groothoek : welke zijn goed?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
SNoordam

groothoek : welke zijn goed?

Bericht door SNoordam » zo aug 26 2007 5:06 pm

Geplaatst: Vandaag om 11:26 Onderwerp: aangenaam

--------------------------------------------------------------------------------

Na ruim 25 jaar te hebben gefotografeerd met Minolta, ben ik onlangs overgestapt op de F-mount. Het duurde mij te lang om op een serieuze Sony DSLR te wachten. Ik heb me georienteerd op een alternatief en kwam al snel uit bij de grote twee. Canon kon mij niet bekoren. De beelden spreken mij niet aan. De handling van de camera's past niet bij mij.

Na kennis te hebben gemaakt met de D200 en de Fuji S5Pro, heb ik besloten deze camera's te kopen. De hele Minolta santekraam verkocht en daarmee genoeg geld ontvangen om mooie aankopen te doen. Fuji voor kleur, dynamisch bereik en lage ruiswaarden. De D200 voor meer allround gebruik en snelheid. Daarnaast een SB600 en een keur aan goede lichtsterke zoomobjectieven van 12mm tot 200mm. En ook enkele primes, zoals de 50, 60, 85 en 105. Graag zou ik nog groothoekprimes kopen, maar mijn handelaar gaf aan dat deze het niet zo goed doen op DX digitaal. Ik zoek nog naar alternatieven voor 35mm (24) en 50mm (35).

Suggesties graag voor groothoekprimes die het goed doen op DX.

Roberto

Bericht door Roberto » zo aug 26 2007 5:18 pm

Dus je wilt echt een groothoek in de prime-smaak? :lol:

Er zijn er twee die eruit springen en die nog betaalbaar zijn:
NIKKOR 24mm f2.8 en de 35mm f2

helemaal top is de Nikkor AF 14mm f/2.8D, maar hier is de prijs ook naar!

Zelf ben ik voor de fisheye gegaan mede omdat capture het effect "recht" kan trekken indien gewenst.

suc-6

Groeten, Robbert
Laatst gewijzigd door Roberto op zo aug 26 2007 5:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 5:25 pm

AF 35mm f/2 D
AF-S 17-35mm f/2.8 D IF-ED (Geen Prime, maar beter dan de prime groothoeken)

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Eventueel :
AF-S 12-24mm f/4G IF-ED DX
Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro

Roberto

Bericht door Roberto » zo aug 26 2007 5:31 pm

ik heb mijn fout gezien.. f2 ipv f2,8.... oeps, ik heb het igg aangepast! stom!

op dx formaat is de 14mm toplens hetgeen je wel mss zoekt! komt overeen met 21mm... maar ja, die prijs, he?! ruim 1500 eurie... -gloep-

mzzl, Robbert

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 6:11 pm

Nog niet getest, maar de MTF ziet goed uit :
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo aug 26 2007 6:12 pm

Die 14mm prime is ook niet alles hoor, niet iedereen is er even lovend over. Er hebben er recent nog wat te koop gestaan maar die liepen niet heel hard.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo aug 26 2007 6:18 pm

ik vind dat in elk geval geen groothoek als je het over 14 mm hebt

zelf heb ik de 10-20 (sigma) en vind dat wel 'n lekker bereik

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 6:33 pm

paparazzi schreef:ik vind dat in elk geval geen groothoek als je het over 14 mm hebt

zelf heb ik de 10-20 (sigma) en vind dat wel 'n lekker bereik
Alles onder 35mm (35mm (135) film equivalent c.q. FF) wordt beschouwd als zijnde groothoek. De 35/2 is idd een standaardobjectief op DX, maar de 14mm is toch echt groothoek.

De vraagsteller was op zoek naar, en ik quote : "Ik zoek nog naar alternatieven voor 35mm (24) en 50mm (35)"

SNoordam

Bericht door SNoordam » zo aug 26 2007 7:08 pm

Heren,

Dank voor alle reacties.
Ter info: ik heb een Tokina 12-24/4 (na zelf vergelijkend testen vind ik de Tokina beter dan de Nikon) en een Nikon 17-35/2.8. Uitstekende objectieven, maar zooms.

Ik zou graag ook primes hebben en zoek naar equivalenten van 35mm en 50mm. Dan kom je uit op 24mm en 35mm. Dat zijn dan groothoek primes. Op DX worden dat dan inderdaad standaardobjectieven. Maar naar zeggen zouden deze het minder goed doen op DX dan op FF.

Mijn concrete vragen:
1. Kunnen jullie beamen dat de 24 en 35 minder zijn op DX? Zijn er alternatieven (primes, geen zooms)?
2. Ik heb gelezen over de Sigma 30/1.4 bijvoorbeeld. Ervaringen hiermee?

Ik kijk uit naar de reacties.

yoyo

Bericht door yoyo » zo aug 26 2007 7:31 pm

SNoordam schreef:Heren,

Dank voor alle reacties.
Ter info: ik heb een Tokina 12-24/4 (na zelf vergelijkend testen vind ik de Tokina beter dan de Nikon) en een Nikon 17-35/2.8. Uitstekende objectieven, maar zooms.

Ik zou graag ook primes hebben en zoek naar equivalenten van 35mm en 50mm. Dan kom je uit op 24mm en 35mm. Dat zijn dan groothoek primes. Op DX worden dat dan inderdaad standaardobjectieven. Maar naar zeggen zouden deze het minder goed doen op DX dan op FF.

Mijn concrete vragen:
1. Kunnen jullie beamen dat de 24 en 35 minder zijn op DX? Zijn er alternatieven (primes, geen zooms)?
2. Ik heb gelezen over de Sigma 30/1.4 bijvoorbeeld. Ervaringen hiermee?

Ik kijk uit naar de reacties.
Ik heb zelf ook de 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor, Heerlijk...
En ik heb de 24mm f/2.8N AF Nikkor. De 24/2.8 gebruik ik bijna niet meer. Hooguit als bodydop, alhoewel hij wel lekker licht is. Hij is niet beter dan de 17-35 en aangezien de 17-35 AF-S is en ik daar nu teveel door verwend ben...

Kijk anders ook even bij Ron Reznick. Hij gebruikt(e) ook beide :
http://www.digital-images.net/Lenses/bo ... html#17-35
Nikkor 17-35mm f/2.8D AFS: You may have noticed that I have both this lens, and the combination of the 28mm f/1.4D and 45mm f/2.8P, which cover very similar ranges. The reason for the overlap is that this lens offers flexibility of focal length and superb results at medium-to-small apertures at any distance. By f/5.6 the lens is very sharp, and it holds that quality to f/11, beyond which diffraction begins to reduce sharpness.There is a mild barrel distortion on straight lines near the edges of the frame at the wide end, mostly noticeable if a horizon is placed near the top of the frame at 17mm, so I of course avoid doing this. Otherwise, this lens is equal to or better than the primes it is intended to replace within this aperture range. I use the primes when shooting wide apertures (or the 45/P by itself when having a lightweight, general-purpose lens makes sense), but for travel and many other situations where flexibility of focal length is of critical importance, this lens is invaluable.

Nikkor 24mm f/2.8D: A very small, sharp lens with excellent contrast, low distortion, and at 9.5 oz. it is a featherweight that is easy to carry along anywhere. The perfect wide angle complement to the 50mm f/1.4D as it uses the same 52mm filters. The lens is nearly at optimum performance by f/5, and from f/5.6 to f/16 it is hard to find fault with it.
De 35/2 is erg goed en goedkoop. Ook op DX. De brandpunten daaronder is een ander verhaal. Of je moet een onbetaalbare 28mm/1.4 willen.

Ik heb geen ervaringen met de Sigma 30/1.4. Ik heb er alleen veel gebruikerservaringen over gelezen...
Je kunt ze terug laten sturen en Sigma calibreerd ze dan. Verder zeg ik niets.

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo aug 26 2007 9:46 pm

Regelmatig gebruik ik nog de 24mm F2 manul focuslens.
Vooral de grote lichtsterkte bevalt mij prima.

GdP

Bericht door GdP » zo aug 26 2007 10:23 pm

De 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor is het beste in dit bereik wat bij Nikon te koop is. En daar kan geen enkele lens tegen op.

Gerrit

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo aug 26 2007 10:55 pm

Tokina 12-24mm f4 als walkaround groothoek zoom voor mij ..

wat betreft de prime een oude Sigma 24mm superwide II f2.8 het ding kost bijna niks is super degelijk gebouwd en leverd soms verrassend scherpe plaatjes op. Enig nadeel is dat ze erg moeilijk te vinden zijn. Vaak verstopt onderin de rommel bak bij fotozaken...
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

dragon2

Bericht door dragon2 » di aug 28 2007 1:13 pm

Meh ik gebruik de nikkor 16mm fisheye en de nikkor 20mm ontzettend veel, helemaal niks mis mee op digitaal :roll:

mikemix

Bericht door mikemix » di aug 28 2007 4:43 pm

dragon2 schreef:Meh ik gebruik de nikkor 16mm fisheye en de nikkor 20mm ontzettend veel, helemaal niks mis mee op digitaal :roll:
Ik zelf heb ook de 20/2.8 en moet zeggen dat het een goede lens is,
maar niet top.
Scherpte in de uiterste hoeken valt wel eens tegen.
Vanaf F8 is het allemaal te overzien, maar daar koop je geen lichtsterke
lens voor.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”