Wat zal ik doen? zoomen of lopen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Wat zal ik doen? zoomen of lopen?

Bericht door plincky » zo okt 28 2012 7:31 pm

Hoi allemaal,

Zoals jullie misschien al hadden gezien heb ik al een tijdje mijn 28-70mm objectief te koop staan. Nu zijn er na 2 weken (ja nu heeft iedereen weer salaris :D ) veel belangstelling en is de lens dan ook gereserveerd voor een koper.
Alleen nu heb ik 2 weken de tijd gehad om na te denken wat ik zal doen.......zucht
In eerste instantie had ik al gekozen voor de 24-120 f4 omdat ik dan vaker maar 1 lens mee hoef te nemen als ik op stap ga. ook is dit objectief iets lichter en kleiner dan de 28-70.
Nu zit ik alleen opeens te twijfelen aan prime objectieven..... goede kwaliteit en klein en licht. alleen geen zoom en vaker wisselen.

Nu is dus de vraag....wat zal ik doen?

-Zoom >AFS 24-120 mm f4 vr
of
-Prime> 24mm f2.8D , 50mm1.8D en 85mm f1.8D. en dan is er nog geld over voor bv een teleconverter voor mijn 70-200 :wink:

Wie geeft me even helderheid in alle mist? :mryellow:

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Wat zal ik doen? zoomen of lopen?

Bericht door F5 » zo okt 28 2012 7:58 pm

Leuk dillemma,

Zelf heb ik nagenoeg alleen primes , perfect.
Net wat je zegt: lichtsterk. (alleen niet altijd klein en licht)

Heb de range 20, 50, 85, 135
En ben er zeer tevreden over...

Alleen: wel wisselen (zelf naar voren en achteren lopen kan wel, maar je komt soms iets ruimte te kort (muur, hek, water etc))

Dus denk ik er juist over om er een zoom (24-70 of 24-120) bij te kopen voor de dagjes weg, zodat ik niet een tas vol glas mee hoef te sjouwen.... (heb wel de 20-35 en de 80-200, maar die dekt niet alles)

Hangt dus veel van je fotografie af.

Ga voor safe en neem beide.

(ok, wellicht geen goede advies en de mist is er nog)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 28 2012 8:05 pm

F5 schreef:Leuk dillemma,

Ga voor safe en neem beide.

(ok, wellicht geen goede advies en de mist is er nog)
Bedankt voor je advies!
Alleen mijn vrouw keek heel raar toen ik jou advies voor las :shock:

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door F5 » zo okt 28 2012 8:15 pm

:D :D :D

Maar uiteindelijk koop je geen primes, maar zet je je geld alleen even vast...

De meeste primes dalen niet zoveel op de 2e hands markt.

Dus na een paar jaar verkoop je ze weer en is het uiteindelijk goedkoper dan huren
( of je houdt ze zelf natuurlijk :wink2: )

Dat verhaaltje vertel ik altijd.....

ps tip: laat je vrouw nooit meelezen op het forum.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo okt 28 2012 8:22 pm

Ik werk ook steeds meer met primes - op DX weliswaar - maar voor bepaalde gelegenheden is een standaardzoom toch erg handig.
Je gebruikt de primes als je voor puur kwaliteit gaat en de standaardzoom hoeft dan geen 24-70 te zijn, maar kan ook b.v. de nieuwe 24-85 VR zijn.

Bij de primes zou ik toch echt doorsparen voor de AF-S versies.
De 50mm AF-S scheelt niet veel meer in prijs met de AF-D en is gewoon beter in alle opzichten.
Bij de 85mm is de AF-D ook erg goed, maar manual override is toch erg handig en die zonnekap van de AF-D is een onding.
Voor de 24mm is er niet een redelijk betaalbaar alternatief, maar optisch is hij nou niet om over naar huis te schrijven. Persoonlijk zou ik zou doorsparen voor de 28mm f/1.8 AF-S.

Vroeg of laat ga je ze toch kopen die AF-S versies - denk ik - dan beter in één keer (of in etappes).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 28 2012 8:27 pm

F5 schreef: ps tip: laat je vrouw nooit meelezen op het forum.
Shit, die zin zag ik te laat. Ze ligt naast me op de bank mee te lezen. :huh:

@arend
Ja de afs is idd beter maar kan een 50mm 1.8 d krijgen voor €60,- ik denk er nog wel even over na.
En de 28 ga ik even opzoeken!
Jij ook bedank voor de inbreng.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo okt 28 2012 8:31 pm

Niks mis met vastbrandpunten. Gebruik zelf een setje van 20, 24, 50 en 85. Zie ook onderschrift. Maak, voor ik ga, een keuze van welke ik het meest zal gebruiken en die gaan mee. Zoals laatst naar het bos met de kinderen: een 20 en 50 is dan genoeg. Hoef meestal niet eens mijn tas mee te nemen. Objectieven passen gewoon in de jaszak. Bevalt mij uitstekend.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 28 2012 8:33 pm

Ja idd. Die gedachten had ik ook al. Tnx voor de bevestiging.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo okt 28 2012 8:40 pm

Rob, is bij je keuze niet bepalend wat voor fotografie je er mee wil doen?
Een zoom biedt nu eenmaal meer flexibiliteit en snelheid van handelen dan vaste brandpunt objectieven.
Overigens fotografeer ik met vaste brandpunt objectieven, voornamelijk vanwege de bijzondere optische eigenschappen (lichtsterkte, weergave, bokeh) van deze objectieven. Voor er bij heb ik nog een goedkope tweedehands 28-75mm f2.8 zoom, maar deze gebruik ik weinig.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo okt 28 2012 8:47 pm

Zoomen of lopen is een onzinnige vraag: soms moet je zoomen, soms kan je lopen.
Sta je voor een afgrond, voor een hek of aan boord van een schip, of in Artis voor de leeuwen, dan zou ik de prime fanaten willen zeggen: ga lekker lopen in de richting van je onderwerp..... Degenen die beweren dat je net zo goed of beter kunt gaan lopen dan zoomen hebben meestal de tijd, verschuiven hun statief nog een metertje naar voren of naar achteren en maken hun beelduitsnede.
Kan je makkelijk naar je onderwerp toelopen, of doe je bijvoorbeeld aan straatfotografie waarbij een snelle opname van belang is met een niet te opvallende camera met dito objectief dan ligt een kleine prime met veel lichtsterkte meer voor de hand.
Kies van tevoren welk objectief in de situatie die je wilt fotograferen het meest voor de hand ligt. Dat kan een prime zijn of een zoom.
Ieder gereedschap is bestemd voor een specifieke situatie.
(Luc, je was mij net voor)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 28 2012 8:51 pm

@ skippy
Tja, zoals ik je al gisteren vertelde wil ik vooral voor mijn plezier fotograferen. Kwaliteit is wel belangrijk en handzaam ook wel. Persoonlijk lijkt het mij wel goed om vooraf te moeten kiezen. En het gewoon moeten doen met wat je hebt.
Ik heb ook nog een p7000 voor de " huis tuin en keuken " foto's

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo okt 28 2012 9:15 pm

plincky schreef:@ skippy
Tja, zoals ik je al gisteren vertelde wil ik vooral voor mijn plezier fotograferen. Kwaliteit is wel belangrijk en handzaam ook wel. Persoonlijk lijkt het mij wel goed om vooraf te moeten kiezen. En het gewoon moeten doen met wat je hebt.
Ik heb ook nog een p7000 voor de " huis tuin en keuken " foto's
OK, je zou kunnen starten met een 85mm, een tweedehands f1.8 AF-D of een nieuwe f1.8 AF-S. Dat is een fijn brandpunt voor portret, detailopnames etc. En dan proberen of het wat voor je is of niet. Succes met je keuze in ieder geval!

iJoost

Bericht door iJoost » ma okt 29 2012 7:40 am

Zolang je denkt dat je altijd een hele reeks vaste brandpuntsafstanden moet gaan meeslepen omdat je anders iets zou kunnen missen, zou ik het toch nog maar even houden bij een zoomlens.

En je begon zo goed... "zoomen of lopen". ;-)

Mocht je wel van plan zijn om je manier van fotograferen te veranderen (en niet alleen de lenzen), dan zou je juist daarom misschien het beste kunnen beginnen met één brandpuntsafstand goed te leren kennen.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 29 2012 2:34 pm

Tja, er passeren diverse meningen.
Voor elke mening is wel iets te zeggen.

Ik vraag me af wat je argumenten zijn.
Wat wil je precies. Wil je gemak of top beeldkwaliteit.
Begrijp me niet verkeert. Nikon maakt hele mooie zoom objectieven maar daar is de prijs ook naar.

Probeer eens met een prime te werken. Leen of huur er eentje of koop een 35mm of een 50mm 2e hand en probeer het.
Vindt je het niets zet je die zo weer voor de zelfde prijs op MP

Dan weet je waar we het over hebben en wat de verschillen zijn in werkwijze.
Als het dan bevalt heb je de eerste al vast binnen.

Ik zou dan beginnen met de 35 of de 50mm. Dit omdat deze breeder inzetbaar zijn.
Met de 35mm of de 50mm kun je in een huiskamer ook nog wel iets doen.
Dus mijn advies een 35mm op een DX en een 50mm op een FX camera proberen.
Schaf em aan via marktplaats. Bevalt het niet verkoop je die weer voor de zelfde prijs en kun je zoom objectieven gaan aanschaffen.

Dan heb je duidelijkheid, denk ik, zonder geld er op te verliezen.
Proberen is weten. :wink:

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma okt 29 2012 3:47 pm

Even voor de duidelijkheid.
Ik heb al een 35mm ,50mm en een 85mm Gehad(Op dx). Welke ik altijd voor portret gebruikte. Ik bezit nu nog een 105mm, maar moet zeggen dat ik de primes best wel mis. En zoek eigenlijk een rede waarom ik nu nog een zoom zou willen hebben. Alleen maar voor het gemak misschien..... ......maar ik denk toch dat ik voor de primes ga. Ik zie wel Of ik dan nog een zoom mis. Kan altijd nog een " goedkope" zoom kopen Mocht ik het echt missen.

Het word dan de 20mm f2.8 / 50mm f1.8d (omdat ik die voor €60,-kan krijgen) / 85mm f1.8G en heb al de 105... moet genoeg zijn. Ook nog mijn 70-200.

Bedankt voor de vele meningen En adviezen!

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”