Mijn NIKON 18-105 MM stuk? Wat nu?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Frans breij

Mijn NIKON 18-105 MM stuk? Wat nu?

Bericht door Frans breij » di mar 06 2012 8:42 pm

Ik heb een nikon lens 18-105 met kunstof bayonet op een D90. Nu is er een beschadiging opgetreden en hapert de lens waardoor om de 20 foto's de camera hapert. Volgens nikon beverwijk is het te wijten aan een onheil van buiten af en geven geen garantie. Ik heb echter geen beschadiging veroorzaakt en houd het op een ondeugdelijk ontwerp. Zijn er meer ervaringen op dit gebied en in bijzonder met kunstof bayonet. Volgens nikon uitvoerig getest en beter dan metaal. Reacties zijn welkom.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Mijn NIKON 18-105 MM stuk? Wat nu?

Bericht door gijs sandberg » wo mar 07 2012 10:43 am

Beste Frans,

Welkom op dit forum.

Welke beschadiging is er te zien aan de lens?
Ik weet dat er intern kunststof delen beschadigd kunnen raken, zelfs zonder zichtbare schade aan de buitenzijde.

Heje geinformeerd wat (als dat de enige schade is) vervanging kost?

Metalen bajonetten zijn (zeker voor ouderen zoals ik) favoriet, maar ik weet dat het ook nadelen kan hebben:
b.v. als je de combinatie ergens tegenaan stoot kan de kamera beschadigd raken (en total loss).
bv2: sommig Nikon lenzen (met matelen bajonet) zijn zo ontworpen dat de lens breekt voordat de kamera bij een bostsing beschadigd kan raken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za mar 10 2012 1:49 pm

Niet direct een objectief om veel geld in te steken ivm reparatie.
Is voor iets boven de 200 euro al nieuw te koop.
Ik zou overwegen een nieuwe en gelijk een betere te kopen. En gelijk maar met metalen vating.
Niet voor niets dat alle betere nikon lenzen een metalen vatting hebben.

Bert Verboom

Bericht door Bert Verboom » ma okt 22 2012 11:33 am

Hallo Frans,
Ik heb een vergelijkbare schade. Ik kwam er achter dat de lens niet goed pakte: hij bewoog t.o.v. de body.
Bij het losklikken vielen er drie stukjes kunststof uit. Ik weet zeker dat het toestel niet gevallen is of dat er andere rare dingen mee gebeurd zijn.
De lens opgestuurd. Reparatie kost € 85, geen garantie. Termijn is net verlopen. Bovendien is er volgens Nikon sprake van onheil van buitenaf net als bij jou.
Mijn voorzichtige diagnose is dat door het op en af klikken van de zonnekap de kunststof bajonetring te zwaar belast wordt waardoor er beschadigingen aan die ring ontstaan.
Ik heb net nog een mail gestuurd naar Nikon waarin ik duidelijk maak dat ik op vergoeding reken. Ik ben benieuwd....
Hoe is het destijds bij jou afgelopen.
Met vr groet,
Bert Verboom

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 22 2012 11:45 am

Nog niet zolang terug een vergelijkbaar draadje over geweest: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=42089" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

MoNoa
Forumlid
Forumlid

Bericht door MoNoa » di okt 30 2012 10:13 pm

Bert Verboom schreef:Hallo Frans,
Ik heb een vergelijkbare schade. Ik kwam er achter dat de lens niet goed pakte: hij bewoog t.o.v. de body.
Bij het losklikken vielen er drie stukjes kunststof uit. Ik weet zeker dat het toestel niet gevallen is of dat er andere rare dingen mee gebeurd zijn.
De lens opgestuurd. Reparatie kost € 85, geen garantie. Termijn is net verlopen. Bovendien is er volgens Nikon sprake van onheil van buitenaf net als bij jou.
Mijn voorzichtige diagnose is dat door het op en af klikken van de zonnekap de kunststof bajonetring te zwaar belast wordt waardoor er beschadigingen aan die ring ontstaan.
Ik heb net nog een mail gestuurd naar Nikon waarin ik duidelijk maak dat ik op vergoeding reken. Ik ben benieuwd....
Hoe is het destijds bij jou afgelopen.
Met vr groet,
Bert Verboom

Hier helaas hetzelfde verhaal... :-( Ik heb de lens nog geen anderhalve maand en nu al kapot... baal der van..
Monica

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”