Kenko tussenringen

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Yvonne4843
Forumlid
Forumlid

Kenko tussenringen

Bericht door Yvonne4843 » vr nov 02 2012 6:50 pm

Hallo allemaal,
Ik wil jullie graag het volgende voorleggen:
ik heb een D3100. Nu had ik eerst Meike tussenringen, maar daarmee werkte de autofocus niet. Dus deze ingeruild voor de (duurdere) Kenko. Nu werkt de autofocus wel, althans je hoort hem zoeken, maar in deze stand wil de camera niet afdrukken. Op M doet hij het wel, maar ik vraag me toch af waarom de AF niet goed werkt. Doe ik iets verkeerd? De belichtingsmeter werkt wel.
groeten, Yvonne.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kenko tussenringen

Bericht door gijs sandberg » vr nov 02 2012 7:10 pm

Beste Yvonne,

Welkom.

Kan je aangeven welke lens je probeert te gebruiken ?
Liefst een fotootje erbij. (van kamera, lens en ringen... en het onderwerp natuurlijk.

Over het niet afgaan: als de kamera niet goed kan scherpstellen is er een kans dat de kamera niet wil afgaan. Dat hangt af van de instellingen.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

oud0001

Bericht door oud0001 » vr nov 02 2012 9:01 pm

Dat is simpel verklaarbaar.
Met een tussenring veranderd ook het bereik waarin je kun scherpstellen.
Het kan dichterbij maar niet langer verder weg.
Als je objectief telkens heen en weer blijft proberen scherp te stellen zit je te ver van je onderwerp af.
Dat is normaal.

Ga steeds dichterbij je onderwerp tot ie wel scherp stelt.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 02 2012 9:06 pm

Doe het eerst eens handmatig. Als dat lukt, zal het automatisch ook wel lukken. En omgekeerd als het handmatig niet niet lukt, gaat het automatisch ook niet lukken.

So wie so is automatisch scherpstellen met tussenringen iets wat je niet moet willen. De marges zijn te klein, het licht is te beperkt etc. etc. Wees blij dat de belichtingsgege vens worden doorgegeven en doe het daarmee. Verder scherpstellen met de AF-indicator in de zoeker en m.n. of het beeld in de zoeker zelf scherp is. En veel proberen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

oud0001

Bericht door oud0001 » vr nov 02 2012 9:09 pm

Henk, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb ze zelf. Ze staat vermoedelijk gewoon te ver van haar onderwerp af.
Je moet echt veel dichterbij gaan staan. Een centimeter of 20 en minder.
Dan werkt het prima met een AF objectief.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr nov 02 2012 9:13 pm

Waar ben je het niet mee eens?
als het handmatig lukt, dat het automatisch ook wel zal lukken?
dat je niet met tussenringen automatisch moet scherpstellen?
Graag even duidelijk zijn.

Niemand adviseert met een macro lens op grotere afbeeldingsmaatstaven met AF te werken, ten minste niet naar ik weet. Voor tussenringen is dat niet anders.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

oud0001

Bericht door oud0001 » vr nov 02 2012 10:05 pm

henkk schreef:Doe het eerst eens handmatig. Als dat lukt, zal het automatisch ook wel lukken. En omgekeerd als het handmatig niet niet lukt, gaat het automatisch ook niet lukken.

So wie so is automatisch scherpstellen met tussenringen iets wat je niet moet willen. De marges zijn te klein, het licht is te beperkt etc. etc. Wees blij dat de belichtingsgege vens worden doorgegeven en doe het daarmee. Verder scherpstellen met de AF-indicator in de zoeker en m.n. of het beeld in de zoeker zelf scherp is. En veel proberen.
Nou hier is het dan.

Als het handmatig niet lukt lukt het met AF ook niet. Waarom Niet. De camera stelt gewoon scherp hoor.
Het is ook niet mijn werkwijze maar het kan prima.

De marges zijn klein maar niet TE klein. Licht is er genoeg. F8 en de ISO omhooggooien en anders flitsen.
Ik zie hier het probleem niet.

Ze zit er gewoon te ver van af..

Pjerry
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » vr nov 02 2012 10:18 pm

Miischien moet ik me er niet mee bemoeien, maar ik kan het niet laten.

1) Henk bedoelt als je met handmatig niet scherp kunt stellen (dus buiten het scherpstelbereik valt) het dus automatisch ook niet lukt (totdat je je afstand wijzigt natuurlijk).
2) Je instelling van het diafragma heeft niets te maken met je AF. AF wordt altijd scherpgesteld met het diafragma helemaal open, anders krijgt de AF-sensor te weinig licht. Pas als de foto gemaakt wordt (na de AF), wordt het diafragma op de ingestelde waarde gezet. Dus of f/8 genoeg licht is (voor AF), is niet relevant als je maximale diafragma bijv. f/5.6 is. Het maakt natuurlijk weer wel voor je foto uit.
3) En ja, Henk heeft gelijk dat je macro normaliter met handmatige scherpstelling doet. Hetzij door scherp te stellen als je camera op een statief staat (gebruik ik meestal lv voor, max uitvergroot, maar ik heb dan ook slechte oogjes),of door langzaam je camera naar het onderwerp te bewegen en af te drukken op het moment dat je beeld scherp is. Uit de hand aan de ring draaien gaat ook, maar dan moet je echt goed geoefend zijn (mij lukt dat iig niet :p).

oud0001

Bericht door oud0001 » vr nov 02 2012 11:14 pm

Je bemoeid je er maar mee hoor. Noets mis mee.

1. Ik weet enkel wat men bedoelt door de woorden die men schrijft. Ik bedenk er niets bij. :wink:

Ik heb het niet over het scherpstellen bij weinig licht met f8. Dat betreft de sluitertijd die hoog genoeg moet zijn (bewegingsonscherpte).
Voor het scherpstellen is genoeg licht aanwezig als je een foto kunt maken met een correcte belichting. Ik gaf al aan "licht is er genoeg".

Scherpstellen doe ik met mijn micro 105 ook door naar voren en achteren te bewegen. Met mijn balg m.b.v. een ingebouwde focusrail.

Op mijn Kenkoringen zet ik El-Nikkor 50mm 2,8 en moet ik ook bewegen.
Verder zet ik op de ringen de 50mm f1,8 AFs, de 85mm f1,8D, de 24mm 2,8D en ook rustig mijn 35mm f1,8 AFs.
Die laat ik gewoon AF werken. Dat kan ook zolang je niet gaat focusstacken.
Ik zet de Kenko ook rustig op mijn Sigma 70-200 AP HSM.

Speelgoed is om mee te spelen.

Het ligt er maar aan wat ik fotografeer (bloemetje of bijtje) en waar ik op dat moment zin in heb en wat ik ter hand heb liggen.
Er zijn wel meer mensen die de AF gebruiken. Het staat een ieder vrij om dat te doen. Vij sommige objectieven kan het ook niet anders.
Het mooie van de Kenkoringen is nu juist dat ook de AF werkt. Laat ik die dan af en toe ook gebruiken met mijn prime objectieven.

Om een kort verhaal lang te maken zit ze gewoon te ver van het onderwerp af. Buiten het scherpstelgebiedt dat over blijft als je een tussenring gebruikt. :wink:

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za nov 03 2012 6:45 am

Heb het topic eens rustig gelezen naar mijn mening zit ze ook te ver af.
Neem de test zet de af er af en ga handmatig tot het onderwerp in beeld is en stel dan scherp met de hand.
Ga naar voor [ [kijk langs de camera waar je zit]]en kijk door je oculair en zie wat je doet.
Dan met de af.proberen
En ter controle kan je dan je af er bij gaan gebruiken dan zie je wat je fout doet.

Houdt goed in de gaten dat de scherpte diepte zeer kort is je bent er zo voor bij.

klik op de woorden in het blauw. :wink2:
TER INFO DEZE
TUSSENRING

Voor al als het wandeld. :wink2:
ps hier een voorbeeld
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3

Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » za nov 03 2012 10:29 am

Welke diaframa's gebruik je Bert? Dat komt nl. niet meer door in je Exif (ze staan allemaal op 1.0).

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za nov 03 2012 10:38 am

Heb even gekeken foutje van mij had er bij moeten zetten met omkeerring.
Dacht even d 5.6 of 8 heb de gegevens niet bij de hand alles uit de hand
met tussenring heb ik ook alleen die staan op de back up en die is nu niet thuis.,
Het is meer te doen voor de scherptediepte dat ze deze in de gaten houd.

edit
1 = 2.8
2=f5.6
3= f8 of 11
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Yvonne4843
Forumlid
Forumlid

Kenko tussenringen

Bericht door Yvonne4843 » za nov 03 2012 11:46 am

Dag allemaal,
geweldig, wat een reacties op mijn bericht. Ik stond inderdaad te ver van het onderwerp af (had ook meteen de grootste tussenring gebruikt om het te proberen). Het feit dat je voor macro beter handmatig scherp kunt stellen, onderschrijf ik helemaal. Maar aangezien mijn ogen niet altijd meer helemaal meewerken, vind ik het toch prettig om af en toe voor de zekerheid de AF te gebruiken. Afijn, hij doet het. Iedereen bedankt voor de reactie!
groeten, Yvonne.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”