losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt
losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt
He Hallo
Ik zie door de bomen het bos niet meer... dus wie wilt mij helpen?
Ik heb een nikon d3100 en een sb-600 flitser. Ik wil graag flitsen, LOS van mijn camera.....
dat zou moeten kunnen met de sb-600 .. maar hoe?
Mijn nikon d3100 kun je niet instellen, dus geen remote modes waar ik dingen in kan voeren.... dus geen cls ?
Dan moet het dus met een trigger, ik had de (niet zo'n dure) rf-602 op het oog .. maar nu lees ik weer dat deze alleen met de sb-600 in manuel modus werkt en niet in ttl ... niet handig voor een beginner toch?
voor mijn is het een hele uitzoekerij, heb alle handleidingen er al bij gehad, maar kom er niet uit.
Als iemand mij, hier op het forum, in jip en janneke taal, wilt uitleggen wat ik nu het beste kan doen, hoor ik het graag.
Ik wil overigens graag een 2e flitser erbij kopen, maar of dit nou de sb700, sb800 of sb900 zou moeten zijn??
gr kiki
Ik zie door de bomen het bos niet meer... dus wie wilt mij helpen?
Ik heb een nikon d3100 en een sb-600 flitser. Ik wil graag flitsen, LOS van mijn camera.....
dat zou moeten kunnen met de sb-600 .. maar hoe?
Mijn nikon d3100 kun je niet instellen, dus geen remote modes waar ik dingen in kan voeren.... dus geen cls ?
Dan moet het dus met een trigger, ik had de (niet zo'n dure) rf-602 op het oog .. maar nu lees ik weer dat deze alleen met de sb-600 in manuel modus werkt en niet in ttl ... niet handig voor een beginner toch?
voor mijn is het een hele uitzoekerij, heb alle handleidingen er al bij gehad, maar kom er niet uit.
Als iemand mij, hier op het forum, in jip en janneke taal, wilt uitleggen wat ik nu het beste kan doen, hoor ik het graag.
Ik wil overigens graag een 2e flitser erbij kopen, maar of dit nou de sb700, sb800 of sb900 zou moeten zijn??
gr kiki
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: losse flitser naast de nikon d3100, wie helpt
Als je een 2e flitser erbij koopt, kun je die als commander gebruiken. De SB 600 kun je daarmee dan aansturen. Dus SB 700, 800 of 900 of een SU-800.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Omdat de D3100 geen CLS heeft, kun je daar de SB-600 niet mee aansturen.
Een RF-602 of RF-603 triggersetje lijkt me het goedkoopste, waarbij elke goedkoop flitsertje (dus ook je SB-600) voldoet om het handmatig als 2e flitser aan te sturen. Hoef je niet alsnog een 2e flitser erbij te kopen.
Wil je wel een tweede flitser erbij kopen die CLS heeft, kun je die inderdaad als commander gebruiken en je SB-600 als 2e flitser aansturen.
Overigens als beginner zou ik juist alles manueel instellen. Zie je wat je doet en is juist prima te volgen. Met alles automatisch en dan de de ene flitser meer of minder moeten corrigeren, waarbij de resultaten weer anders kunnen uitpakken als je onderwerp of opstelling maar net iets is verandert, lijkt mij moeilijker om dat in de hand te houden en op de juiste wijze te interpreteren.
Een RF-602 of RF-603 triggersetje lijkt me het goedkoopste, waarbij elke goedkoop flitsertje (dus ook je SB-600) voldoet om het handmatig als 2e flitser aan te sturen. Hoef je niet alsnog een 2e flitser erbij te kopen.
Wil je wel een tweede flitser erbij kopen die CLS heeft, kun je die inderdaad als commander gebruiken en je SB-600 als 2e flitser aansturen.
Overigens als beginner zou ik juist alles manueel instellen. Zie je wat je doet en is juist prima te volgen. Met alles automatisch en dan de de ene flitser meer of minder moeten corrigeren, waarbij de resultaten weer anders kunnen uitpakken als je onderwerp of opstelling maar net iets is verandert, lijkt mij moeilijker om dat in de hand te houden en op de juiste wijze te interpreteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Is dit misschien wat voor je?
http://www.cameranu.nl/nl/strobe-flash/ ... 94_170794/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/strobe-flash/ ... 94_170794/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gert.
-
- Forumlid
Maar daar staat juist bij: Let op, niet geschikt voor de SB600..!?Germay schreef:Is dit misschien wat voor je?
dank voor jullie reacties
bij de laatste link, rf-603, staat expleciet bij dat deze niet geschikt is voor de sb-600 flitser
helaas .... Geen idee waarom ?
Riemke: kan ik de sb-700 zeker te weten wel als remote gebruiken??? ik kan het niet goed terugvinden namelijk.. en wil niet weer een "miskoop" doen
SB900 lees ik vanallerlei slechts over, ivm de oververhitting
Leon: oooo oke dus juist wel manueel instellen... misschien heb je ook wel gelijk.. maar t lijkt mij nogal ingewikkeld, maar het is uiteindelijk wel het beste .
Dan zou ik dus wel de rf-602 kunnen gebruiken als trigger. Of raadt iemand de cactus v4 v5 aan als trigger?
bij de laatste link, rf-603, staat expleciet bij dat deze niet geschikt is voor de sb-600 flitser

Riemke: kan ik de sb-700 zeker te weten wel als remote gebruiken??? ik kan het niet goed terugvinden namelijk.. en wil niet weer een "miskoop" doen
SB900 lees ik vanallerlei slechts over, ivm de oververhitting
Leon: oooo oke dus juist wel manueel instellen... misschien heb je ook wel gelijk.. maar t lijkt mij nogal ingewikkeld, maar het is uiteindelijk wel het beste .
Dan zou ik dus wel de rf-602 kunnen gebruiken als trigger. Of raadt iemand de cactus v4 v5 aan als trigger?
- Germay
- Forumlid
Foutje bedankt!!I AM Kees schreef:Maar daar staat juist bij: Let op, niet geschikt voor de SB600..!?Germay schreef:Is dit misschien wat voor je?

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Gert.
Gert.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: LOS van mijn camera
Kiki,
Je kan ook een draadje tussen de kamera en fltiser zetten
Vraag me even niet welke typecode, er zitten twee blikjes aan.
(bij een D3100 moet die flitser wel de voornaamste flitser zijn).
Groeten, Gijs
Je kan ook een draadje tussen de kamera en fltiser zetten
Vraag me even niet welke typecode, er zitten twee blikjes aan.
(bij een D3100 moet die flitser wel de voornaamste flitser zijn).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hoi Gijs
Ja klopt, maar ik heb liever een draadloze bediening, vind ik fijner.
Ik heb eens internet afgespeurd en ik zou dus (als ik een 2e flitser koop) aan de sb700 of sb800 moeten denken...
Eens zien of ik die 2e hands kan krijgen.
Tot die tijd moet ik dus nog een trigger aanschaffen om de sb 600 aan te sturen, .. nu eens zien Welke trigger dat dan moet zijn.
Wat een zoekwerk zeg ! ! ik zal die cactus v4 / v5 nog eens bestuderen.
Ja klopt, maar ik heb liever een draadloze bediening, vind ik fijner.
Ik heb eens internet afgespeurd en ik zou dus (als ik een 2e flitser koop) aan de sb700 of sb800 moeten denken...
Eens zien of ik die 2e hands kan krijgen.
Tot die tijd moet ik dus nog een trigger aanschaffen om de sb 600 aan te sturen, .. nu eens zien Welke trigger dat dan moet zijn.
Wat een zoekwerk zeg ! ! ik zal die cactus v4 / v5 nog eens bestuderen.
whaaa krijg net mail terug van konijnenberg, en deze trigger zou dus wel goed werken
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Da's mooi, nog een redelijke prijs ook!
- Léon Obers
- Forumlid
Wat er niet aan zou werken is dat als de SB-600 in standby modes gaat, dat die door de Yongnuo RF 603 dan "wakker" gemaakt wordt.I AM Kees schreef:Maar daar staat juist bij: Let op, niet geschikt voor de SB600..!?Germay schreef:Is dit misschien wat voor je?
Zou te omzeilen zijn door de flitser van de standby mode functie af te zetten. Zie: http://forums.dpreview.com/forums/post/39700354" onclick="window.open(this.href);return false;
Het aardige van de Yongnuo is dat de triggerset tevens als draadloze draadontspanner te gebruiken is.
Zou je wel de versie moeten hebben waarbij het bijgeleverde trigger kabeltje passend is voor een D3100.
Maar gezien al die triggertsetjes hetzelfde basis-principe hebben, zou het me niet verbazen als ook zo'n Jinbei triggertsetje ook voor de camera ontspanfunctie te gebruiken is. Ook hierbij opletten of het juiste stekkertje voor de D3100 erbij zit.
Volgens deze info is het inderdaad tevens een gewone camera trigger (afgebeeld de versie voor Canon): http://www.alibaba.com/product-gs/57036 ... _C_TR.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitgebreide reactie met betrekking tot het juiste stekkertje in een eerder reactie / draad (met afbeeldingen): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 02#p529702" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voro je aanvulling !! Duidelijk
Wat ik mij afvraag; Je kunt met zo'n trigger zeker maar 1 sb-flitser aansturen he??
Dus als ik nu een trigger koop en een sb-800 voor als 2e flitser erbij.. dan kan die trigger dus niet EN mijn sb600 EN de sb800 aansturen? Klopt dat?
Wat zou k dan wel het beste kunnen kopen om beide flitsers aan te sturen?
Ik weet dat de sb800 de sb600 kan aansturen, maar dan moet de sb800 wel op mijn nikon camera hotshoe staan.. en ik wil dus juist graag de flitsers LOS van mijn camera laten flitsen....
dilemma
Wat ik mij afvraag; Je kunt met zo'n trigger zeker maar 1 sb-flitser aansturen he??
Dus als ik nu een trigger koop en een sb-800 voor als 2e flitser erbij.. dan kan die trigger dus niet EN mijn sb600 EN de sb800 aansturen? Klopt dat?
Wat zou k dan wel het beste kunnen kopen om beide flitsers aan te sturen?
Ik weet dat de sb800 de sb600 kan aansturen, maar dan moet de sb800 wel op mijn nikon camera hotshoe staan.. en ik wil dus juist graag de flitsers LOS van mijn camera laten flitsen....
dilemma
- Léon Obers
- Forumlid
Koop je meerdere triggers. Je hebt setjes met 3 en 4 van die dingen. Het aardige is dat het apparaatje zowel zender als ontvanger is. Je kunt naar wens uitbreiden. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;kkika82 schreef: Wat ik mij afvraag; Je kunt met zo'n trigger zeker maar 1 sb-flitser aansturen he??
oke zo simpel is het ? Je koopt meerdere recievers ( van de Jinbei TR-N TTL trigger) en je kan meerdere sb flitsers aansturen?
Maar de remote op mijn hotshoe .. kan die wel zo ingesteld worden dat je meerdere recievers kan bedienen? Ik heb konijnenberg ook al gemaild... maar nog geen reactie.
Kan nu een sb800 kopen voor 165 euro .. volgens mij geen slechte koop...
Maar de remote op mijn hotshoe .. kan die wel zo ingesteld worden dat je meerdere recievers kan bedienen? Ik heb konijnenberg ook al gemaild... maar nog geen reactie.
Kan nu een sb800 kopen voor 165 euro .. volgens mij geen slechte koop...