grijsverloopfilters moet de sleuf het dichtst bij de lens voor de stopper gereserveerd worden.

Kijkend naar jouw foto lijkt me dat inderdaad het probleem. Daarbij is de BS rondom van een rubber rand voorzien om het lekken van licht tegen te gaan; ik kan me zo voorstellen dat dit bij een andere filterhouder dan misschien niet goed werkt.
Overigens vind ik zelf de Lee houder gebruiksvriendelijker dan de Z-Pro houder, iets dat voor mij ook al een reden was te upgraden.
Met de foundation kit + een passende adapter ring heb je alle benodigde spullen om van de Big Stopper te gaan genieten.

Uit de link van Keenoncoolstuff kun je al zien dat de push-on houder geen optie is. Of je moet lenzen met een diameter van 100mm hebben (wat blijkbaar vaak samen gaat met een filterdraad/frontlens van 95 mm doorsnede) en dat lijkt me sterk. Voor alles onder de 86mm frontelement lijkt de gewone houder de beste optie.

Marcel_
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel_ » zo okt 28 2012 11:24 pm

Oke bedankt voor de uitgebreide info (zoals gewoonlijk :mrgreen: ) Dus de push on is echt voor 100mm filters (en die van mij is maar 77mm?)
Dan ga ik dus voor de foundation kit + de 77mm (wide angle?)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”