Opdracht Fotovakschool

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
bazz100
Forumlid
Forumlid

Re: Opdracht Fotovakschool

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 7:18 pm

geerttt schreef:Alleen foto 1 en 2 staan recht, de rest is scheef. Dus rechtzetten (of weggooien).
Foto 2 zegt me niets, foto 1 vind ik dan weer erg leuk en origineel gedaan. Foto 5 vind ik ook wel leuk, maar die zou ik dus wel even rechtzetten als ik jou was
Dank u voor de reactie, het was mijn idee om de foto's vanuit de hond zijn ogen te maken....
Het scheef staan is dus expres gedaan omdat de hond niet altijd recht kijkt :)
[D800] [24-70 2.8] [50 1.8] [D90] [SB600] [SB910] [en nog veel wensen....]

bazz100
Forumlid
Forumlid

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 7:19 pm

Marten schreef:Een foto moet een verhaal(tje) vertellen. Of tenminste de kijker aanzetten tot fantasie.
Foto 1, 6 en 7 doen dat wat mij betreft.
Goed gedaan, Bas.
Dank u!

bazz100
Forumlid
Forumlid

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 7:20 pm

iefie schreef:leuk.
Zit een leuk idee achter.
Dank u!

bazz100
Forumlid
Forumlid

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 7:20 pm

muggie schreef:Een leuke serie. Maar dan moet je wel even goed kijken voor je kritiek op je toetsen rammelt!
haha bedankt, sommige mensen zijn gewoon "erg" duidelijk :P

bazz100
Forumlid
Forumlid

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 7:21 pm

Jacko Duker schreef:Verhaal is snel duidelijk, met name de laatste foto laat zien door welke ogen er gekeken wordt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Dank u!

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » do nov 01 2012 8:13 pm

Germay schreef:
muggie schreef:Een leuke serie. Maar dan moet je wel even goed kijken voor je kritiek op je toetsen rammelt!
Foto beoordelingen!!!Mag ik a.u.b mijn eigen mening ventileren daar heb ik u niet voor nodig om op de man te spelen. :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Natuurlijk mag dat. Net zo goed als ik daar op mag reageren.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Myriad

Bericht door Myriad » do nov 01 2012 9:35 pm

Het was me al snel duidelijk dat het om een reportage (=verhaal) ging en niet om een serie foto's (over aspecten in de straat). De scheefheid van enkele foto's doet er dan ook niet toe.

Voor een verhaal dragen inderdaad foto's 1, 6 en 7 goed bij.
Echter: foto 1 en 7 zijn bezien vanuit de hond, maar foto 6 niet, want de dame op foto 1, 6 en 7 is volgens mij dezelfde (lettend op de spijkerbroek).
Foto 7 vind ik een vreemde afsluiter, kijkend vanuit de hond; ze heeft 'm net uitgelaten. Haar blik is er een van welkom/verrassing. Moet de hond nu buiten blijven, waar is de riem etc.?
Nu ben ik wellicht superkrtisch, maar zo komt het bij mij over.
Zwart-wit vind ik een goede keuze.

Om het verhaal consistenter te maken, zul je er m.i. nog enkele krachtiger foto's bij moeten maken. Is er een eis voor een minimum/maximum aantal foto's in de rapportage?
Bijv. een boom waar al een drol ligt, of de poepschep c.q. -zak in actie (alles bezien vanuit het perspectief van de hond). Het zijn maar wat ideeën.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do nov 01 2012 10:08 pm

Ik vind het idee geweldig. Goed over nagedacht.
De foto's zijn niet mooi, maar dat is ondergeschikt, denk ik.
Het puntje van Myriad is erg scherp, maar maakt je consistentie natuurlijk wel compleet. In wezen is het genoeg om foto 1 met iemand anders (of andere kleding) over te maken.

Wat nog een hele leuke binnenkomer zou kunnen zijn is een hond die opspringt tegen zijn baasje, dus alleen benen en de voorpoten van de hond erop. Die foto als foto 1 en dan is foto 2 (de huidige 1) een logisch vervolg.

bazz100
Forumlid
Forumlid

Bericht door bazz100 » do nov 01 2012 11:38 pm

@pjerry en Myriad, bedankt voor jullie commentaar.
Ja ik kan wel wat met jullie tips.
En het meisje is idd dezelfde persoon, nou gaat het meer om het idee maar het valt wel op :)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr nov 02 2012 9:58 am

bazz100 schreef: Bedankt voor je reactie, het gaat om een reportage hoe een hond de straat ziet....
de schuine foto's zijn hier dus een voorbeeld van.
En het zwart/wit was met het idee, dat een hond een ander of geen kleur ziet :)

gr. Bas
Als dat je doel is, dan moet je ook echt als een hond naar de straat kijken, nu kijk je naar de straat als mens vanuit het lage standpunt van een hond.

Ga eens wandelen met je hond en observeer, kijk eens waar hij naar kijkt, waar hij aandacht voor heeft, dat zijn bijvoorbeeld geen paddenstoelen.
Google ook eens en kijk eens wat het zichtvermogen is van een hond. Een hond ziet ook voornamelijk breedbeeld, en ook het kleuren spectrum is anders.

Kijk bijvoorbeeld hier eens:
http://www.solferino.nl/index.php/algem ... an-de-hond" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dogtagart.com/blog/are-dogs- ... -and-white" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zo zijn er nog wel meer sites.

Je kan je er met dit soort schoolopdrachten makkelijk van af maken, of er echt wat energie in steken en boven de massa uitkomen.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » vr nov 02 2012 11:35 am

muggie schreef:
Germay schreef:
Foto beoordelingen!!!Mag ik a.u.b mijn eigen mening ventileren daar heb ik u niet voor nodig om op de man te spelen. :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Natuurlijk mag dat. Net zo goed als ik daar op mag reageren.
Jammer dat je geen reactie geef op de foto's maar op de man speelt.Aan zo,n reactie heeft de TS niks aan geef liever zelf commentaar op de foto's.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

mpvk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door mpvk » vr nov 02 2012 12:02 pm

Leuk, FVS gebruikt dus inderdaad nog dezelfde opdrachten..... :D
Ik vond dit zelf ook niet de makkelijkste om te doen en vind je idee echt super leuk...!!

Zelf zou ik ervoor kiezen de sfeer een beetje hetzelfde te houden over de hele serie door bijv min of meer dezelfde scherpte-diepte toe te passen zoals in fotoos 1, 4 , 5 en 6.
1, 5 en 6 vind ik verreweg de leukste. 2,3 en 4 zeggen mij niet zoveel. 7 valt een beetje uit de toon, misschien door de hoek waarin de foto is genomen en de uitstraling van de dame. Foto wordt stuk leuker als ze met een boze blik hard "HIERRRRR" zou roepen en wijzen......!!
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » vr nov 02 2012 12:20 pm

Germay schreef:[Jammer dat je geen reactie geef op de foto's maar op de man speelt.Aan zo,n reactie heeft de TS niks aan geef liever zelf commentaar op de foto's.
Beste Germay, zoals je kunt lezen in mijn reactie en (je hebt het zelf geciteerd!) vind ik het een leuke serie. Je opmerking dat ik niet reageer op de foto's treft dus geen doel.
Bovendien speel ik niet op de man, maar probeer ik je duidelijk te maken dat ik het niet zo aardig vindt om hier snel iemand neer te sabelen met negatieve kritiek. Da's altijd erg gemakkelijk. Wanneer je goed had gelezen, had je gezien dat TS benieuwd was of je kon zien wat hij bedoelde. Kennelijk heb jij dat niet gezien. Die opmerking van TS had je allert moeten maken in plaats van rats-flats met negatieve kritiek te komen.

En nu ... on-topic.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr nov 02 2012 4:21 pm

Foto 1: had ik in portret stand genomen, dan was de dame niet onthoofd.
Foto 2, 3, 4 en 5: zeggen me niets met betrekking tot het verhaal wat je probeert te vertellen.
Foto 6: Van iemand die de FVS volgt zou ik verwachten dat je op zijn minst de poten van de hond helemaal op de foto zet.
Foto 7: mbt het verhaal geen toegevoegde waarde.

Wat ik mis, een foto van zijn hok of mand om af te sluiten
Groetjes,
Jaap

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » vr nov 02 2012 6:06 pm

Je zegt het lekker subtiel.... Misschien hebben andere mensen (zelfs die op een FVS zitten) een andere visie. Ik denk niet dat het niet met "niet weten" of "niet kunnen" van doen heeft.
P.S.Misschien het beoogde doel nog eens doorlezen. Misschien ziet de hond het hoofd wel niet.... Maar een idee :P

Mijn hond eet en drinkt altijd na het wandelen, nadat hij eerst een "snoepje" heeft gekregen. Komt geen hok of mand aan te pas. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”