Met lightroom of capture nx 2 beginnen?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Linut
Forumlid
Forumlid

Met lightroom of capture nx 2 beginnen?

Bericht door Linut » ma okt 29 2012 8:51 am

Ik ben nu al een aantal weken naar volle tevredenheid in het het bezit van een D5100.
Nu wil ik toch ook langzaam gaan beginnen met het bewerken van de foto's op de pc.
Met welk programma kan ik nou het beste beginnen?
Ik ben nog een totale leek op het gebied van foto bewerking.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Met lightroom of capture nx 2 beginnen?

Bericht door Jolanda » ma okt 29 2012 8:52 am

Probeer ze allebei uit, zal ik zeggen. Download een trial en ga je gang voor 30 dagen.
click voor mijn foto's op flickr.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma okt 29 2012 8:59 am

Ben je al begonnen met ViewNX2? Die is gratis en daar kun je (in vele gevallen) ook al het nodige mee...

Linut
Forumlid
Forumlid

Bericht door Linut » ma okt 29 2012 9:15 am

Ik heb alle drie de programma's nu geprobeerd en ook de handleidingen op mijn pc staan.
De handleidingen zijn aardige pillen dus het leek me handig om in een programma vast te bijten.
Allebei hebben ze hun eigen interface en allebei zullen ze voor een amateur teveel kunnen bieden.
Maar welke is voor een leek nu het handigste en het snelste om mee te beginnen?

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » ma okt 29 2012 10:07 am

Linut schreef:Ik heb alle drie de programma's nu geprobeerd en ook de handleidingen op mijn pc staan.
De handleidingen zijn aardige pillen dus het leek me handig om in een programma vast te bijten.
Allebei hebben ze hun eigen interface en allebei zullen ze voor een amateur teveel kunnen bieden.
Maar welke is voor een leek nu het handigste en het snelste om mee te beginnen?
Ik ben paar maanden geleden begonnen aan CaptureNX en heb dit redelijk snel onder de knie gekregen, mede door de simpele uitleg van Jason Odell
http://www.youtube.com/watch?v=qzvPVgRNk6k" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.youtube.com/playlist?list=PL57C66DA04A78BF63" onclick="window.open(this.href);return false;

Soms is het nog even zoeken maar met handleiding en kenners hier, ben ik erg blij dat ik voor capture gekozen heb!

Groet
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 29 2012 11:05 am

Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Ik gebruik zowel Capture NX als Lightroom. Het ligt vooral aan het soort foto's. Zo doe ik natuur- en dierenfoto's meestal in Capture NX. Evenementen en foto's met hoge ISO waarden gaan tegenwoordig in Lightroom. Hoewel dat ook prima met Capture NX gaat, is Lightroom daar net wat handiger in vind ik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » ma okt 29 2012 4:21 pm

Linut schreef:Maar welke is voor een leek nu het handigste en het snelste om mee te beginnen?
Ik heb voor Adobe Photoshop Lightoom 4 gekozen, want deze is goedkoper dan Capture NX. Misschien om als leek rekening mee te houden, kwa kosten.
Met View NX2 ben je helemaal voordeliger uit. :mryellow:

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 29 2012 4:48 pm

Ik zou beginnen met View NX2.
Dat is gratis en dus goedkoop.
Je kunt de meest belangrijke zaken er uitstekend mee doen. Geeft prima resultaten.

Als je die een beetje door hebt kun je ingewikkelder gaan kijken.
Begin simpeler en bouw het op. Als je ineens met gecompliceerde pakketten aan de slag gaat loop je de kans dat je ze aan de kant gaat gooien.
Je ziet zeker in het begin door de bomen het bos niet meer en dat kan frustrerend zijn.

Let op! Foto's geopend in Capture kunnen niet meer in View NX worden geopend of bekeken worden!

Linut
Forumlid
Forumlid

Bericht door Linut » ma okt 29 2012 6:46 pm

Bedankt voor jullie antwoorden! :D
Ik ga toch maar beginnen met capture NX omdat dat voor mijn gevoel iets beter aan voelt.
Vanochtend nog even mee gespeeld en ik had had al een paar leuke aanpassingen op een foto gemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”