Is dit wel goed in de P stand
Is dit wel goed in de P stand
Hallo ik wilde eens vragen waar ik niet aan uit kom .
Als ik mijn D40 op de p stand zet zonder flits en ik kijk in de zoeker zie ik bijvoorbeeld s 15 f 4,5 als ik nu in het licht kijk dan veranderen die twee waarden.
Maar als ik nu aan het wieltje draai en hem op s 13 f 5 zet dan veranderen de waardes ook als ik weer in het ligt kijkt .
nu is mijn vraag hoort dit zo want ik denk dat als ik aan het wieltje draai dan hoort de sluitertijd en de difragma toch op de ingestelde waarden te blijven staan.
groetjes william
Als ik mijn D40 op de p stand zet zonder flits en ik kijk in de zoeker zie ik bijvoorbeeld s 15 f 4,5 als ik nu in het licht kijk dan veranderen die twee waarden.
Maar als ik nu aan het wieltje draai en hem op s 13 f 5 zet dan veranderen de waardes ook als ik weer in het ligt kijkt .
nu is mijn vraag hoort dit zo want ik denk dat als ik aan het wieltje draai dan hoort de sluitertijd en de difragma toch op de ingestelde waarden te blijven staan.
groetjes william
De camera stelt automatisch de juiste belichting in. Dus als je in de zoeker kijkt, blijft het steeds veranderen, anders zou het niet goed zijn.
Je kunt dit voorkomen door de handmatige "M" stand te kiezen. Dan stel je zelf het diafragma en sluitertijd in en dan luisterd de camera ook braaf.
Je kunt dit voorkomen door de handmatige "M" stand te kiezen. Dan stel je zelf het diafragma en sluitertijd in en dan luisterd de camera ook braaf.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/
dus als ik het goed begrijp stelt de camera de sluitertijd en diafragma in naar aanleiding van het beschikbare licht ?
Het maakt dus niets uit of ik er nu een fliter op zet of niet
het onderstaande staat in mijn handleiding
In de stand P kunt u verschillende combinaties van sluitertijd en diafragma selecteren
door aan de instelschijf te draaien (flexibel programma). Draai de instelschijf
naar rechts voor een groot diafragma (laag f/-getal) om de achtergrond onscherp
weer te geven, of een korte sluitertijd om beweging te bevriezen. Draai de instelschijf
naar links voor een klein diafragma (hoog f/-getal) om de scherptediepte te
vergroten, of een lange sluitertijd om beweging onscherp weer te geven. Alle
combinaties leveren dezelfde belichting op. Als Flexibel programma actief is, verschijnt
de aanduiding in de zoeker. Als u de standaardinstellingen voor sluitertijd
en diafragma wilt herstellen, draait u de instelschijf totdat de aanduiding niet
meer wordt weergegeven, kiest u een andere stand of schakelt u de camera uit
Het maakt dus niets uit of ik er nu een fliter op zet of niet
het onderstaande staat in mijn handleiding
In de stand P kunt u verschillende combinaties van sluitertijd en diafragma selecteren
door aan de instelschijf te draaien (flexibel programma). Draai de instelschijf
naar rechts voor een groot diafragma (laag f/-getal) om de achtergrond onscherp
weer te geven, of een korte sluitertijd om beweging te bevriezen. Draai de instelschijf
naar links voor een klein diafragma (hoog f/-getal) om de scherptediepte te
vergroten, of een lange sluitertijd om beweging onscherp weer te geven. Alle
combinaties leveren dezelfde belichting op. Als Flexibel programma actief is, verschijnt
de aanduiding in de zoeker. Als u de standaardinstellingen voor sluitertijd
en diafragma wilt herstellen, draait u de instelschijf totdat de aanduiding niet
meer wordt weergegeven, kiest u een andere stand of schakelt u de camera uit
Precies. In de P stand meet de cameras het licht en kiest naar aanleiding daarvan een diafragma en sluitertijd, voor een goede belichting. als je het wiel naar rechts draait, kies je een groter diafragma, waarbij de camera dus een kortere sluitertijd kiest om de belichting hetzelfde te houden. Als je het wiel naar links draait, kies je een kleiner diafragma, waarbij de camera dus een langere sluitertijd kiest om de belichting hetzelfde te houden.
Meer controle krijg je in de A stand, dan kies je gewoon handmatig een diafragma, waar de camera dan een sluitertijd bij kiest. Nog meer controle in de M-stand, waar je sluitertijd en diafragma beiden in moet stellen.
Als je de foto's in de P-stand te donker of te licht vindt, kan je met belichtingscorrectie ook een en ander bijsturen, of in RAW fotograferen en in de computer achteraf een en ander aanpassen.
Meer controle krijg je in de A stand, dan kies je gewoon handmatig een diafragma, waar de camera dan een sluitertijd bij kiest. Nog meer controle in de M-stand, waar je sluitertijd en diafragma beiden in moet stellen.
Als je de foto's in de P-stand te donker of te licht vindt, kan je met belichtingscorrectie ook een en ander bijsturen, of in RAW fotograferen en in de computer achteraf een en ander aanpassen.
klopt helemaal zodra ik de interne flitser aanzet gaat ie naar 1/60 secrjoemman schreef:Een flitser is wel degelijk van invloed op de belichting.
Waarschijnlijk gaat ie standaard naar de 1/60 seconde wanneer je er een flitser bovenop zet of de interne flistser activeert.
De camera zoekt dan zelf de bijbehorende optimale f waarde.
Raoul
maar ik kan dan aan het wieltje draaien en dan gebeurd er niks mee ,het verandert alleen als ik weer naar een lamp richt.
Nooit geprobeerd... even oefenen: met de interne flits uitgeklapt in de P stand gaat de sluitertijd nooit langzamer dan 1/60 sec. wel sneller bij voldoende licht, en dan werkt het draaien aan het wieltje ook.
Je kunt met flitser aan (intern) ook de flitsopbrengst wijzigen (handleiding D40 pag. 76, flitsopbrengst). Dat zal ook invloed hebben op de door de D40 gekozen instellingen in de P-stand.
Je kunt met flitser aan (intern) ook de flitsopbrengst wijzigen (handleiding D40 pag. 76, flitsopbrengst). Dat zal ook invloed hebben op de door de D40 gekozen instellingen in de P-stand.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kan ook de flitser op "slow-sync" zetten en dan gaan de waarden wel weer langzamer dan 1/60 e. 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;