D800 of frituurpan?
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: D800 of frituurpan?
Ron, daar is vast nog wel een truuk op te vinden. Maar ja, als pionier moet je het allemaal zelf uitzoeken... :mrgreen:
(Biedt Camera Control geen uitkomst??)
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Arie Vigelius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@Marten De sensor is weer Spic & Span! AF probleem links heb ik niet ervaren.
@ Leon Dat er geen perfecte producten bestaan, is een open deurtje. Uit de lucht vallende vliegtuigen en falende medische apparatuur behoren m.i. onder de noemer incidenten thuis. Dit zal in zijn algemeenheid niet komen doordat de fabrikant hem bekende problemen negeert en/of niet afdoende aanpakt. Overigens deze zaken te vergelijken met een camera is mij iets te buitenproportioneel.
Olie op de sensor is in dit geval nogal veel voorkomend en redelijk slordig voor een product waarvan dit onderdeel het hart van de machine vormt.
Dat, als ik dat niet meer zou willen, ik 10x de prijs zou moeten betalen is grote onzin. Voor plm. drieduizend euro mogen ik en velen met mij dit probleem niet binnen een paar maanden na aanschaf verwachten (een maandagochtend-uitzondering daargelaten). Heb je zelf een 800 en deze ergernis ervaren?
@ JaapV De 800 is een beest van een camera en de resultaten zijn imo verbluffend. Naar ik begrepen heb is de vorming van olievlekjes het gevolg van een iets te ruim gebruik van smeermiddel t.b.v. de sluiter en schijnt het na verloop van tijd vanzelf af te nemen. De vlekjes moeten ook nog eens een bepaalde grootte overschrijden wil je ze kunnen zien op de foto's.
Natuurlijk is het niet leuk als jij net zo'n exemplaar treft, maar mijn plezier met deze camera is er niet echt door afgenomen.
@ Leon Dat er geen perfecte producten bestaan, is een open deurtje. Uit de lucht vallende vliegtuigen en falende medische apparatuur behoren m.i. onder de noemer incidenten thuis. Dit zal in zijn algemeenheid niet komen doordat de fabrikant hem bekende problemen negeert en/of niet afdoende aanpakt. Overigens deze zaken te vergelijken met een camera is mij iets te buitenproportioneel.
Olie op de sensor is in dit geval nogal veel voorkomend en redelijk slordig voor een product waarvan dit onderdeel het hart van de machine vormt.
Dat, als ik dat niet meer zou willen, ik 10x de prijs zou moeten betalen is grote onzin. Voor plm. drieduizend euro mogen ik en velen met mij dit probleem niet binnen een paar maanden na aanschaf verwachten (een maandagochtend-uitzondering daargelaten). Heb je zelf een 800 en deze ergernis ervaren?
@ JaapV De 800 is een beest van een camera en de resultaten zijn imo verbluffend. Naar ik begrepen heb is de vorming van olievlekjes het gevolg van een iets te ruim gebruik van smeermiddel t.b.v. de sluiter en schijnt het na verloop van tijd vanzelf af te nemen. De vlekjes moeten ook nog eens een bepaalde grootte overschrijden wil je ze kunnen zien op de foto's.
Natuurlijk is het niet leuk als jij net zo'n exemplaar treft, maar mijn plezier met deze camera is er niet echt door afgenomen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Helaas is er nog geen oplossing voor. Nikon zou het in de firmware aan moeten passen maar dat hebben ze nog steeds niet gedaan. Ik ben niet de enige die erover klaagt. In Camera Control heb je precies hetzelfde probleem. Het enige voordeel bij Camera Control is dat je dan niet steeds de camera hoeft aan te raken om van stand te wisselen, met alle gevolgen voor verschuiven van dien.JaapV schreef:Ron, daar is vast nog wel een truuk op te vinden. Maar ja, als pionier moet je het allemaal zelf uitzoeken... :mrgreen:
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee ik heb geen D800, maar merk allerlei niet perfecte dingen bij om het even welk product. Dan is het weer een harddisk van een computer waarvan bepaalde series dan niet zo geweldig blijken te zijn, dan weer een scheerapparaat, dan weer een TV, maakt niet uit wat voor product. Ik kom het dagelijks tegen, zolang als ik al leef heb ik er al mee te maken gehad, niks nieuws onder de zon. Vervelend, maar omdat producten door mensen worden bedacht, heb je te maken met de menselijke onvolkomenheden. Mensen zijn niet perfect, nooit, maken fouten, zien dingen over het hoofd, zolang als ze al bestaan. Daar is alles aan gerelateerd.Zorackx schreef: Dat, als ik dat niet meer zou willen, ik 10x de prijs zou moeten betalen is grote onzin. Voor plm. drieduizend euro mogen ik en velen met mij dit probleem niet binnen een paar maanden na aanschaf verwachten (een maandagochtend-uitzondering daargelaten). Heb je zelf een 800 en deze ergernis ervaren?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Daarnaast is het ook verklaarbaar dat we daar met allerlei apparaten steeds meer mee te maken krijgen:
1. De apparaten worden steeds complexer met meer mogelijkheden, meer software, meer techniek/onderdelen, etc.
2. De innovatieve stappen en verschillen in onderdelen/software tussen opvolgende modellen worden steeds groter; nieuwe sensor met nieuwe constructies en uitdagingen.
3. Het tempo in de markt wordt steeds hoger, dus minder tijd voor meer werk om een nieuw produkt echt af te maken; de concurrentie komt tenslotte ook met die nieuwe features (in te weinig tijd) en de markt vraagt ook steeds sneller om nieuwe produkten. Een rat-race waardoor we ons in de westerse samenleving allemaal gek laten maken. Hoe lang wil je nu nog met een camera werken ten opzichte van 20 jaar geleden?
4. Acceptatie door de markt dat we snel, veel nieuwe produkten krijgen waar dan nog wel wat 'foutjes' inzitten.
1. De apparaten worden steeds complexer met meer mogelijkheden, meer software, meer techniek/onderdelen, etc.
2. De innovatieve stappen en verschillen in onderdelen/software tussen opvolgende modellen worden steeds groter; nieuwe sensor met nieuwe constructies en uitdagingen.
3. Het tempo in de markt wordt steeds hoger, dus minder tijd voor meer werk om een nieuw produkt echt af te maken; de concurrentie komt tenslotte ook met die nieuwe features (in te weinig tijd) en de markt vraagt ook steeds sneller om nieuwe produkten. Een rat-race waardoor we ons in de westerse samenleving allemaal gek laten maken. Hoe lang wil je nu nog met een camera werken ten opzichte van 20 jaar geleden?
4. Acceptatie door de markt dat we snel, veel nieuwe produkten krijgen waar dan nog wel wat 'foutjes' inzitten.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Marten schreef:Zijn er ook nog forumleden met een eigen mening over dit onderwerp?
Nou, mijn mening is ook dat de camera gelijk goed moet werken na aankoop, als ik naar Beverwijk moet kost me dat wel haast een hele dag met de trein.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
-
- Forumlid
Dat vind ik ook hoor. Laat daar geen misverstand over zijn.
-
- Forumlid
Helaas is mijn optimisme voor niets geweest,de D800E inmiddels al weer twee weken in Beverwijk.olie druppels op de sensor,waarschijnlijk ingebrand want ze wachten op een onderdeel (sensor?) dramatisch jaar geweest eerst begin dit jaar pech met mijn sluiter van de D300 (vernieuwd) camera 4 weken weg daarna rubber van grip liet los week weg. mijn 500mm kort na aanschaf VR functie naar de knoppen objectief 8!!!!!! weken weg.Nieuwe D800E na 4 maanden ook richting Beverwijk hoe lang gaat dit nu weer duren? Het vertrouwen in Nikon begint af te brokkelen.
-
- Forumlid
John Jansen schreef:Helaas is mijn optimisme voor niets geweest,de D800E inmiddels al weer twee weken in Beverwijk.olie druppels op de sensor,waarschijnlijk ingebrand want ze wachten op een onderdeel (sensor?) dramatisch jaar geweest eerst begin dit jaar pech met mijn sluiter van de D300 (vernieuwd) camera 4 weken weg daarna rubber van grip liet los week weg. mijn 500mm kort na aanschaf VR functie naar de knoppen objectief 8!!!!!! weken weg.Nieuwe D800E na 4 maanden ook richting Beverwijk hoe lang gaat dit nu weer duren? Het vertrouwen in Nikon begint af te brokkelen.

Dan kan ik mij de laatste zinsnede wel voorstellen.
Ik hoop voor jou dat dit laatste probleem is, je hebt je portie wel gehad met Nikon.
-
- Forumlid
Mij hoor je niet gauw klagen want ik weet dat er mensenwerk mee gemoeid is maar wat mij het meeste stoortD. Haaksma schreef:John Jansen schreef:Helaas is mijn optimisme voor niets geweest,de D800E inmiddels al weer twee weken in Beverwijk.olie druppels op de sensor,waarschijnlijk ingebrand want ze wachten op een onderdeel (sensor?) dramatisch jaar geweest eerst begin dit jaar pech met mijn sluiter van de D300 (vernieuwd) camera 4 weken weg daarna rubber van grip liet los week weg. mijn 500mm kort na aanschaf VR functie naar de knoppen objectief 8!!!!!! weken weg.Nieuwe D800E na 4 maanden ook richting Beverwijk hoe lang gaat dit nu weer duren? Het vertrouwen in Nikon begint af te brokkelen.![]()
Dan kan ik mij de laatste zinsnede wel voorstellen.
Ik hoop voor jou dat dit laatste probleem is, je hebt je portie wel gehad met Nikon.
is dat ik vind dat er weinig coulance is ten opzichte van nieuwe producten naar de klant toe. Ze weten dat er ondeugdelijk spul tussenzit los dit op door het om te ruilen voor een nieuw produkt,zo gaat het in mijn bedrijf tenminste, houd je wel de klant te vriend. Nu heb je in feite een gerepareerd toestel, dat, wil je hem verkopen er toch een smet op ligt. Sorry Nikon een heel groot min punt.
-
- Forumlid
Leon,Léon Obers schreef:Nee ik heb geen D800, maar merk allerlei niet perfecte dingen bij om het even welk product. Dan is het weer een harddisk van een computer waarvan bepaalde series dan niet zo geweldig blijken te zijn, dan weer een scheerapparaat, dan weer een TV, maakt niet uit wat voor product. Ik kom het dagelijks tegen, zolang als ik al leef heb ik er al mee te maken gehad, niks nieuws onder de zon. Vervelend, maar omdat producten door mensen worden bedacht, heb je te maken met de menselijke onvolkomenheden. Mensen zijn niet perfect, nooit, maken fouten, zien dingen over het hoofd, zolang als ze al bestaan. Daar is alles aan gerelateerd.Zorackx schreef: Dat, als ik dat niet meer zou willen, ik 10x de prijs zou moeten betalen is grote onzin. Voor plm. drieduizend euro mogen ik en velen met mij dit probleem niet binnen een paar maanden na aanschaf verwachten (een maandagochtend-uitzondering daargelaten). Heb je zelf een 800 en deze ergernis ervaren?
Wat mij betreft heb je gelijk als het een probleem is wat niet eerder voorgekomen is, maar olie op de sensor heeft gewoon te maken met het nauwkeurig en de juiste hoeveelheid aanbrengen.
De D3 had er last van de D7000 had er last van en nu de D800 serie ook weer. En de D3 en de D7000 waren van voor de natuurrampen. De productiekwaliteit en controle daarop lijken dan toch wel ondergeschikt.
-
- Forumlid
Lijkt er op dat er alleen gelet wordt op verkoop cijfers en omzet, produckten die het laten afweten wordt ingecalculeerd,is van latere zorg ( voor de klant )
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dat verbaasd me inderdaad wel, je zou toch verwachten dat als een probleem te voorschijn is gekomen bij de lancering van een type camera, dit bij volgende cameratypes wel beter in de gaten gehouden (of voorkomen) wordt.JanR schreef:Leon,Léon Obers schreef:Nee ik heb geen D800, maar merk allerlei niet perfecte dingen bij om het even welk product. Dan is het weer een harddisk van een computer waarvan bepaalde series dan niet zo geweldig blijken te zijn, dan weer een scheerapparaat, dan weer een TV, maakt niet uit wat voor product. Ik kom het dagelijks tegen, zolang als ik al leef heb ik er al mee te maken gehad, niks nieuws onder de zon. Vervelend, maar omdat producten door mensen worden bedacht, heb je te maken met de menselijke onvolkomenheden. Mensen zijn niet perfect, nooit, maken fouten, zien dingen over het hoofd, zolang als ze al bestaan. Daar is alles aan gerelateerd.Zorackx schreef: Dat, als ik dat niet meer zou willen, ik 10x de prijs zou moeten betalen is grote onzin. Voor plm. drieduizend euro mogen ik en velen met mij dit probleem niet binnen een paar maanden na aanschaf verwachten (een maandagochtend-uitzondering daargelaten). Heb je zelf een 800 en deze ergernis ervaren?
Wat mij betreft heb je gelijk als het een probleem is wat niet eerder voorgekomen is, maar olie op de sensor heeft gewoon te maken met het nauwkeurig en de juiste hoeveelheid aanbrengen.
De D3 had er last van de D7000 had er last van en nu de D800 serie ook weer. En de D3 en de D7000 waren van voor de natuurrampen. De productiekwaliteit en controle daarop lijken dan toch wel ondergeschikt.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dat is gewoon zo bij elk product in elke branche hoor, dat is niet nieuwJohn Jansen schreef:Lijkt er op dat er alleen gelet wordt op verkoop cijfers en omzet, produckten die het laten afweten wordt ingecalculeerd,is van latere zorg ( voor de klant )
Groetjes,
Jaap
Jaap
LOLLéon Obers schreef:Nou ja, mensen staan er totaal niet bij stil, maar zelfs anderhalf jaar na een aardbeving in Japan en overstromingen in Thailand blijft dat erg lang doorwerken in allerlei processen erna. De grond blijft nog erg lange tijd "werken" (het "inklinken" van de grond) voordat het volkomen stabiel is.
Minuscule verzakkingen van gebouwen en machines in de loop van de tijd die door mensen niet worden opgemerkt, maar wel meetbaar zijn, hebben al gauw gevolgen in verlopende toleranties van hoogwaardige fijnmechanische productieprocessen op het niveau waar het hier om gaat. Voordat de verandering wordt opgemerkt en bijgeregeld ben je al weer hele series geproduceerde aantallen producten verder.

Ik heb de fabriek in 2009 in Sendai bezocht . Er is mij eigenljk niks speciaals opgevallen als op andere locaties. Het is me ook niet opgevallen dat machines op trillingsvrije sokkels of plateaus staan. Nou heb ik niet alles van de fabriek kunnen zien, maar het werd in ieder geval niet tijdens de rondleiding meegedeeld.