Grayscale

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Grayscale

Bericht door reneo57 » do nov 01 2012 6:17 pm

Zijn er ook fotocentrales die grayscale afdrukken? Bij profotonet gaat dit niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Grayscale

Bericht door Léon Obers » do nov 01 2012 7:27 pm

Gewoon zelf omzetten naar grayscale, maar wel als RGB bestand houden. Dat dan gaan aanleveren bij Profotonet.
Om erg kleine kleurafwijkingen door minimale marges in het ontwikkelproces uit te sluiten, het beste het bestand zelf minimaal een wat warmere toonschaal mee te geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » do nov 01 2012 8:32 pm

Léon Obers schreef:Gewoon zelf omzetten naar grayscale, maar wel als RGB bestand houden. Dat dan gaan aanleveren bij Profotonet.
Om erg kleine kleurafwijkingen door minimale marges in het ontwikkelproces uit te sluiten, het beste het bestand zelf minimaal een wat warmere toonschaal mee te geven.

Hoi Léon

Als ik jou kan volgen is het foto maken in RGB en dan naar grayscale, maar ik bedoel ik zet me kamera instelling al op grayscale.

voorbeeld als ik probeer een foto te laden
Afbeelding
Laatst gewijzigd door reneo57 op do nov 01 2012 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » do nov 01 2012 8:44 pm

Een centrale drukt af wat jij aanbiedt. Bied je grijs aan , dan is het grijs. Zo ook met groen, lila,purper of welke kleur dan ook.
George

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 01 2012 9:05 pm

Dat is niet helemaal waar George,

Een fotolab heeft niet het hele kleur bereik van je camera. Er kunnen dus kleuren worden veranderd.
Zie hieronder. De witte lijn is sRGB en geel en groen wat bv een frontier van fuji kan afdrukken. Je mist dus echt wel een stuk kleurruimte. Laten we het maar niet hebben over Adobe RGB.

@reneo57
Je moet de foto na het grayscale weer terug zetten naar RGB kleurruimte en dan pas opslaan.

Afbeelding

george013

Bericht door george013 » do nov 01 2012 9:15 pm

Ik geef aan wat en hoe ik het afgedrukt wil hebben. Uiteraard moet ik rekening houden met de output-mogelijkheden van de centrale. Heb ikzelf nog nooit gedaan trouwens. Maar ik mag toch verwachten dat grijsschakeringen geen probleem vormen.
George

@Remeho,
Dat laatste heb je er later bijgezet. Wordt verwarrend.
George

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » do nov 01 2012 9:35 pm

plincky schreef:Dat is niet helemaal waar George,

Een fotolab heeft niet het hele kleur bereik van je camera. Er kunnen dus kleuren worden veranderd.
Zie hieronder. De witte lijn is sRGB en geel en groen wat bv een frontier van fuji kan afdrukken. Je mist dus echt wel een stuk kleurruimte. Laten we het maar niet hebben over Adobe RGB.

@reneo57
Je moet de foto na het grayscale weer terug zetten naar RGB kleurruimte en dan pas opslaan.

Afbeelding
Je heb gelijk nu is het wel gelukt ,bedankt voor de uitleg.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do nov 01 2012 9:41 pm

Afdrukcentrales drukken veelal op kleurpapier af (RGB). Een kleurzweem heb je al snel te pakken. Grayscale is alleen een helderhedenkanaal (één kanaal) en wordt omgezet naar RGB.
Door een Duotone met een (warmtoon) steunkleur als RGB beeld op te sturen kan je bijzonder mooie zwartwit prints krijgen.
Profotonet heeft zwartwit papier in het assortiment, maar gaat maar tot A4 (dacht ik). Die prints zien er wel bijzonder fraai uit.
Ik weet niet hoe je dan het bestand moet aan leveren. Bij beiden kan je bijzonder mooie resultaten behalen. Pas wel de (papier)profielen van Profotonet toe!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 01 2012 10:11 pm

ArjanL schreef:Afdrukcentrales drukken veelal op kleurpapier af (RGB). Een kleurzweem heb je al snel te pakken.
Klopt. echter kan je hele mooie prints krijgen uit "kleurpapier" maar dan dient wel de machine optimaal te zijn en goed gekalibreerd. Als de chemie in de machine bv erg "slecht" of niet heel vers meer is dan krijg je idd snel een kleur zweem in de afdruk.
Profotonet maakt idd afdrukken op Ilford Galerie Paper "zw papier".

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do nov 01 2012 10:29 pm

Je mag er van uit gaan dat kleurzwemen ontstaan door het afgeleverde bestand en niet zozeer door een slecht gekalibreerde belichter (uitzonderingen daar gelaten).
Voordat ik zelf thuis zww printte, liet ik dat altijd door Profotonet doen volgens bovengenoemde methode (Duotone). Ik kreeg altijd prima afdrukken thuis op pearl papier.
Niet op zwwpapier want dat was me te klein.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 01 2012 10:31 pm

Eerder liet ik ook afdrukken maken bij Profotonet voor een tentoonstelling op het formaat 76x105 cm in iets warmer getoond "zwart-wit".
Prima resultaat. Zie eerder bericht met wat meer info: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 85#p163885" onclick="window.open(this.href);return false;

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » vr nov 02 2012 4:34 pm

Allemaal bedankt voor jullie uitleg, ik ben er wijzer van geworden, ook al is het moeilijke stof.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 02 2012 4:47 pm

Ik denk dat je het je moeilijker voorstelt dan het is. Tenminste waar het om printen gaat bij Profotonet.
Het moeilijke deel zit hem in een mooie grayscale omzetting. Gebruik dan bijv. Nik Silver Efex. Die maakt fraaie omzettingen (en houdt het bestand in RGB).
Het printen van een grayscale "RGB" bestand gaat verder niet anders als een RGB-bestand wat wel volledig kleur bevat.
Hier een draadje over omzettingen naar grayscale: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=34251" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”