Wereldschokkend niet, maar dit wil ik wel gebruiken ten opzichte van de normale ruisonderdrukking. De fijnafstelling is beter en de scherpte en kleur blijft beter behouden.Léon Obers schreef:Ik merk er geen echte wereldschokkende verbeteringen in.
De "Betere kwaliteit" onder de menu-aanpassing en dan bij dekking het percentage apart regelen voor het lichtheidkanaal en het kleurkanaal lijken mij in de paar tests die ik heb gedaan net wat betere opties te geven in het afregelen. Moet het nog wat verder uittesten.
Ruisonderdrukking in Capture NX2
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ruisonderdrukkin in Capture NX2
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Die verbetering heb ik dus juist nog niet gezien ten opzichte van hetgeen ik juist heb uitgelegd door gebruik te maken van die verschillen in dekking voor lichtheidkanaal en het kleurkanaal. De kleurruis vind ik met de nieuwe functie nog te sterk aanwezig zijn. Daar waar ik het beter kan regelen in die twee kanalen, met behoud van de scherpte.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Adriaan
- Forumlid
Gevonden! Dankjewel.....Jolanda schreef:Onder ontwikkelen -> camera-instellingen.
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ruisonderdrukking in Capture NX2
Oogt beter na korte test, maar ik blijf wanneer ik het gebruik bij dfine denk ik maar.
Bijna leeg hier....
- desire
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kan men beide instellingen voor ruisonderdrukking in "Camera-instellingen" en onder "Aanpassingen " niet tegelijkertijd op een foto loslaten of beter van niet?
Dank voor een antwoord.
Dank voor een antwoord.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
- Léon Obers
- Forumlid
Dat kun je alle twee doen. Ik zou zeggen, probeer het en kijk zelf wat het oplevert.
De functie onder "Aanpassingen" kun je met een penseel ook plaatselijk inpoetsen, of via maskers plaatselijk meer of minder sterk toepassen.
De functie onder "Aanpassingen" kun je met een penseel ook plaatselijk inpoetsen, of via maskers plaatselijk meer of minder sterk toepassen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- desire
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik vind het toch een goede verbetering.
En het kan zich nu (misschien) naast Lightroom zetten wat de ruisreductie betreft?
En het kan zich nu (misschien) naast Lightroom zetten wat de ruisreductie betreft?
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Echt nietEn het kan zich nu misschien naast Lightroom zetten wat de ruisreductie betreft?

Kroontje
-
- Forumlid
- Contacteer:
Die nieuwe optie ziet er niet verkeerd uit
ik zou hem wel als laatste toepassen i.v.m. belasting en het trager verwerken van ander bewerkingen als je het als eerst doet.
De optie van Leon verkies ik liever omdat het lokaal met kleur selectiepunten of de kwast kan en hij iets mooier de ruis verwijdert.
Bij een wolkenlucht in het donker kreeg ik lichte artefacten met de ruisonderdrukking bij ontwikkelen.
Maar de verbeterde optie 2012 is niet verkeerd jammer dat die niet bij de aanpassingen zit omdat die anders ook lokaal zou zijn te gebruiken
ik zou hem wel als laatste toepassen i.v.m. belasting en het trager verwerken van ander bewerkingen als je het als eerst doet.
De optie van Leon verkies ik liever omdat het lokaal met kleur selectiepunten of de kwast kan en hij iets mooier de ruis verwijdert.
Bij een wolkenlucht in het donker kreeg ik lichte artefacten met de ruisonderdrukking bij ontwikkelen.
Maar de verbeterde optie 2012 is niet verkeerd jammer dat die niet bij de aanpassingen zit omdat die anders ook lokaal zou zijn te gebruiken