Basis vragen.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
SHIRO

Basis vragen.

Bericht door SHIRO » di okt 30 2012 8:52 pm

Dag allemaal,

Ik heb een nikon D50 en ik wil graag weten wat voor lens een aanrader is voor portretten van voornamelijk huisdieren.
(Zie bijvoorbeeld de foto's op http://www.petstudio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ben echt beginnende, dus technische termen zal ik niet 1,2,3 begrijpen. Hou hier a.u.b rekening mee.
Als jullie meer info nodig hebben hoef je het maar te vragen!

Thanks!

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Basis vragen.

Bericht door henkk » di okt 30 2012 9:25 pm

Waar werk je nu dan mee? Want die foto's zien er niet zo gek uit.

Met een D50 zou ik voor huisdieren bijv. denken aan een Nikkor AFS 50mm/1.8, dan kun je nog aardig afstand houden en dat zullen de modellen wel waarderen.
Kun je van heel kleine scherptediepte (voor- en achtergrond onscherp) tot grote scherptediepte (hele beest scherp) werken door met het diafragma te werken. En het is - naar ik lees - so wie so een prima lens.
Als je dichterbij wil werken, zou je aan de AFS 35/1.8 kunnen denken maar het zou mijn keus niet zijn voor deze onderwerpen.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di okt 30 2012 9:35 pm

Waar werk je nu dan mee? Want die foto's zien er niet zo gek uit.
Ik denk niet dat dit de foto's zijn die de TS zelf heeft gemaakt, maar dat hij/zij ze als voorbeeld geeft voor wat voor soort foto's hij/zij ook graag zou willen maken.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

SHIRO

Bericht door SHIRO » di okt 30 2012 9:58 pm

Nee, zijn inderdaad niet mijn foto's. Ik heb wel een heleboel spullen,
maar daar oefen ik eigenlijk alleen maar onwetend mee. De technische kneepjes moet ik echt nog leren ;)
Ik heb ongeveer 4 maand geleden een studio'tje aangeschaft, maar we hebben nu 3 maand een pup in huis.
Dus de spullen zijn weer even opgeruimd voor meneer alles om stoot ;-)

Wat ik tot nu toe aan materiaal heb:
Ik heb een 18-55mm lens en een 55-200mm lens, die laatste gebruik ik het meeste.
Bij de studioset heb ik 2 softboxen, 2 statieven uiteraard, 2 flitskoppen van 220w, en een achtergrondsysteem met 2 papierrollen.
Ik krijg met de studio echter de achtergrond niet helemaal wit,
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik 1 flitser op de achtergrond moet richten, softbox op het onderwerp en een reflectiescherm nog moet aanschaffen die het licht van de softbox op het onderwerp terug kaatst? Tips hierbij zouden ook fijn zijn!

Nogmaals, ik probeer vanalles uit maar de technieken moet ik echt nog leren.
In principe zou het moeten lukken met de 55-200mm lens ? Maar een fotograaf vertelde mij dat het wel lastig ging worden.
Op mijn lens staat verder 1:4 5.6G

Meeste foto's zijn dan of onscherp, of te donker. Ik wil de beweging vastleggen met het onderwerp scherp maar de beweging te zien in de achtergrond.
Mee bewegen met het onderwerp gebeurd al. En op aanraden in Burst-mode. Tips?

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » di okt 30 2012 10:24 pm

Ik denk dat je eerst de beginselen van de fotografie moet leren.
Dat kan door veel te proberen zoals je nu doet maar dan kun je niet beredeneren wat je fout doet of hoe je iets beter kan doen.
Je kunt het jezelf aanleren met hulp van boeken. Ik vind Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera een goed boek waar de basis goed in uitgelegd wordt. Termen en principes zoals ISO, sluitertijd, diafragma, belichting, scherpte, scherptediepte, etc. etc. komen allemaal aan bod.
Daarnaast of daarna kun je een workshop volgen bij een fotograaf, een cursus of opleiding doen, mogelijkheden genoeg afhankelijk van jouw budget uiteraard.
Ik denk dat je alleen dan alles snel zal begrijpen en niet gefrustreerd zal raken door alle vaak goedbedoelde adviezen en door de foto's die niet willen lukken.
Groet,
JW

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo okt 31 2012 6:41 am

SHIRO schreef:Nee, zijn inderdaad niet mijn foto's. Ik heb wel een heleboel spullen,
maar daar oefen ik eigenlijk alleen maar onwetend mee. De technische kneepjes moet ik echt nog leren ;)
Ik heb ongeveer 4 maand geleden een studio'tje aangeschaft, maar we hebben nu 3 maand een pup in huis.
Dus de spullen zijn weer even opgeruimd voor meneer alles om stoot ;-)

Wat ik tot nu toe aan materiaal heb:
Ik heb een 18-55mm lens en een 55-200mm lens, die laatste gebruik ik het meeste.
Bij de studioset heb ik 2 softboxen, 2 statieven uiteraard, 2 flitskoppen van 220w, en een achtergrondsysteem met 2 papierrollen.
Nu heb ik mij laten vertellen dat ik 1 flitser op de achtergrond moet richten, softbox op het onderwerp en een reflectiescherm nog moet aanschaffen die het licht van de softbox op het onderwerp terug kaatst? Tips hierbij zouden ook fijn zijn!

Nogmaals, ik probeer vanalles uit maar de technieken moet ik echt nog leren.
In principe zou het moeten lukken met de 55-200mm lens ? Maar een fotograaf vertelde mij dat het wel lastig ging worden.

Meeste foto's zijn dan of onscherp, of te donker. Ik wil de beweging vastleggen met het onderwerp scherp maar de beweging te zien in de achtergrond.
Hoi Shiro,

welkom op dit leuke - en gezellige - forum!
Ik probeer even je verhaal te vatten hoor, je wilt graag studio-fotografie doen met (huis)dieren; en dan een beetje zoals in de door jou gegeven link?
Even vooropgesteld, van thuis-studio settings heb ik totaal geen kaas gegeten (met softboxen en flitsers enzo); dus daar zou iemand anders wat meer gerichte tips in moeten geven.
Als ik je objectieven-omschrijving zie heb je wellicht een exact dezelfde set als ik (zie mijn handtekening?); en dan zou ik als 1e zeggen: een 55-200 lens voor binnen zou ook niet meteen mijn 1e keuze zijn.
Je komt namelijk dan (vanwege de minimale focuslengte van deze lens) niet 'dichterbij' dan 55 mm (en dat is wel erg lastig als je geen héle grote studio hebt).
Ik zou dan - even aannemend dat je niet nog een objectief meteen gaat kopen - met de 18-55 gaan starten, met deze lens kun je iets wat dichtbij is wel goed beeldvullend in beeld brengen.

Als je de achtergrond niet helemaal wit krijgt, dat zou inderdaad aan de flitsopstelling/volgorde kunnen liggen (maar zoals gezegd, (nog) niet mijn ding).

Maar wat ik belangrijker vindt is: weet jij wat je wilt als foto's, en kun je dat vertalen naar je settings op de camera en je objectief?

Even als voorbeeld heb ik onderstaande foto via google even bekeken via de exif-viewer:

Afbeelding
Deze afbeelding staat op een sub-site van petstudio.nl, namelijk http://dogphoto.nl/, en is gemaakt met een Canon EOS 50D, op 47 mm, op de manual setting, 1/166 sluitertijd, f/16 en ISO100.
Zegt de info in de regel hierboven je iets? (zie ook de link van de exif van deze foto > klik.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er een heleboel mensen hier op dit forum rondlopen die dingen érg goed kunnen uitleggen (of ik 1 daarvan ben weet ik nog niet hahaha, want ik ben hier nog niet zo lang), en ook ik heb sinds ik mijn body en objectieven nu heb al een hoop kennis opgestoken (Nikon Quick Start en heel veel online workshops) maar de basis van al die kennis is: weet wat je wilt en hoe je dat in moet stellen.
Je hebt 'niets' aan een super-profi camera en dito objectief en flitser als je niet aan de hand van een foto die - bijvoorbeeld - te donker is zélf kunt achterhalen wat er mis is.

Ok, nu even weer terug naar je vraag:
Je spreekt over foto's die je al gemaakt hebt? Zet er eens een paar in je topic neer als voorbeeld? Dat praat voor 'ons' makkelijker (kunnen we meekijken met je foto).
Als de foto onscherp is, is dat dan omdat jíj bewoog of omdat je onderwerp (dier?) bewoog?
Kan beide te maken hebben met je sluitertijd, wil je iets 'bevriezen' qua beweging dan moet je sluitertijd omhoog (dus niet 1/50 maar 1/500); maar dan krijg je een bijkomend 'probleem': hoe licht is je foto dan nog?
Dus dan ga je kijken naar je diafragma (f/stop); wil je een foto met alles 'scherp' dan moet je je diafragma omhoog doen (bijvoorbeeld niet f5,6 maar f11), en wil je het deel wat je focust scherp hebben maar juist de achtergrond niet dan moet je omlaag met je diafragma (dus niet f11 maar dan juist f4); en hoe lager je kunt met je diafragma hoe beter er ligt binnenkomt (bij diafragma f11 komt er veel minder licht binnen dan f5,6 bijvoorbeeld).
En je objectief 'bepaald' dat (daarom staat er op jouw 55-200 ook: 1:4 - 5.6G, dat betekent dat de lens op zijn kórtste afstand - 55 mm - een maximale opening heeft van 4 en op de langste afstand - 200 mm - een maximale opening heeft van 5.6). En je las net dat hoe groter de opening (lager het getal) hoe meer licht er in je lens komt dus op je sensor.

Snap je het tot dusver?

Even resumé: om iets bewegend vast te leggen (dier, of kind of sporter) moet je een snelle sluitertijd nemen; maar dan heeft de camera minder tijd om licht te 'verzamelen' dus moet je zorgen dat in die korte sluitertijd je wel genoeg licht binnenkrijgt (zo niet dan krijg je te donkere foto's), en dat doe je met je diafragma. Maar ook je ISO instellingen helpen daarin weer mee, en natuurlijk ook je softbox en je fliters enz. enz.

Dus de settings waar jij op doelt ("ik wil de beweging vastleggen met het onderwerp scherp maar de beweging te zien in de achtergrond") zijn niet 'zomaar' even te vertellen hier zonder dat je hebt laten zien wat je huidige instellingen zijn, wat je foto-resultaten daarvan zijn en tot waar je eigen kennis reikt om dit te kunnen aanpassen.
Meebewegen is sowieso een 'must' als je beweging in de achtergrond wil zien, maar bedoel je dan dat het 'vaag' is of dat je juist 'strepen' ziet (van het meetrekken van je objectief).
Als voorbeeld heb ik even 2 foto's van mezelf geplaatst:

Afbeelding
Deze foto is geschoten met mijn 55-200 afgelopen weekend, dit is een foto met een groter diafragma: f/8 en ingezoomd op 125 mm; zoals je ziet is dus het grootste gedeelte van de foto scherp.

Afbeelding
Deze foto is geschoten met dezelfde lens, en ook op diafragma f/8, echter genomen op de minimale focus-afstand van de lens en daarna ingezoomd tot 200 mm; het resultaat: alleen mijn onderwerp is scherp en de rest absoluut niet...

Dit even als voorbeelden, wellicht ietwat 'overkill' aan info maar het is niet zo dat met jouw vraagstelling er een 'pasklaar' antwoord is, daar zit nog wel wat werk in (en da's juist het leuke van fotografie, vind ik).

We horen graag van je, en plaats eens een paar van je foto's?
Voor meer vragen: shoot!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo okt 31 2012 10:35 am

SHIRO schreef: Wat ik tot nu toe aan materiaal heb:
Lijkt me een prima set om je foto's ermee te maken.
Zelf geef je al aan dat je de 55-200mm het meeste gebruikt. Lijkt me prima om daar dan mee verder te gaan.
Achtergrond meer wit op de achtergrond kan ik me ook wel in vinden met de optie die anderen reeds hebben voorgesteld, met lamp op de achtergrond en extra reflectiescherm erbij om de schaduwen van de ene lamp voor het onderwerp nog op te helderen.

Dan is het verder een kwestie van doen.
SHIRO schreef: In principe zou het moeten lukken met de 55-200mm lens ? Maar een fotograaf vertelde mij dat het wel lastig ging worden.
Waarom zou het met een 55-200mm lastig moeten zijn? Je flitst de opnamen. Voor meer scherptediepte gebruik je toch al een kleinere diafragma-opening (is groter getal). Feitelijk wat het portfolio van je gegeven voorbeeld website ook toont.
SHIRO schreef: Meeste foto's zijn dan of onscherp, of te donker. Ik wil de beweging vastleggen met het onderwerp scherp maar de beweging te zien in de achtergrond.
Te donker is een kwestie van verkeerde instelling van diafragma, ISO en/of verkeerde ingesteld vermogen van de flitsers.
Onscherp wellicht niet op het juiste punt scherp gesteld.
Wat je bedoelt met beweging in de achtergrond wat bij studiofoto's enkel een witte achtergrond van je achtergrond papier weergeeft is mij onduidelijk.
Verder wordt door de korte flitsduur van de flitslampen een beweging ook meer strak en scherp vastgelegd, dan dat opnamen beweging weergeven.
Hoe je met een burst-instelling de flitsers snel genoeg achter elkaar laat flitsen is me ook een raadsel, want dan krijg je enkel dat de eerste opname belicht wordt door de flitsers, en de daaropvolgende eerste opnamen er vlak achteraan niet meer, omdat de condensatoren van de flitsers nog niet opgeladen zijn.

Of bedoel je in dit geval allemaal weer opnamen buiten, niet in de studio?
Vriendelijke groet, Léon Obers

SHIRO

Bericht door SHIRO » do nov 01 2012 1:20 pm

Hoi allemaal,

Enorm bedankt voor alle antwoorden!
Ik probeer even op iedereen te reageren in 1 post.

De bewogen of te donkere foto's betreft het buiten fotograferen van onze knotsgekke puppy.
Dit was in een bos waar de bomen enorm veel licht tegen hielden (dus geen open stuk)

Wat betreft de studio, ik ben al op zoek gegaan naar een reflectiescherm en een statief waar deze op kan.
En dan maar enorm veel oefenen. Ik heb ook het idee in mijn hoofd om hier in de buurt een fotograaf te zoeken die mij misschien een dag in de week het een en ander wil leren.

Wat betreft iso, diafragma, sluitertijd. Ik begrijp wat het allemaal inhoud maar zal het niet altijd goed bij elkaar zoeken.
Ik wil gerust wat foto's uploaden, moet ik eerst even kijken hoe ik dit hier kan doen. Dan post ik ze in een nieuwe post.

Zal zowel studio foto als buitenfoto sturen.
Daarmee moeten jullie wel rekening mee houden, de studio heb ik ongeveer 3/4 keer mee geoefend.
Ik kan hem namelijk alleen opbouwen in de woonkamer (geen ruimte, verbouwingen etc) en met een kleine pup die door het huis spurt niet altijd even handig.

Ik probeer zoveel mogelijk op manual te schieten.
Wat ik nu voor foto in gedachten heb is dus het de beweging te zien in de achtergrond en het onderwerp (onze puppy rennend) scherp.
Mij is verteld dat ik dan mee moet bewegen met de hond. Ik weet niet meer over welke stand de fotograaf het had, maar hij heeft een knop, langs de lens (manual/automatisch) voor het scherpstellen dat hij een bepaalde afstand voor het onderwerp ook scherpstelt. Bij mij is dus iedere keer de hond net onscherp (Terwijl ie in de kijker wel scherpstelt op de hond) en de grond scherp. Of inderdaad te donker, maar ik verwacht dat ik gewoon echt te weinig licht had in dat stukje bos. Ik heb er verder - dankzij de griep - nog niet verder mee geoefend op een open weide of iets dergelijks.

Het liefste ontwijk ik ISO 1600.
Dannysan, je legt perfect uit. Fantastisch, enorm bedankt!
Dat 1:4 en 5.6G wist ik nog niet. Ik dacht namelijk altijd dat mijn 5.6 de laagste diafragma was, die ik kon nemen en had geen idee wat 1:4 nou betekende.

Leon Obers,
De studio staat even los van het bewogen en donkere deel, haha.
Wat betreft studio heb ik nog maar 3/4x mee gespeeld. En de achtergrond heeft vaak nog een 'grijzige' tint.
Het onderwerp bewogen of de foto te donker, dat betreft het fotograferen in een (overdekt stuk) bos met onze puppy.

Ik heb wel een externe flitser, een Sigma.
Heb dus genoeg 'beginners'spul maar loop nog tegen een hoop aan!

Wil jullie bedanken voor de vriendelijke, geduldige en vooral duidelijke antwoorden terug! :)
Ik ga even uitzoeken hoe ik foto's kan posten!

Gr,

SHIRO

Bericht door SHIRO » do nov 01 2012 1:38 pm

Onze pup in de studio.
Afbeelding

Buiten:
Afbeelding

Wat betreft de foto die ik wilde maken (met de beweging erin) hiervan zijn er nog geen gelukt.
Als ze 'goed' zijn is vrijwel alles 'scherp'.

Ik ben van plan om hier misschien dit weekend mee te oefenen in de tuin van mijn ouders.
(Wij hebben ivm verbouwing nog niet echt een tuin..)

Afbeelding
(Los van dit topic: hier het schatje die de naam Shiro draagt)

SHIRO

Bericht door SHIRO » do nov 01 2012 1:46 pm

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”