Foto gemaakt met mijn D3000

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
RamonV
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto gemaakt met mijn D3000

Bericht door RamonV » di okt 30 2012 3:42 pm

Afbeelding

Een foto, snel genomen met mijn camera. Je ziet dat hij niet goed scherp is gesteld. Wie heeft tips om dit te voorkomen?
Laatst gewijzigd door RamonV op di okt 30 2012 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RamonV
Forumlid
Forumlid

Re: Foto van mijn D3000

Bericht door RamonV » di okt 30 2012 3:53 pm

Hier heb ik nog zo'n foto, precies verkeerd scherpgesteld.
Afbeelding

Pearldrop
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Pearldrop » di okt 30 2012 3:54 pm

Bij de 1ste is je sluitertijd 1/30s. Dat is, als je hem vanuit de hand hebt geschoten, best lang. Op 1/50 of liefst nog hoger zul je dit waarschijnlijk niet meer hebben.
De 2e is gewoon niet goed scherp gesteld en ook nog door een raam genomen.

RamonV
Forumlid
Forumlid

Bericht door RamonV » di okt 30 2012 3:57 pm

Pearldrop schreef:Bij de 1ste is je sluitertijd 1/30s. Dat is, als je hem vanuit de hand hebt geschoten, best lang. Op 1/50 of liefst nog hoger zul je dit waarschijnlijk niet meer hebben.
De 2e is gewoon niet goed scherp gesteld en ook nog door een raam genomen.
Over foto 1: Hoe stel je zoiets in?
Over foto 2: Dat klopt inderdaad, maar dat raam zal niet zoveel uitmaken. Maar is er geen manier om beter te fotograferen uit een rijdende auto of van een rijdende auto?

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Re: Foto gemaakt met mijn D3000

Bericht door Pearldrop » di okt 30 2012 4:06 pm

1. Op welke stand schiet je? Als sluitertijd van belang is schiet je of op M (Manueel=handmatige instelling) of op S (Sluitertijd zelf instellen, camera bepaalt Diafragma).
2. Raam open? En misschien sluitertijd ook wat omhoog, is nu 1/125. Zie verder onder 1.

RamonV
Forumlid
Forumlid

Bericht door RamonV » di okt 30 2012 4:10 pm

Pearldrop schreef:1. Op welke stand schiet je? Als sluitertijd van belang is schiet je of op M (Manueel=handmatige instelling) of op S (Sluitertijd zelf instellen, camera bepaalt Diafragma).
2. Raam open? En misschien sluitertijd ook wat omhoog, is nu 1/125. Zie verder onder 1.
Ik maak de foto's automatisch (flits uit)

RamonV
Forumlid
Forumlid

Bericht door RamonV » di okt 30 2012 4:11 pm

Pearldrop schreef:1. Op welke stand schiet je? Als sluitertijd van belang is schiet je of op M (Manueel=handmatige instelling) of op S (Sluitertijd zelf instellen, camera bepaalt Diafragma).
Ik maak de foto's automatisch (flits uit). Ik heb nu inderdaad gekeken bij stand M en S, maar hoe moet het dan verder?

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » di okt 30 2012 4:21 pm

Ik ken de D3000 niet maar ergens zou je op S de sluitertijd moeten kunnen instellen en op M zowel sluitertijd als diafragma.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » di okt 30 2012 4:23 pm

Beetje googlen:
Page 71 of your manual. (There's a lot of good stuff in there...)

In M Mode (Manual)...rotate the dial to change the shutter speed. While pressing the +/- button, rotate the dial to change aperture.

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » di okt 30 2012 4:57 pm

Beste Ramonv,als ik het goed begrijp heb je geen zin om je handleiding van je D3000 te raadplegen.Als je dat wel doet kom je tot de conclusie van hé hier staat het wat ik moet weten.Ik heb zelf geen handleiding van de D3000 dus ik kan je niet helpen daarmee,ik zie dat je op automatisch schiet ga over op diafragma(A)instellen b.v.F/8, dan krijg je automatisch je sluitertijd te zien,is die te lang schroef je je isowaarden omhoog tot een snellere sluitertijd.Ik kan je wel zeggen probeer er zelf uit te komen om te lezen wat je wil weten,simpel! kom je er dan nog niet uit(wat ik betwijfel) kan je altijd gericht vragen stellen.Trouwens op #2 zijn je waarden goed,alleen had je op de politiebus moeten scherpstellen en niet ernaast.Veel succes.
EDIT;-Begin met Diafragma A,en niet met M daar ben je nog niet aan toe om zelf alles in te stellen aan je vragen te lezen.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 30 2012 5:35 pm

Foto 1: brandpuntsafstand 32 mm (48 mm Full frame). Gulden regel (zonder VR) die FF-brandafstand gebruiken en dan is 1/FF-afstand je langste sluitertijd die nog bruikbaar is. Dus in dit geval 1/50s. Als je ergens op of tegenaan steunt, kun je langzamer, maar anders niet, zeker niet als je nog weinig ervaring hebt, dan is het zelfs aan te raden om nog iets kortere sluitertijd te nemen (1/60 of 1/80s).

Foto 2: is een soort panning foto. Onderwerpen die dicht bij staan gaan relatief veel sneller dan onderwerpen die verder weg zijn. Als je goed kijkt naar de politiewagen is die niet "gewoon" onscherp, maar is de onscherpte een soort streep. Dat komt dus door je snelheid. De auto verderop staat relatief stil en wint zelfs nog bij je snelheid omdat door de lag in je camera de auto vrachtauto in je scherpstelvlak terecht komt.
Wil je dit voorkomen dan zijn er een paar remedies. ten eerste moet je nu in de AF-C stand schieten, zodat je camera blijft scherpstellen totdat de foto is gemaakt. Ten tweede moet je op je huidige manier veel kortere sluitertijd nemen. Stel je reed 100 km/u dan leg je per seconde bij 28 meter af. Dus in 1/125s (de tijd dat je sluiter open staat, ofwel het begin en het eind van je foto) kom je 22 cm dichter bij je onderwerp. Nog afgezien van de lag die nog eens extra voor dezelfde fout zorgt (maar dan alleen bij het begin).
Om de fout tijdens het opnemen te elimineren moet je naar een veel kortere sluitertijd, maar ook naar een kleiner diafragma. Dus zul je je ISO omhoog moeten doen om nog licht genoeg binnen te krijgen.
Wat ook helpt is pannen. Dan houd je je camera niet stil,maar zorg je dat het object dat je wil fotograferen in je zoeker "stil staat". M.a.w. je beweegt je camera in tegenovergestelde richting dan waarin je je beweegt. Dat vereist wat oefening, maar je hebt het eerder onder de knie dan je denkt.

Een voorbeeldje van panning (let op de achtergrond, die trekt strepen):

Afbeelding

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 30 2012 5:40 pm

Nog even naar extra info bij je foto gekeken:
AF-A, at 2.7m, with a depth of field of about 52cm, (from about 23cm before the focus point to about 28cm after)
Dan zie je hoe kritisch die 22 cm is geworden.

En nog even wat research gedaan:
Shutter Lag (press-to-capture, pre-focused)
Nikon D3000 0.03s

AF Acquisition (press-to-capture, no pre-focus)
Nikon D3000 0.60 s
Volgens mij geldt het tweede in jouw geval. Dat wil dus zeggen dat je tussen het scherpstellen en afdrukken bijna 17 meter in voortwaartse richting bent verschoven. Poeh dat is bijna onwerkbaar lijkt me.

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » di okt 30 2012 6:52 pm

Beste Pierre,met alle respect,het klopt natuurlijk wat je te berde brengt niks mis mee.Maar hebt de TS hier wat aan? Is het niet te moeilijk voor hem.M.a.w.snapt ie dit dat is de vraag,naar aanleiding van zijn vragen heb ik begrepen dat ie nog aan het begin staat van zijn foto hobby. :egeek:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » di okt 30 2012 7:00 pm

Ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen :| .

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di okt 30 2012 7:04 pm

Ramon,

Als je op 'automatisch' fotografeert ben je helemaal afhankelijk van wat de camera 'denkt' dat goed is. Voor veel situaties werkt dat best heel aardig, maar het blijft afwachten.

Als je uit je camera wil halen wat er in zit, zul je langzaam maar zeker de controle van de automaat moeten overnemen zodat jij bepaalt wat je scherp wilt hebben en of je de sluitertijd of diafragma groter of kleiner wilt. Voor beide situaties kan je met een beetje zelf ingrijpen een prima resultaat krijgen.

Zoals hierboven al geopperd werd moet je daarvoor wel aan de slag en je verdiepen in de algemene onderwerpen van de fotografie zoals de relatie sluitertijd/diafragma/iso voor de belichting en de konsekwenties van de verschillende keuzes die je daar in hebt, maar ook de mogelijkheden van je prachtige D3000 en hoe jij bijvoorbeeld het scherpstelpunt bepaald of de grenzen stelt waarbinnen de camera de beste instelling mag kiezen.

En vragen vooral hier blijven stellen!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”